امام جمعه شهرستان نیمروز گفت: اولتیماتوم و اخطار قاطعانه‌ای که رئیس جمهور به هیئت حاکمه افغانستان داد، اقدام ارزشمند و مقتدرانه‌ای بود که اگر پیگیری شود، می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد.


حجت‌الاسلام مجتبی اشرفیان  گفت: سفر وزیر خارجه به استان به جهت تسریع در پیگیری مسئله حقابه سیستان اقدام ارزشمند و مهمی بود، نفس این سفر و حرکت برای بازدید اوضاع منطقه، برای شنیدن سخنان مردم و بزرگان سیستان حرکت خوبی بود.

وی اظهار کرد: مردم سیستان با قدرت در کنار دولت و دستگاه دیپلماسی می‌ایستند و حمایت می‌کنند.

وی بیان کرد: بازدید رئیس جمهور محترم از پروژه انتقال آب از دریای عمان و تاکید بر تسریع آن هم نکته مفید و امید آفرینی بود. اصل موضوع پروژه ماندگار و اساسی است، اما پروژه‌ای که قریب به ده درصد رشد داشته یعنی در شرایط اورژانسی الان دستگیر ما نخواهد بود و بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد و باید پروژه‌های آبی دیگر را بدون فوت وقت با جدیت دنبال‌کرد.

امام جمعه شهرستان نیمروز ادامه داد: افغانستان باید بداند پایبندی و حسن همجواری ما تا زمانی است که طرف مقابل هم به این حسن همجواری معتقد باشد نه اینکه از منافع ایران بهره‌مند شوند، ولی پای بند به هیچ قاعده، قانون و معاهده بین المللی نباشند.

وی تصریح کرد: مردم از دولت انقلابی توقع و انتظار ویژه دارند و امیدوارند با ورود جدی دولت و دستگاه‌های ذیربط مشکل حقابه سیستان یکبار برای همیشه به صورت قانونی و ضابطه‌مند حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله سیستان، مسئله امنیتی و بحرانی است و هر گونه اهمال کاری باعث صدمات جبران ناپذیری به حوزه امنیت‌ملی خواهد بود، خشک شدن تالاب فقط بحث بحران آب و مهاجرت مردم نیست، تعطیلی معاش، اشتغال، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و ازبین رفتن زندگی‌ها نیز در این مورد دخیل بوده است.

حجت‌الاسلام اشرفیان گفت: هیئت حاکمه افغانستان باید به حق و حقیقت پایبند باشد و این جوابیه طالبان که در واقع توجیه اشتباهات تاریخی آن‌ها در مورد رودخانه مشترک مرزی بوده، سراسر مغلطه، توهین، جسارت و کذب بود که باید پاسخ مناسبی داده شود، اگر قرار است هر اتفاقی بیفتد، هر اعمال فشاری و ابزاری باشد وقتش همین امروز است.

حجت‌الاسلام اشرفیان ادامه داد: بار دیگر به برادران دینی مان در کشور افغانستان متذکر می‌شویم که مراقب توطئه دیگران باشند، مسلمان آب را بر روی مسلمان نمی‌بندد، این از اسلام و انسانیت نیست ما هم خواهان افغانستانی آباد و سرشار از امنیت و نعمت هستیم و هم ایران وسیستانی آباد و سرشار از نعمت را خواهانیم.

وی خاطرنشان کرد: اجازه دهید مسائل به صورت علمی و کارشناسی و قانونی حل شود، درکنار همه این مسائل و راهکار‌ها از همه گروه‌های جهادی و خیرین که می‌توانند گره گشا باشند دعوت می‌کنیم، همه ظرفیت ها، امکانات و تجهیزات خودشان را به منطقه سیستان گسیل دهند و به یاری مردم تشنه سیستان بشتابند تا مردم عزیز ما دغدغه و مشکلی برای تامین آب در تابستان نداشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار