شاهمیرزایی گفت: ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب ۱۰۵ طرح پتروشیمی در افق برنامه هفتم و هشتم هدفگذاری شده است که به موجب آن صنعت پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش نزدیک می شود.

شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه صف اول در خصوص دستاوردهای نمایشگاه نفت برای صنعت پتروشیمی گفت: نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ایران  در منطقه ممتاز است و امسال متفاوت برگزار شد. شرکای اقتصادی ایران و کشورهای اسلامی هم حضور پررنگ  در این نمایشگاه داشتند و عظمت و تنوع تولیدات صنعت نفت و گاز کشور ما را شاهد بودند. قراردادهای مهمی در این نمایشگاه به امضا رسید.

او ادامه داد: صنعت نفت و گاز ما دیگر قابل تحریم نیست و این را مخالفان و بدخواهان هم دریافته اند. مواد خام و انواع تجهیزاتی که در صنایع نفت و گاز استفاده می شود داخلی است و این ظرفیت ها در نمایشگاه بیست و هفتم جلوه داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در صنعت پتروشیمی هلدینگ ها حضور پررنگی در نمایشگاه بین المللی داشتند و قراردادهای مهمی امضا کردند. امروز بالغ بر ۲۵ قرارداد و تفاهم نامه امضا شده که همه از جنس دانش بنیان بود.

او تاکید کرد: صنعت نفت و گاز کشور در حال بومی شدن است. ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب ۱۰۵ طرح پتروشیمی در افق برنامه هفتم و هشتم هدفگذاری شده است که به موجب آن صنعت پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش نزدیک می شود. یعنی عمده محصولات خام را در داخل تولید می کنیم. الان ۲ میلیارد دلار باید وارد کنیم.  در سال قبل ۱۰ میلیارد دلار مواد خام در داخل خریداری شد این امر نشان می دهد آینده کشور برای مهندسان و فناوران درخشان خواهد بود.

شاهمیرزایی ادامه داد: برنامه صنعت پتروشیمی این است که از این ۱۰۵ طرح هدفگذاری شده امسال ۱۲ طرح آماده و وارد مدار تولید شود.

او گفت: اول انقلاب همه کالاها در صنعت پتروشیمی وارداتی بوده اکنون در حوزه کالا و تجهیزات فقط چند گام دیگر تا بومی سازی مانده است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در بحث کاتالیست ها به نزدیکی فتح قله رسیده ایم و به دستور وزیر نفت تا پایان این دولت باید تمامی کاتالیست های مورد نیاز صنایع توسط شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت های اقماری داخلی سازی شود. تاکنون ۸۵ کاتالیست بومی سازی شده و ۱۵ تا مانده است.

او در خصوص فرمول قیمت گذاری محصولات پتروشیمی گفت:  در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی باید توازن بین قیمت داخل و پشت مرزها وجود داشته باشد اگر نباشد قاچاق می شود. قیمت گذاری تابع یک فرمول تجربی است تا توازن  بین ایران و خارج برقرار باشد.

شاهمیرزایی افزود: قیمت فوب خلیج فارس منهای ۵ درصد ضرب در نرخ تسعیر ارز، فرمول قیمت گذاری محصولات پتروشیمی است.  برای آنکه قیمت افزایش پیدا نکند نرخ تسعیر ارز همچنان ۲۸ هزار و ۵۰۰ در نظر گرفته شده و عملا  قیمت محصولات در کشور از فوب خلیج فارس کمتر است به دلیل اینکه قیمت ارز در بازار بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

او تصریح کرد: به دلیل قیمت پایین تر، تقاضا در بورس کالا برای خرید این محصولات بیشتر می شود و لازم است تدابیری اجرا شود تا این محصولات عرضه شده در بورس به صنایع داخلی برسد.

او گفت: سال گذشته یک میلیارد دلار محصولات پتروشیمی را در بورس کالا عرضه کردیم. برای کمک به واحدهای تولیدی فروش اعتباری از مجتمع های پتروشیمی به واحدها عملیاتی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار