سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: تمامی دستگاهها برای ارائه خدمات به شهروندان موظفند آخرین نشانی افراد را از پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال استعلام کنند.
بسیاری از خدمات دولتی و نهادها براساس آدرس ثبت شده در سامانه ثبت احوال ارائه میشود و بنابراین چنانچه شهروندان در آدرس و نشانی محل سکونت شان تغییری حاصل شد بر اساس قانون حتما این مساله را اعلام کنند.
شهروندان برای ثبت آدرس و نشانی جدید محل سکونت شان نیاز نیست که به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند، چرا که این کار از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال و ورود به سامانه اعلام تغییر نشانی ممکن است.
بسیاری از خدمات مانند استعلام بانکهای عامل، راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی و پست و همچنین خدمات بسیاری از دستگاهها و ادارات دولتی از طریق نشانی ثبت شده در ثبت احوال به متقاضیان ارائه میشود و وبنابراین آدرس باید به روز و مطابق با محل سکونت فعلی شهروندان باشد.
همچنین ثبت آدرس محل سکونت شهروندان در سامانه ثبت احوال مبنای بسیاری از برنامه ریزیها و سیاست گذاریهای مسوولان و دستگاههای اجرایی برای آموزش، بهداشت، میزان مهاجرت پذیری و مهاجرت فرستی، اشتغال و بیکاری، آمار مختلف اقتصادی و ابعاد امنیتی است که با تجزیه و تحلیل دادههای آن تصمیم گیری را برای مسوولان تسهیل میکند.
دستگاهها موظفند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمات را از سازمان ثبت احول استعلام کنند
سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: براساس تصویب پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور در مورد پایگاه نشانی قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دستگاهها موظفند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمات را از سازمان ثبت احول استعلام و دریافت کنند، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه اختلال در خدمات شهروندان باید آخرین نشانی خود را ظرف مدت ۲۰ روز به سازمان ثبت احوال کشور اعلام کنند.
تغییر نشانی خود را اعلام کنید
با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه مربوط به آن که مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است تمامی افرادی که آدرس محل سکونتشان تغییر میکند باید به سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir یا از طریق سامانه سهیم به نشانی sahim.sabteahval.ir مراجعه و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را از این طریق انجام دهند تا از هرگونه مشکل احتمالی در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.
سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارشهای جابه جایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است و با توجه به آثار مهم ثبت نشانی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور تلاش شده شرایط تسریع و تسهیل این امر برای شهروندان فراهم شود.
افرادی که نشانی ثبت شده ندارند، نشانی خود را ثبت کنند
مطابق قانون چنانچه نشانی محل سکونت هر یک از هموطنان تغییر کند یا ثبت نشده باشد، میبایست به منظور تسهیل در این امر و کاهش رفت و آمدها و جلوگیری از مشکلات در ارائه خدمات در آینده نشانی جدید خود را در سامانه تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال ثبت کنند، چراکه خدمات دستگاههای مختلف نیز براساس نشانی ثبت شده در این سامانه ارائه میشود و دستگاهها نیز موظف هستند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمت را از سازمان ثبت احول دریافت کنند؛ بنابراین با توجه به قانون ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال خواهد بود و برای هر فرد ایرانی در کنار کد ملی وی آخرین نشانی ثبت شده در سامانه استعلام و ملاک عمل قرار میگیرد.
ثبت نشانی رایگان است
بنابراین ضروری است در صورت تغییر و جابه جایی مکانی و به تبع آن تغییر نشانی و آدرس پستی از طریق لینک سامانه تغییر نشانی نسبت به به روز رسانی نشانی خود اقدام کنند؛ درواقع شهروندان میتوانند برای اعلام تغییر آدرس و کدپستی خود به سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) به آدرس www.sahim.sabteahval.ir مراجعه و ظرف مدت کمتر از ۵ دقیقه به صورت رایگان اقدام به این امر کنند.
مراحل ثبت تغییر نشانی در سامانه ثبت احوال
مرحله نخست مراجعه شهروند به سامانه اعلام تغییر نشانی و ورود شناسه کارت ملی، تاریخ تولد، شماره همراه و تلفن ثابت است و در مرحله بعد دریافت پیامک کد کنترلی از طریق تلفن همراه و ورود آن در سامانه است و مرحله دیگر شامل: ورود کد پستی جدید و زمان شروع سکونت است، مراحل دیگر هم شامل: نمایش شرح نشانی توسط سامانه از طریق ارتباط با پایگاه شرکت پست و تأیید یا رد نشانی، دریافت پیامک تایید در صورت تایید نشانی و پیگیری مغایرت از طریق درگاه شرکت پست توسط متقاضی در صورت رد نشانی است.
پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور در مورد پایگاه نشانی قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به تصویب رسیده است و بر اساس بند الحاقی ۵ تبصره ۱۰؛ در راستای اجرایی شدن پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۰) قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی تمامی اشخاص حقیقی را با لحاظ کلیه الزامات امنیتی بر روی این پایگاه فراهم کند و سازمان ثبت احوال میبایست از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویسهای الکترونیکی نسبت به ارائه این نشانیهای قانونی به تمامی دستگاه ها، شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کند.
درواقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان ثبت احوال کشور را مکلف کردند تا امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی تمامی اشخاص حقیقی را با لحاظ کلیه الزامات امنیتی بر روی این پایگاه فراهم کرده تا از این پس اقامتگاه قانونی هر شخص نشانی مندرج شده در پایگاه است و تمامی دستگاهها برای ارائه خدمات به شهروندان موظفند آخرین نشانی افراد را از پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال کشور و از طریق سرویسهای الکترونیکی این سازمان استعلام و دریافت کنند.
پیگیری کنید آخه چرا میندازی پشت گوشت و سامانه رو درست نمیکنید
خدا عقل بده
اول یه چک کنین سایت هارو بعدش خبر بزنین...
ترکیدم ازخنده
میخواستم مطلبی رو به عرض شما برسانم،بنده در شهرستان همدان در اسنپ مشغول کار هستم،ولی الان این برنامه باز نمیکنه و علتش رو هم شرایط وقوانین جدید وضع شده توسط اسنپ اعلام میکنه و کاربر باید گزینه شرایط رو مطالعه کردم و پذیرفتم رو بزنه تا برنامه باز بشه ولی شما هرچه سعی کنید قوانین باز نمیشه که مطالعه کنید و در آخر باید به ناچارگذینه مطالعه کردم و موافقم رو بزنید تا وارده برنامه بشید،لطفا پیگیری بفرمایید،متاسفانه این شرکت خیلی در حق مردم اجحاف میکنه،که خدا یی نکرده حقی پایمال نشه بازم ممنون که دغدغه مشکلات مردم رو دارید به خدا میسپارمتان