حجت الاسلام والمسلمین رهنما دبیر همایش همایش امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی گفت: هویت یعنی اینکه من چه کسی هستم و میخواهم چه کسی باشم و چه کسی نباشم. اگر ما تصور درست از خود و جامعه داشته باشیم میتوانیم تمدن را تشکیل دهیم. هویت زیر بنای تمدن است.
وی گفت: اگر نتوانیم پاسخی به این سوالات بدهیم و تصور درستی از خود و جامعه نداشته باشیم چگونه میتوانیم شهر را بسازیم.
دبیر همایش امام خمینی احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی با تاکید بر اینکه امام خمینی هیچ وقت مخالف هویت ایرانی نبوده است ادامه داد: رزم آرا در مجلس ملی گفت، ما ایرانیها حتی توان ساخت آفتابه را هم نداریم چه برسد به استخراج نفت. او تصور درستی از وطن نداشت، اما امام گفت ما میتوانیم و باید به خود باور داشته باشیم.
حجت الاسلام راهنما افزود: امام میگفت هیچ ملتی نمیتواند استقلال پیدا کند مگر اینکه خودش را بفهمند. ایشان گفتند، ما میخواهیم ملت ایران غرب زده نباشد. نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و آمریکا کم ندارد. اگر یأس را از خود دور کنیم به همه چیز میرسیم.
حجت الاسلام رهنما افزود: نگاه امام را به وطن و ملت در این جملات باید ببینید. آیا جفا در حق او نیست که ایشان را بدون تعصب درباره هویت ملی بدانیم.
وی گفت: برخی میخواستند ملت را در مقابل دین قرار دهند، ولی امام خط بطلانی روی این موضوع کشیدند و آن را با هم گره زدند. ما این همایش را برگزار کردیم، چون دیدیم از این منظر به امام توجهی نشده است. نگاه امام به وطن و دین نگاه تیزبینانهای بود. خواستیم در این همایش به این نکات بپردازیم.
حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی در همایش امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی گفت: میراث فرهنگی نقطه تلاقی تاریخ و جغرافیا است، موزه و گردشگری را ما براساس درک خودمان ایجاد نکردهایم و تنها مقلد هستیم، معنا و اهمیت آثار باستانی را درک نکردهایم. فرهنگ و تمدن فارسی از شرق آسیا، آفریقا، اروپا، امپراطوری عثمانی و شرق چین گسترش داشته است، هنوز هم آثار این تمدن را میشود در آن نقاط پیدا کرد. آغاز بسیاری از علوم جدید از ایرانیها بوده است، بسیاری از بزرگان شیعه و سنی ایرانی بودند، باید این نکات را دانست و بتوان فرهنگسازی لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: امام (ره)، بارها در وصیتنامه خود گفته است که ما ایرانی میخواهیم که فرهنگ ما میتوانیم را داشته باشد، امام در وصیتنامه خودشان ایران دیگری را معرفی کردند، ایران عزیزیا ذلیل، ضعیف یا قوی، انقلاب یا کودتا، انتخابات یا سلطنت، غرب زدگی یا مستقل و ما میتوانیم یا ما نمیتوانیم، در وصیتنامه خود گفتند که مردم در دوران قبل از انقلاب به شدت تحت تأثیر فرهنگ غرب بودند و دچار خود باختگی بودند.
ازغدی ادامه داد: باید تاریخ خود را بشناسیم، وقتی خودمان را باور نداشته نباشیم و شعور تاریخی و فرهنگی نداشته باشیم، گردشگری، موزه، آثار باستانی و میراث فرهنگی به درد نمیخورد، در غرب به فرهنگ به عنوان میراث نگاه میکنند که نگاه درستی نیست، قرآن از اینکه با فرهنگ به عنوان میراث برخورد شود مخالفت میکند.
وی گفت: قرآن کتاب مبارزه با سنتهای غلط است، وقتی میگوییم میراث بوی کهنگی میدهد، باید از فرهنگ زنده دفاع کرد، آثار باستانی و موزه میتواند بازدارنده رشد یا موتور رشد باشد. اگر انگیزهای برای امروز، ارزیابی دیروز و چشماندازی برای فردا ارائه دهد مفید است، تبیین تاریخی در همه زمینهها باید انجام شود..
ازغدی ادامه داد:شما میتوانید آثار باستانی را هرگونه که میخواهید معرفی کنید و میتوانید قرائتهای مختلف داشته باشید، باید فرهنگسازی و تمدنسازی داشته باشیم، امام و انقلاب آمدند که این موارد احیا کنند. غرب تاریخی را که ندارد به همه نشان میدهند مثل امریکا، که میلیونها سرخپوست را نابود کرده، میلیونها سیاهپوست را برده کرده و ۱۲ تمدن را نابود از بین برده، اما جوری تاریخ را نشان میدهد که انگار کاملًا حق داشته و خود را خالق تمدن و دموکراسی نشان میدهند. آنها تاریخ سازی میکنند، ولی ما تاریخ واقعی خود را بلد نیستیم که بگوییم.
وی افزود:باید در وزارت میراث دانشجویانی تربیت کنیم که ایران، اسلام، دشمنی و دوستیها را بشناسند، وقتی کسی تاریخ خود را بشناسد به استعمار غرب تن نمیدهد. امام گفتند در هر شهر جنگ زده یک محلهای را حفظ کنید به همان صورت که در جنگ هر اتفاقی در آنجا افتاده بماند، چون بعد از چند سال نسل عوض میشود و نمیدانند که چه اتفاقی افتاده است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: ما آثار باستانی خود را نمیشناسیم و قصه آنها را نمیدانیم، غربیها به شدت در حفظ تمدن و آثار خود کوشا هستند، مثل آکسفورد و کمبریج را به همان صورت گذشته حفظ کردهاند. اگر کاری نکنیم جای شهید و جلاد عوض میشود و تاریخ را دیگران برای ما مینویسد، نسلهای آینده تاریخ تحریف شده را میخوانند. در غرب موزه را با هدف و فلسفه و میسازند.
وی در پایان گفت: در تاریخ هیچ کتاب بیطرفی نداریم، باید بتوانیم اتفاقات هر اثر را بازگو کنیم، توضیح دادن جزئی از تربیت نسل بعد است که به مردم یاد میدهد که به گذشته چگونه نگاه کنند و برای آینده چگونه اندیشه کنند.