رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آمار، حدود یک و نیم درصد عقرب و مارگزیدگی ایران در این استان به ثبت رسیده است.

دکتر علی احمدی گفت: پارسال کل آمار مربوط به مار و عقرب گزیدگی در استان چهارمحال و بختیاری، هزار و ۱۰۸مورد بود.

وی افزود: از این تعداد 599 مورد در شهر ستان‌ لردگان، 140 مورد در شهرستان اردل، 131 مورد در شهرستان شهرکرد، 76 مورد در شهرستان کیار، 33 مورد در شهرستان کوهرنگ، ۲۶ مورد در شهرستان بن و ۱۹ مورد در شهرستان سامان رخ داده است.

وی افزود: از ابتدای  امسال نیز ۸۳ مورد مار و عقرب گزیدگی در استان گزارش شده است که لردگان با ۳۵ نفر و اردل با ۱۹ نفر بیشترین موارد را داشتند.


بیشتر بخوانید


دکتر احمدی درخصوص راه های پیشگیری از مار و عقرب گزیدگی گفت: خانه تان را عاری از رطوبت کنید چرا که رطوبت اضافی و منابع آب قابل دسترسی، مهمترین عاملی است که نه تنها عقرب، بلکه تمامی آفات را به سمت خانه‌ها می‌کشاند. آب بندی لوله‌های آب در کف و گوشه‌ها منزل، همچنین رطوبت زدایی کمد‌ها و عایقکاری مناسب استخر‌های شنا، در مجموع خشک و عاری از نشت نگاه داشتن تمامی لوله‌های آب و فاضلاب، تا حد زیادی از ورود عقرب به خانه‌ها پیشگیری می‌کند. برای اطمینان از عملکرد صد درصدی این روش، باید از جمع شدن آب در حیاط یا در گودال‌های نزدیک قسمت بیرونی خانه نیز جلوگیری کنید.

وی افزود: نگذارید عقرب‌ها چیزی برای خوردن بیابند، عقرب‌ها بیش از هر چیز از حشرات تغذیه می‌کنند، بنابراین اگر سوسک حمام، مورچه‌ها یا حشرات دیگر موجود در خانه را از بین ببرید، دیگر چیزی برای تغذیه عقرب‌ها باقی نمی‌ماند و از آن‌ها هم از بین می‌روند.

وی با اشاره به روش‌های مفید برای کنترل حشرات موجود در خانه اضافه کرد: اجازه ندهید خرده‌های غذا یا بشقاب‌ها و ظروف آغشته به غذا در خانه باقی بمانند. این موارد منبع غذایی حشرات هستند و سبب افزایش جمعیتشان در خانه می‌شوند.

وی افزود: ریختن مایع بوراکس یا خاک دیاتومه در اطراف قرنیز‌ها و زیر سینک‌ها سبب از بین رفتن حشرات می‌شود. در اطراف خانه از سموم دافع حشرات استفاده کنید تا آن‌ها را پیش از ورود به خانه از بین ببرید. در انتخاب سموم آفت کش دقت داشته باشید، زیرا برخی از آفت کش‌ها برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند. با از بین بردن جمعیت حشرات خارج از منزل نیز می‌توانید از ورود عقرب به خانه پیشگیری کنید، زیرا عقرب‌ها ابتدا جذب حشرات خارج از خانه شده، سپس در فرصت مناسب به داخل نفوذ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مکان‌های مناسب برای پناه گرفتن عقرب‌ها را از بین ببرید. عقرب‌ها مخصوصاً در طول روز دوست دارند در مکان‌های تاریک مخفی شوند. اگر در داخل یا اطراف خانه تان نقاطی وجود دارد که عقرب‌ها می‌توانند به عنوان مکانی برای مخفی شدن مورد استفاده قرار دهند، آن‌ها را از بین ببرید.

به گفته وی؛ بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ایران از ۵۰ گونه موجود و شناسایی شده عقرب، ۷ گونه حائز اهمیت هستند که سالانه موجب حدود ۶۰ هزار گزش می‌شوند و کشور را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم عقرب‌زدگی دنیا قرار داده‌اند. تعداد کل مارگزیدگی در کشور طی سال گذشته بیش از هفت هزار و ۵۰۰ مورد و تعداد عقرب زدگی در کشور بالغ بر ۵۳ هزار مورد بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.