سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره پیامد‌های منطقه‌ای ادامه جنگ در سودان هشدار داد. 

استفان دوژاریک در نشست خبری در نیویورک هشدار داد: اگر درگیری‌ها در سودان متوقف نشود، می‌تواند به احتمال زیاد تاثیرات منطقه‌ای به همراه داشته باشد. اوضاع این منطقه شکننده است و جنگ می‌تواند بر آنچه در جنوب سودان رخ می‌دهد، اثر بگذارد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: سازمان ملل برای گسترش فعالیت‌های بشردوستانه در سودان تلاش می‌کند. کشور چاد که با چالش‌های خاص خودش روبروست، شاهد ورود آوارگان سودانی و نیز بازگشت آوارگان چادی است. دو ژنرالی که در سودان با یکدیگر می‌جنگند باید به منافع ملت این کشور فراتر از هر مسئله دیگری، اولویت بدهند.

بیش از ۸۴۰ هزار نفر در داخل سودان آواره شده اند و سازمان ملل می‌گوید ۲۵ میلیون یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سودان روز سه شنبه در نخستین روز آتش بس، شاهد کاهش شدت درگیری‌ها بود. با این وجود، محله المهندسین و جنوب شهر ام درمان در غرب خرطوم شاهد تیراندازی پراکنده بود. روز گذشته همچنین حملات پراکنده با سلاح‌های سبک و سنگین در غرب خرطوم رخ داد و جنگنده‌های ارتش هم بر فراز این منطقه پرواز کردند. 

آرامش به شهر الابیض استان کردفان شمالی هم که شاهد تیراندازی شدید بین نیرو‌های واکنش سریع و نیرو‌های ارتش سودان بود، بازگشت. این تیراندازی که حدود دو ساعت ادامه داشت باعث شد بیشتر اهالی محله السکه شهر الابیض، خانه‌هایشان را به طرف مناطق امن ترک کنند.

 با وجود قول‌هایی که برای توقف جنگ وجود دارد، زندگی برای مردم سخت شده است و اکثریت آن‌ها از آب، برق و ارتباطات تلفنی محروم هستند. در صورت ادامه یافتن جنگ، یک میلیون سودانی دیگر ممکن است به کشورهای همسایه فرار کنند که این کشورها از گسترش خشونت در منطقه نگران هستند. با این حال، مردم همچنان امیدوار هستند که آتش‌بس به منظور بهبود زندگی آن‌ها و تأمین کمک‌های انسانی و مواد غذایی برای آن‌ها اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار