نشست خبری اعزام خادمان حرم مطهر رضوی به نقاط مختلف سراسر کشور در دهه کرامت امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت برگزار شد.

نشست خبری کاروان‌های زیر سایه خورشید (اعزام خادمان حرم مطهر رضوی به نقاط مختلف سراسر کشور در دهه کرامت) امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی درباره جزئیات کاروان‌های زیر سایه خورشید گفت: در سال ۱۳۸۷ نگاه این بود که در ایام ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) که ملغب به دهه کرامت است خیلی‌ها دوست دارند در این ایام خاص به بارگاه مطهر رضوی بیایند، ولی شرایط شخصی آن‌ها اقتضا نمی‌کرد؛ پس بنابراین شد که نماد‌هایی که متعلق به آستان حضرت رضاست مثل پرچم بارگاه رضوی، خادمان افتخاری، مبلغان به نقاط مختلف کشور بروند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی می‌گوید: در سال ۸۷ که کارمان را آغاز کردیم هشت شهر را برای حضور انتخاب کردیمدر ابتدای راه به آسایشگاه جانبازان، خانواده‌های شهدا و نزد علما شهرها رفتیم بعد به سراغ افرادی رفتیم که منع حضور دارند مثلزندانی‌ها و سالمندان یا افرادی که شرایط کاریشان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند به زیارت بروند مانند کادر درمان و نظامی‌ها و در اینمکان‌ها حضور یافتیم.

مختاری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ سال از حرکت بزرگ کاروان زیر سایه خورشید می‌گذرد و امسال در دو هزار نقطه حضور داریم و کاروان‌ها به تمام مرزها، نقاط دورافتاده روستایی و عشایری می‌روند و عطر بارگاه رضوی را منتقل می‌کنند در این دو هزار نقطه ۱۱ هزار رویداد رقم می‌خورد.

مختاری ادامه داد: حضور در ناوهای جنگی، بهزیستی، پالایشگاه‌ها و... از مکان‌هایی است که کاروان زیر سایه خورشید امسال قصد دارد به آنجا برود تقریبا سعی می‌شود همه جا برویم همچنین اینکه دو اتفاق دیگر رقم می‌خورد که یکی اجتماعات بزرگ است امسال در ۴۰۰ شهر جشن‌های بزرگ خیابانی و میدانی داریم و جشن‌های دخترانه هم در ۱۰ شهر کشور برگزار می‌شود.

مختاری با بیان اینکه برای جلوگیری از فضای دوقطبی در ۱۰ استان کشور هدیه‌ای از طرف امام رضا (ع) به دختران دهه هشتادی می‌دهیم، گفت: این کار توسط خود دختران دهه هشتادی انجام می‌شود که عنوان دختران بی‌نهایت در جمع همسالان خود حضور پیدا می‌کنند و ضمن دادن هدیه به آنها، با این عزیزان به گفت‌وگو و تبیین موضوع حجاب می‌پردازند.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی از اعزام کاروان‌های زیر سایه خورشید به دیگر کشور‌ها خبر داد و گفت: در حوزه بین‌الملل بنا است به ۹ کشور برویم، البته تاکنون در ۳۶ کشور حضور داشتیم که محوریت عرصه بین‌الملل فضای کار و تبلیغ عملی‌تر است به این صورت که در کنار خادمان مبلغان و اساتید حوزه و دانشگاه هم حضور دارند.

وی با اشاره به اعجاز حضور خادمان امام رضا (ع) در نقاط مختلف گفت: یکی از کار‌های خادمان در جشن‌های زیر سایه خورشید وساطت برای حل اختلافات و گرفتن رضایت از شاکیان است. در این راستا قصاص‌های بسیاری به دلیل وساطت خادمان به رضایت ختم شده و اعدامی‌های زیادی از چوبه دار نجات پیدا کرده‌اند.

مختاری از مردمی بودن جشن‌های دهه کرامت خبر داد و گفت: این جشن‌ها توسط مردم و با هزینه مردم برگزار می‌شود و در این راستا ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور حضور فعال دارند و شاید این اتفاق بزرگترین رویداد فرهنگی و مردمی کشور باشد.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ترویج فضای زیارت را از جمله اهداف جشن‌های زیر سایه خورشید دانست و گفت: جشن‌های زیر سایه خورشید فضایشان زیارت است تا انسان‌ها ارتباط دلی با امام رضا (ع) برگزار کنند و حال معنویشات خوب شوند و به آرامش برسند، اینجا جریان، جریان زیارت است و کرامت‌های مشاهده شده در آن زیاد است.

وی با اشاره به لزوم ثبت رسانه‌ای جشن‌های زیر سایه خورشید گفت: در جشن‌های زیر سایه خورشید اتفاقات خیلی خوبی رخ می‌دهد که نیاز به تصویر‌سازی است و همکاری خوب رسانه‌ها را می‌طلبد، البته برخی اتفاقات بسیار ناگهانی است و مهلت کار رسانه‌ای به ما نمی‌دهد.

مختاری درباره کشور‌های هدف کاروان‌های زیر سایه خورشید گفت: کشورهایی که قرار است کاروان‌های زیر سایه خورشید آنجا حضور یابند شامل عراق، لبنان، سوریه، هند، گرجستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و ترکمنستان است. همچنین ترکیب کاروان در خارج کشور شامل یک نفر خادم حرم، یک مبلغ دینی، یک خادم که مسلط به زبان و یک استاد حوزه و دانشگاه مسلط به زبان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار