مجموعه «قفل و کلید‌های کرامت‌اله نیر» همزمان با روز موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی به باغ موزه نگارستان اهدا شد.

مجموعه نفیس «قفل و کلید‌های کرامت اله نیر» همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، در روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، طی مراسمی با حضور دکتر ناصر غلامی مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دکتر تقی دخت مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشکدگان فنی، مهندس کرامت‌اله نیر اهدا کننده مجموعه قفل و کلید، سید علیرضا کیا مدیر موزه هنر‌های ملی، دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر مجید منتظر ظهوری رئیس اداره موزه‌ها و فضا‌های فرهنگی دانشگاه تهران و زینب حقی مقدم مدیر داخلی باغ نگارستان به باغ موزه نگارستان اهدا شد.

مهندس کرامت الله نیّر متولد سال ۱۳۱۶ ه. ش و متولد شهرستان زرقان از توابع استان فارس؛ از دانش آموختگان دانشکده فنی دانشگاه تهران و فارغ التحصیل سال ۱۳۴۲ ه. ش این دانشگاه، از مجموعه‌داران و علاقمندان به صنایع دستی ایران و اشیاء قدیمی، از کودکی به قفل‌ها و کارکرد آن‌ها علاقمند بوده و طی سال‌های متمادی قفل‌های قدیمی و منحصر به فرد دست ساز و کارخانه‌ای ایرانی و قفل‌های مکانیکی خارجی از جمله نمونه‌های بسیار خاص روسی را در مجموعه خود جمع‌آوری کرده است.

پس از آشنایی این مجموعه‌دار محترم با موزه‌های دانشگاه تهران، نمایشگاه موقتی از میان آثار قفل و کلید وی در خانه موزه مقدم در سال ۱۳۹۰ به نمایش درآمد و پس از آن به همت دانشگاه تهران کتابی نفیس از این مجموعه آثار در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.

به جهت اعتمادی که اهدا کننده محترم به دانشگاه تهران دارند، این مجموعه نفیس را با بیش از ۶۰۰ قفل و کلید و یراق آلات که تاریخ تقریبی دوران صفویه تا زمان حاضر را در بر می‌گیرد، به باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران اهدا نمودند.

اهدا نامه‌ این آثار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ طی مراسمی با حضور آقای کرامت الله نیّر و مدیران حاضر و مهمانان مدعو در این مراسم به امضا رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.