برگزاری همایش و نشست گلاب‌گیری سنتی در کاشان

همایش و نشست تخصصی گلاب‌گیری سنتی در آستانه ثبت جهانی این آئین سنتی و هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی در کاشان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، همایشی با عنوان گلاب‌گیری سنتی، جلوه‌گاه میراث‌فرهنگی ناملموس  امروز ازساعت ۱۹:۳۰ هم‌زمان با بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین برگزار شد.


احمد دانایی‌نیا افزود: گلاب‌گیری سنتی دهه‌ها است که در شهرستان کاشان گردشگران بی‌شماری را به‌سوی خود جلب کرده است، همچنین افتخار شست‌وشوی خانه کعبه و تأثیر رویش گل محمدی و به‌تبع آن گلاب‌گیری و روش استحصال سنتی گیاهان دارویی، سبب ایجاد رونق گردشگری و اشتغال در جای‌جای این منطقه شده و این عوامل سبب شده گلاب‌گیری کاشان به‌عنوان یک رویداد فرهنگی در تقویم گردشگری کشور ثبت شود.

او گفت: بدون شک، گلاب‌گیری سنتی کاشان وام‌دار اقلیم و جغرافیای تاریخی این منطقه فرهنگی است و این رویداد فرهنگی، اکنون در آستانه جهانی‌شدن و قرار گرفتن در فهرست میراث ناملموس است.

دانایی نیا با تاکید بر اینکه دو رویداد فرهنگی شیوه بافت سنتی دستبافت کاشان و آیین سنتی‌مذهبی قالی‌شویان اردهال پیش‌تر در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس جهانی به ثبت رسیده، افزود: با ثبت مراسم گلاب‌گیری سنتی در فهرست جهانی قابلیت‌های فرهنگی منطقه فرهنگی کاشان بیشتر به جهانیان معرفی خواهد شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار