اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه فاز سراسری مایه کوبی جمعیت دام سبک را از ابتدای خردادماه سال جاری آغاز کرده و تا پایان تیر ماه به اتمام می‌رساند.

همتی رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : واکسیناسیون یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت است که در این راستا اداره کل دامپزشکی فاز سراسری مایه کوبی جمعیت دام سبک را از ابتدای خردادماه سال جاری شروع کرده و تا پایان تیر ماه به اتمام می‌رسد. 

بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در دام باعث سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید می‌شود.

همتی افزود: با وجود اینکه اثرات بیماری بروسلوز در دام قابل توجه است، اما از لحاظ بالینی علامت مشخصه چندانی جهت تشخیص بیماری از روی علایم ظاهری ندارد و بدون انجام آزمایشات لازم تشخیص بیماری بروسلوز در دام امکان پذیر نیست.

بیماری تب مالت در انسان با تب و لرز، درد مفاصل و عضلات، لاغری، بی اشتهایی، سردرد و ... بروز می‌کند و عواقب این بیماری ممکن است تا سال‌ها باقی بماند.
 بیماری تب مالت معمولاً از طریق مصرف لبنیات آلوده و تماس با دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.

دام بعد از آلودگی به میکروب بروسلوز معمولاً در اولین آبستنی بعد از آلودگی سقط میکند، اما تا آخر عمر میکروب را از طریق شیر، ادرار و مدفوع دفع می‌کند.

جفت و جنین سقط شده یکی از مهمترین منابع انتشار میکروب هستند که تماس با این موارد ممکن است بیماری را به انسان منتقل کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.