تمرکز ۲۶ مطالعه بر روی انواع سرطان ها از ۵۰ مطالعه مطرح در سطح جهان

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های های بنیادی گفت: سه فناوری مهم هوش مصنوعی، ویرایش ژنی و کوانتوم از فناوری های مهم آینده هستند.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های های بنیادی در سومین سمپوزیوم بین المللی کریسپر در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری گفت: سه فناوری مهم آینده شامل هوش مصنوعی، ویرایش ژنی و کوانتوم است. هر کشوری در این زمینه‌ها سرمایه گذاری کند، آینده خوبی خواهد داشت به خصوص اگر کاربرد این فناوری‌ها با هم ترکیب شوند.

به گفته وی این حوزه به دلیل بازگشت ۳۰ درصدی سرمایه برای سرمایه گذاران جذاب است و پیش بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ شاهد رشد زیاد این حوزه  باشیم.

او ادامه داد: این روش ویرایش ژنی فعلا در حال کار برای مداوای بیماری‌های شایع مانند سرطان هاست تا بعد از توسعه فناوری امکان استفاده از آن در بیماری‌های نادر هم وجود داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های های بنیادی افزود: از مجموع مطالعاتی که اکنون در حال انجام است بیش از ۱۶ مطالعه به مرحله دوم کارآزمایی بالینی و سه مطالعه در مرحله سوم کارآزمایی است که در حوزه تالاسمی انجام شده است. همچنین از ۵۰ مطالعه مطرح در سطح جهان ۲۶ مطالعه روی انواع سرطان‌ها متمرکز شده و ۱۲ مطالعه در مورد انواع بیماری‌های سیستم خونی است.

وی دلیل این امر را هزینه‌های فراوان برای درمان بیماری‌های شایع دانست و افزود: بیماری‌های ارثی ژنتیک هم از بیماری‌هایی است که با دست ورزی ژنتیک قابل درمان است.

او ادامه داد: چند مطالعه درمان بیماری با روش کریسپر در آمریکا در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و در صورت تایید اف دی‌ای (سازمان غذا و داروی آمریکا) این روش در درمان بیماری‌ها استفاده شده و دنیای جدیدی در پزشکی باز می‌شود.

او بیان کرد: یکی از مولفه‌های مهم در ژن درمانی را انتقال ژن به داخل سلول بیمار است. سیستم‌های انتقال ژن با فناوری بالا و بسیار گران است، راه مناسب برای استفاده از آن نیز نانوذره‌ها است.

برچسب ها: هوش مصنوعی ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار