نقویان، رئیس مرکز سیما فیلم در نشست خبری معرفی سریالهای جدید رسانه ملی گفت: ما در مرحله تولید منتظر ۹ سریال هستیم و بعد از اتمام پخش سریالهای فعلی سریالهای جدید به آنتن میرسند. سریال طلاق، عاشورا، سرزمین مادری، نیکان، ضد، سوران نائله و سنجرخان آماده هستند. همچنین سریال در مرحله تولید است محرمانه، بازپرس بچه محل، هادی، مهیار عیار، رخنه، رحیل از سریالهای در حال تولید هستند. ایرادات سریال سرزمین مادری رفع شده است و خیلی به سرعت به آنتن میرسد.
وی درباره سریالهای در حال پیش تولید توضیح داد: موسی، ترور درباره حاج قاسم سلیمانی، غریبه، تانک خورها، ۲۰ کویید، دروازه بهشت، رویان، عفیف، طوبی، گاندو۳، رستگاری، مسیر اصلی و آقای گرفتار سه در مرحله پیش تولید است.۱۵ فیلمنامه داریم که در دفتر فیلمنامه صداوسیما در مرحله نگارش است شاهچراغ درباره حادثه تروریستی شاهچراغ، قول، مردونه، هنگامه، کوه مرا صدا زد، بارش تند، کوپه شماره هشت، دشتستان، پریزاد، رو به موت، لمندگان، سبزوار، سرباز کوچک امام و روزهای لاجوردی از این عناوین است.
سریال عیاری احتمالا به خارج از تلویزیون واگذار می شود
وی درباره تکلیف سریال کیانوش عیاری گفت: سریال ۸۷ متر کیانوش عیاری قبل از حضور من درباره اش تصمیم گیری شده است که طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالا به خارج از تلویزیون واگذار میشود. هنوز مشخص نیست سریال در پلتفرمها پخش میشود یا خیر مباحث مالی باید به سرانجام برسد تا مشخص شود، واگذاری سریال به خارج از تلویزیون همانطور که گفتم پیش از من بوده است. خودم هم سریال را ندیده ام و حقیقتا نمیدانم مشکل محتوایی بوده است یا نکته دیگر.
وی با اشاره به بیشترین تحولی که در صداوسیما در حال رخ دادن است توضیح داد: این تحول در حوزه سریال نمود بیشتری دارد. همانطور که رییس صداوسیما تاکید داشته است این تحول موارد مختلفی را در برمیگیرد که بحث هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی در کاراکترها، شخصیتها و نوشتن فیلمنامهها رعایت میشود. نکته دوم بحث عدالت است که در ژانرها این انحصار شکسته میشود.
نقویان تصریح کرد: به هر حال صداوسیما کارهای منحصربه فردی در دورههای مختلف انجام میدهد و سریالهای الف ویژه و فاخر را در جایی به جز تلویزیون نمیتوان انجام داد. مثلا «سلمان فارسی» جزو دو سه تا پروژه سنگین دنیا است و حتی تجربه تماشای پشت صحنه تولید آن هم منحصر به فرد است. کار در حوزه الف ویژه عزمی میخواهد که خارج از اراده حتی صداوسیما است و عزم ملی میخواهد. مثلا نمایندگان محترم مجلس و کمیسون فرهنگی از همین سریال «سلمان فارسی» حمایت ویژه کرده و هرچه حمایتها بیشتر شود دست صداوسیما پرتر است.
هر وزارتخانه بودجه تولید یک سریال را کنار بگذارد
رئیس مرکز سیما فیلم یادآورشد: حدودا ۲۰ فیلمنامه الف ویژه موجود و آماده تولید است که از جمله آنها میتوان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد که تولید آنها اراده ملی میخواهد. اگر بخواهیم تولیدات این چنینی را افزایش دهیم امیدوارم حمایتها هم بیشتر شود. ما همچنین پیشنهاد عملی از طرف صداوسیما به دولت داریم و پیشنهادمان این است که هر وزارتخانه بودجه تولید یک فیلم و یک سریال را کنار بگذارد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه از نظر عقبه فرهنگی و سطح هنرمندان و... عقبتر از ما قرار دارد، اما به خاطر حمایت حکومت فراتر از سطح ترکیه رفته و مخاطبان بسیاری به دست آورده، تصریح کرد: ما نیاز به یک عزم ملی داریم که خارج از توان صداوسیما به تنهایی است و امیدواریم دولت که اکنون هم همکاری خوبی دارد در حوزه ساخت فیلم و سریال نیز وارد شود. دستاوردهای هر وزارتخانه میتواند سوژه ساخت سریالهای آن وزارتخانه باشد.
نقویان با اشاره به اینکه «سرزمین مادری» جزو سریالهای اولیه است که بعد از پایان پخش آثار روی آنتن، از شبکه سه پخش خواهد شد، افزود: سریال «موسی» در مرحله پیش تولید است. پروژههای خاص در حد محدودتری در رسانهها مطرح میشود به دلیل اینکه به اندازه کافی مسائل و حواشی دارند. پیش تولید این سریال با سرعت جلو میرود.
برای ادامه سریال پایتخت هیچ رویکرد منفی نداریم
رئیس سیما فیلم با بیان اینکه درهای سازمان به روی هیچکس بسته نیست، در پاسخ به سوال یکی از اهالی رسانه گفت: سیروس مقدم پشت در نمانده و جزو کارگردانهای درجه یک تلویزیون است که تجربیاتش به درد رسانه میخورد و کارهای پرمخاطبی میسازد. برای ادامه سریال پایتخت هم هیچ رویکرد منفی نداریم و نگاهمان به ادامه سریالهای این جنسی است که قومیتهای مختلف را در برمیگیرد. اما از طرف آقای مقدم طرح فیلمنامهای ارائه نشده که بررسی شود.
سریالهای بزرگ کارگردانهای بزرگ میخواهد
وی ادامه داد: سیاست تلویزیون این نیست که کارگردانهای پیشکسوت را کنار بگذارد و منظور از سلبریتی زدایی هم این نیست. به هر حال نیروهای جدید باید رشد پیدا کنند و همزمان و همگام با جریان تولید نیروهای جدید هم رشد پیدا خواهد کرد، اما درباره الف ویژه آثار به ۵، ۶ سال زمان تولید و پیش تولید طولانی نیاز دارند، عوامل و بازیگران بسیاری در آنها حضور پیدا میکنند و به همین خاطر کارگردانهای باتجربهای لازم دارند.
وی با بیان اینکه بار بزرگی بر دوش رسانه ملی در حوزه فرهنگ و تاریخ قرار دارد، یادآور شد: خارج از تلویزیون تولیدات نمایشی به این موضوعات توجهی نمیکنند، چون هزینههای هنگفتی دارد؛ بنابراین تلویزیون باید این هزینهها را انجام بدهد. دغدغه ما است که از هویت ملی خود فاصله نگیریم و برای همین الف ویژه قله تولیدات رسانه ملی با این نگاه هویت سازی شده اند و به مفاخر ایران و اسلام میپردازد.
فریب بزرگ رسانههای معاند در نمایش دهه پنجاه
نقویان به غفلت رسانه ملی در دهههای گذشته در نمایش بحث پیشرفت اشاره و اذعان کرد: رسانههای معاند دهه پنجاه را طوری با حالا مقایسه میکنند که انگار از نظر جغرافیا و شهرسازی هم متمدنتر بوده! این فریب بزرگ رسانههای معاند است و ما نیز در حوزه درام در کلید واژه پیشرفت آثار نمایشی خاصی نداشته ایم. سریال «رویان» پیشرفتهای علمی و بحث نازایی و افزایش جمعیت را در یک ملودرام اجتماعی بیان میکند، «محرمانه» درباره تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان جوان ایرانی است و در حوزه پیشرفتهای صنعتی هم دولتمردان کمک کنند تا سریالهایی این چنینی را بسازیم.
رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه قوه قضائیه بهتر است پرونده هایش را در اختیارمان بگذارد و همکاری مان افزایش پیدا کند، از سریال «بازپرس» نام برد که با مشارکت مالی قوه قضاییه در حال ساخت است.
نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل گذاری جدیدی که انجام میشود، در زمینه پهلوی چند کار شروع میکنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته میشده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامههای ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام میشود. به هر حال هر مسیر جدیدی که میخواهد شروع شود دو سه سال طول میکشد و در حوزه پهلوی نیز سریالهای متفاوت در حوزههای مختلف تولید خواهد شد.
رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسندهها در این حوزه استقبال میکنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم. همچنین دست یاری به سمت شما اهالی رسانهها دراز کرده و از کمک هایتان برای دیده شدن سریال هایمان استقبال میکنیم.
بررسی بیش از ۶۰۰ فیلم نامه در دفتر فیلم نامه
وی افزود: سریال بیشترین حجم بودجه صداوسیما در حوزه تولید را به خودش اختصاص میدهد و افزایش و کاهش مخاطب به پخش سریالهای بستگی دارد. این حوزه یک مقوله حساس است و سیاستگذاری در آن فقط بسته به اراده یک نفر در سیما فیلم نیست. در این حوزه درست هم نیست بگوییم که در انحصار کسی بوده است، اما در دوران تحول اتفاقاتی افتاده تا در مرحله طراحی، تولید و پخش به تفکیک کارها جلو بروند. در این زمینه دفتر فیلمنامه، سیما فیلم و شبکهها این خطوط سه گانه را جلو میبرند. در همین دفتر فیلمنامه بالای ۶۰۰ اثر بررسی شده و ۶۰، ۷۰ اثر به تصویب رسیده اند. همه این مسائل زحمت دارد و فیلمنامهای که تایید نمیشود هم باید خوانده شود و نویسندگان آن طی جلسات مختلف توجیه شوند.
سبک پخش سریال هایمان به شکل کلاسیک مانده است
رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه در حوزه پخش، سبک پخش به شکل کلاسیک مانده است و مخاطب را به ۴ سریال هر شبی عادت داده ایم، گفت: این موضوع باید بررسی شود که آیا مخاطب وقت دارد؟ ما در حال بررسی هستیم و تجربه رسانههای دنیا جدا از پلتفرمها و فضای مجازی را تحلیل میکنیم که به چه شکلی سریال ارایه میدهند. همچنین دست یاری خود را به سوی شما اهالی رسانه دراز میکنیم تا اگر پژوهشی داشته باشید با ما در میان بگذارید؛ اینکه سریالها بهتر است شبانه باشد یا هفتگی و... در حال تصمیم گیری هستیم. موضوع پخش هم مهم است. در خصوص برگزاری این جلسه هم منتی بر سر کسی نیست و وظیفه ما اطلاع رسانی است و دوست داریم شما در دیده شدن سریالها به ما کمک کنید.
تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش میکند
نقویان تصریح کرد: متاسفانه تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش میکند و چند ده میلیارد هزینه کرده، اما آن را بدون یک تیزر پخش میکند. در این خصوص طراحی سایت سیما فیلم هم در حال انجام است و ما در یک اتاق شیشهای اطلاعات آثارمان را به مخاطبان ارائه خواهیم داد. نقدهای شما اهالی رسانه هم به کیفیت تولیدات کمک میکند.
ساخت برنامهای برای نقد سریالها
وی خبر داد: ما پیشنهاد تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع نقد سریالهای تلویزیون، پلتفرمها و سریالهای خارجی همچون برنامه هفت را داده ایم که نمیخواهیم در آن از خودمان تعریف کنیم و میخواهیم نقد کنیم. به هر حال تلویزیون سالی ۳۰، ۴۰ سریال میسازد و جایی به حجم تولیدات تلویزیون نمیرسد و اینکه فکر کنیم عقب هستیم درست نیست.
قدری دچار وقفه شدیم تا مسیر را متحول کنیم
رئیس مرکز سیما فیلم با اشاره به راهکارهای افزایش کیفیت سریالها هم گفت: سریالها همیشه ناظر کیفی دارند، اما در سالهای گذشته این بخش تبدیل به یک کار اداری با پر کردن فرم و امضا شده است، ولی ما داریم دوباره ماموریت و مسئولیتهای آن را برمیگردانیم و استفاده از آدمهای با انگیزهای که پشت درها مانده اند به کیفی سازی آثار کمک میکند.
نقویان از برگزاری جلسهای با مدیر بنیاد فارابی سخن گفت و تاکید کرد: اینگونه آثاری که قابلیت دارند اول نسخه سینمایی شان اکران میشود و سپس سریال آن روی آنتن میرود که «عاشورا» نمونه همین موضوع است. مینی سریال تولیدات سینمایی شاخص نیز بعد از اکران پخش میشود.
موضوع «شاه چراغ» ترور ناجوانمردانه در شاه چراغ است
وی در خصوص پرداخت به مسائل سیاسی گفت: موافق تولید سریالهای این جنسی هستم و در حوزه موضوعات ملتهب سیاسی قرار میگیرد. به هر حال این آثار را هر قشر میبیند و ممکن است نقدها و نگاههای متفاوتی داشته باشند. در خصوص سریالهای نام برده موضوع «شاه چراغ» ترور ناجوانمردانه در شاه چراغ است و یک سریال امنیتی نیست.
تمایلمان برای استفاده از بیلبوردها به معنای کم شدن مخاطب نیست
رئیس مرکز سیما فیلم از راه اندازی شورای تبلیغات در سیما فیلم خبر داد و گفت: اگر لازم شد از ظرفیت تبلیغات شهری هم استفاده کنیم. هرچند که رسانه ملی برای شبکهها پخش تیزر و تبلیغات را دارد، اما به نظرم رسانه ملی از بیلبورد شهری هم میتواند استفاده کند. البته نمیخواهیم این جریان را راه بیندازیم که، چون رسانه ملی مخاطب ندارد تبلیغ میکند. اینگونه نیست. اصلا کار رسانههای معاند علیه تلویزیون یا حمله آنها به هنرمندانی که در تلویزیون کار میکنند برای همین مخاطبی است که رسانه ملی دارد. به هر حال در دنیا دچار تحول مخاطب هستیم، اما تلویزیون همیشه مخاطب داشته و معتبرتر از رسانههای دیگر بوده است.
وی تاکید کرد: ما از همه ظرفیتها استفاده میکنیم و حتی دکتر جبلی ریاست محترم سازمان و آقای برمهانی معاونت محترم سیما فرمودند از ظرفیت پلتفرمها هم استفاده کنیم و کارهای مشترک تولید کنیم. ما از این همکاری در حوزه منافع ملی استقبال میکنیم. نه آثاری که هویت و منافع ملی را زیر سوال میبرند. ما تاریخ باشکوهی داریم که تمام نمیشود و با پلتفرمها جلساتی خواهیم گذاشت تا به تولیدات مشترک برسیم.
نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل گذاری جدیدی که انجام میشود، در زمینه پهلوی چند کار شروع میکنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته میشده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامههای ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام میشود. به هر حال هر مسیر جدیدی که میخواهد شروع شود دو سه سال طول میکشد و در حوزه پهلوی نیز سریالهای متفاوت در حوزههای مختلف تولید خواهد شد.
رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسندهها در این حوزه استقبال میکنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم. همچنین دست یاری به سمت شما اهالی رسانهها دراز کرده و از کمک هایتان برای دیده شدن سریال هایمان استقبال میکنیم.