انویدیا با معرفی ابرکامپیوتر DGX GH200 به پیشواز نسل جدید مدل‌های هوش مصنوعی رفت.

انویدیا از یک ابرکامپیوتر جدید رونمایی کرده که احتمالاً می‌تواند آینده هوش مصنوعی را تغییر دهد. DGX GH۲۰۰ با برخورداری از حافظه‌ای معادل بیش از ۵۰۰ برابر سیستم‌های موجود قرار است به‌زودی در دسترس شرکت‌هایی مثل گوگل، متا و مایکروسافت قرار بگیرد تا پردازش مدل‌های هوش مصنوعی را متحول کند.

ابرکامیپوتر DGX GH۲۰۰ در سطوحی کار می‌کند که اکثر کاربران با آن آشنا نیستند. برای مثال، این محصول توانی معادل ۱ اگزافلاپ دارد و از ۱۴۴ ترابایت حافظه مشترک بهره می‌برد. انویدیا می‌گوید این یعنی حافظه این دستگاه حدود ۵۰۰ برابر بیشتر از یک DGX A۱۰۰ است.

کامپیوتر DGX GH۲۰۰ از ابرتراشه‌های GH۲۰۰ Grace Hopper بهره می‌برد. این کامپیوتر درمجموع به‌لطف فناوری ارتباط داخلی NVLing حدود ۲۵۶ نمونه از این تراشه‌ها را در بر گرفته است و می‌تواند از همه آن‌ها به‌عنوان یک سیستم یکپارچه استفاده کند و یک GPU عظیم داشته باشد.

ابرتراشه‌های GH۲۰۰ در این محصول به ارتباط PCIe معمولی بین CPU و GPU نیازی ندارند. انویدیا گفت این ابرتراشه‌ها از یک پردازنده مرکزی Grace بر پایه آرم و یک پردازشگر گرافیکی H۱۰۰ Tensor Core بهره می‌برد. ارتباط میان تراشه‌ها هم از طریق فناوری NVLink-C۲C ممکن شده است.

درنتیجه پهنای باند میان پردازنده و کارت گرافیک (تا ۷ برابر) بهبود یافته و (تا ۵ برابر) از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر شده است.

باید گفت که فناوری NVLink قبلاً فقط امکان اتصال هشت GPU را فراهم می‌کرد، اما حالا این رقم به ۲۵۶ تراشه رسیده است.

انویدیا با کمک DGX GH۲۰۰ می‌خواهد ابرکامپیوتر هلیوس را برای تحقیق و توسعه درزمینه هوش مصنوعی بسازد. این ابرکامپیوتر چهار DGX GH۲۰۰ خواهد داشت که با Quantum-۲ InfiniBand به یکدیگر وصل می‌شوند. این ابرکامپیوتر و GH۲۰۰ احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۳ عرضه و راه‌اندازی خواهند شد.

به‌علاوه، DGX GH۲۰۰ می‌تواند برای توسعه و پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، گوگل و متا استفاده شود و به این مدل‌ها اجازه دهد تا پارامتر‌های بیشتری داشته باشند و کار‌های بزرگ‌تری انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار