وزارت خارجه چین در واکنش به باز شدن دفتر رابط سازمان ناتو در توکیو تاکید کرد این دفتر میان کشورهای آسیا-اقیانوسیه مورد پذیرش نیست.

ژاپن با آمریکا و سایر کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روابط بسیار نزدیکی دارد. گرچه توکیو به طور رسمی عضو این پیمان نظامی نیست، اما افزایش حضور آمریکا و متحدانش در شرق آسیا صدای اعتراض چین را بلند کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: منطقه آسیا-اقیانوسیه از باز شدن دفتر رابط سازمان ناتو در ژاپن استقبال نمی‌کند.

این مقام چینی اعلام کرد: ما می‌خواهیم بر این موضوع تاکید داشته باشیم که آسیا-اقیانوسیه از رویارویی گروهی استقبال نمی‌کند. ما خواهان رویارویی نظامی نیستیم. با توجه به تاریخ تهاجمی ژاپن، توکیو باید نسبت به امنیت نظامی هوشیاری بیشتری داشته باشد. 

واکنش وزارت خارجه چین پس از آن مطرح می‌شود که توکیو به طور رسمی باز شدن دفتر رابط ناتو در این کشور را تایید کرد.  با این حال، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اوایل امروز برای اطمینان بخشی به همسایگان این کشور به ویژه چین تاکید کرد: ژاپن به دنبال عضویت در سازمان ناتو نیست. 

برای نخستین بار است که سازمان ناتو اقدام به تاسیس یک دفتر رابط در کشور‌های آسیایی می‌کند. این نهاد نظامی هدف از تاسیس این دفتر رابط در توکیو را تسهیل رایزنی و مشاوره در منطقه خوانده است.

برچسب ها: ناتو ، چین ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار