محمدمهدی بزرگر گنجی مدیر پروژه فاز سوم بهسازی معبر نسیم شمال گفت: این معاونت برای اولین بار در استان قزوین از آزمایش نفوذسنج مخروط دینامیکی (DCP) و دستگاه جدید آن، از طریق آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان قزوین برای تعیین ظرفیت باربری خاک در فاز سوم پروژه بهسازی معبر نسیم شمال بهره گرفته است.
وی افزود: این آزمایش از جمله روشهای صحرایی نیمه مخرب است که در حین ارزیابی، آسیب کمتری به قطعه مورد آزمایش وارد میکند.
مدیر پروژه فاز سوم بهسازی معبر نسیم شمال قزوین عنوان کرد: مزایای روشهای صحرایی این است که شرایط واقعی خاک مانند تنش موجود، ساختار دانهها و بافت خاک حفظ میشود. تکرارپذیری بالای این آزمایش در مدت زمانِ به مراتب کمتر از آزمایش CBR میتواند مشخصات واقعی خاک را بهتر پیشبینی کند. از سایر مزایای این آزمایش میتوان به سادگی، اقتصادی و سریع بودن آن اشاره کرد که بر بسیاری از آزمایشهای رایج دیگر اولویت دارد.
برزگر گنجی با اشاره به کاربرد این روش بیان کرد: طبق استاندارد ASTM D۶۹۵۱ استفاده از این آزمایش در مورد خاکهای دست نخورده و مصالح کوبیده شده به منظور ارزیابی و تعیین مقاومت آنها کارایی دارد.
وی تصریح کرد: این دستگاه را میتوان به طور مستقیم روی لایههای دانهای و بستر روسازی پس از اجرا قرار داد و یا در جادههای در حال بهرهبرداری بعد از مغزهگیری لایه آسفالتی از طریق فضای محدود ایجاد شده روی لایه دانهای مستقر نمود. با انجام آزمایش DCP میتوان CBR (نسبت بارگذاری کالیفرنیا) لایههای دانهای روسازی را برای مقاصد ارزیابی یا طراحی در راهسازی برآورد نمود، همچنین با بررسی تغییرات نرخ نفوذ دستگاه در عمق روسازی، ضخامت لایههای دارای مقاومت مشابه را نیز میتوان تعیین کرد.
مدیر پروژه فاز سوم بهسازی معبر نسیم شمال قزوین گفت: در این آزمایش با اعمال تعداد ضربات مشخص با وزنه ۸ کیلوگرمی، میزان نفوذ مخروط دستگاه در داخل لایه دانهای اندازهگیری میشود و بدین ترتیب تعداد ضربات در برابر میزان نفوذ مخروط برای هر آزمایش ثبت میشود تا نرخ نفوذ بر حسب میلیمتر بر ضربه (mm/blow) یا DPI محاسبه شود. این آزمایش به صورت نفوذ مستمر تا محدوده عمق ۸۰۰ میلیمتری و تا عمق حداکثر دو متر با استفاده از میلههای اضافی قابل انجام است.