رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هیرمند مطالبه جدی کشور است، گفت: افغانستان در قالب آیین‌نامه‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی مکلف است این حقابه را به سمت کشور ما سرازیر کند.

علی سلاجقه در رابطه با آخرین پیگیری‌ها در حقابه هیرمند با بیان اینکه این حق ایران در مجامع بین‌المللی و دادگاه‌های مربوطه در سطح دنیا قابل پیگیری است، عنوان کرد:، چون افغانستان کشور همسایه است سعی داریم در قالب رایزنی‌های طرفین، کار را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سفر به استان سیستان و بلوچستان این موضوع را به صورت جدی مطالبه کرد، ادامه داد: ما حق حیات مردم خود را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران مدافع ملت خود است.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: امید است هیات حاکمه افغانستان این پیام را به خوبی دریافت کرده باشد هرچند در بیانیه اول که وزارت امور خارجه این کشور منتشر کرد موضوع تا حدود مسالمت‌آمیزی مطرح شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مذاکراتی بین ایران و هیات حاکمه افغانستان برگزار شود، بیان کرد: قرار بود بنده با هیاتی یک نشست برگزار کنم، اما کار به وزارت نیرو سپرده شد در هر صورت در آینده نزدیک خبر‌های خوبی خواهیم شنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
آب برق گازبیت المال خرج افغانی بشه حرام است مسولین بدونن فردابایدجواب بدیدفکرمردم کشورباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
قدری تاریخ را بخوانید آقایان. موضوع افغانستان مربوط به امروز یا دیروز نیست. بیش از صد سال است که این بازی از سوی حاکمان آن کشور در حال انجام است و متاسفانه ایران در برابر آن دست بسته عمل می کند. راهش این نیست که دائم بگوییم کشور دوست و برادر یا اینکه تذکر یا تهدید کنیم. راه های دیگری هم وجود دارد. شما هفت میلیون افانی را در ایران جای داده اید و هزینه این عده بر دوش ملت و از بیت المال پرداخت می شود. را درست برای پیام دادن به حکام افغانستان این است که جمعیت این افغانی های مجاز یا غیر مجاز را به تعداد متعادل برسانید. در مرحله اول حداقل 500 هزار نفر از اینها را که البته تا حدودی هم بخی شان دل در گرو طالبان دارند و از نظر امنیتی هم برای ایران خطرناک است، به افغانستان باز گردانید. فشار بر دولت خود خوانده طالبان وارد کنید. منافع ملی ایران از هر چیزی بالاتر است. متاسفانه همین ضعف عملیاتی در مورد رفتار شما با دولت آذربایجان هم دیده می شود. جنگ نکنید اما سیاست و اقتدار همراه با عمل مناسب داشته باشید.