آیت الله رئیسی گفت: مهار تورم را با رشد تولید پیگیری می‌کنیم و نمی‌خواهیم مانند گذشته، این اقدام همراه با رکود محقق شود.

 آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مَکُران اظهارداشت: از همه سرمایه گذاران، کارآفرینان، شرکت‌های فعال، کارگران و مهندسان و همه افرادی که در ‏خلق این اثرات ارزشمند برای کشور در منطقه که نوید تولید، ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ‏کار هستند، تشکر می‌کنیم که تمام امورات به صورت علمی با مطالعه لازم و مرحله به مرحله پیش می‌رود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت بسیاری است، مَکُران مورد بحث برای همه کارآفرینان و سرمایه گذاران و کسانی است که به ‏آینده درخشان برای ایران فکر می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: در دیدار‌هایی که با مسوولان عالی کشور‌ها طی این ۲ سال داشته‌ایم، کمتر شخصیت و رئیس دولتی ‏بوده که مهمان ما باشد، اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند؛ از نشست شانگ‌های گرفته تا سایر ‏نشست‌ها با روسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مَکُران اشاره کرده‌اند.

وی بیان کرد: در دیدار امروز با نخست وزیر پاکستان هم اشاره شد که چابهار منطقه بسیار مستعدی است که ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد. ‏

رئیسی اظهارداشت: این منطقه بسیار با استعداد و قابل توجه هم برای سرمایه‌گذاری و هم اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه ‏در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی است که به درستی این منطقه انتخاب شده است.

وی افزود: در بازدید امروز مجموعه باختر و کشت و صنعت چابهار را دیدم، این مجموعه نشان داد به طور منظم سرمایه‌گذاری و ‏پیشرفت آن دنبال شده است. ‏

رئیس جمهور بیان کرد: برخی اراضی به بخشی‌هایی واگذار شده که هنور کار جدی روی آن‌ها صورت نگرفته که خود جای ‏سوال است.

وی تصریح کرد: برای تولید موانعی داریم و از ابتدا رهبر انقلاب بر روی تولید تاکید کرده اند، بویژه در هشت سال اخیر که محور بیانات ایشان برای ‏همگان موضوع تولید بوده است.

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محور تولید است، ادامه داد: پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و ‏اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به ‏سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند.

وی بیان کرد: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از مشکلات این است که نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه گذاری است و این خوب نیست که باید نسبت به این شاخص نگران شد و حتما دنبال کرد تا این ‏موضوع تغییر کند و نگرانی رفع شود.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران هم باید تلاش کنند تا نشان دهیم رشد سرمایه گذاری بیشتر از استهلاک است.

رئیسی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید حتما از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنند، گفت: اگر نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید نیاید باید تسهیلات تکلیفی آن‌ها با نگاه ‏رشد تولید باشد، چون تمام نگاه‌ها باید با رشد تولید تنظیم شود در غیر این صورت جایی از کار ایراد دارد.

وی اظهارداشت: برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به دلیل اینکه ارزش افزوده‌ای برای آن‌ها دارد که این یکی از آسیب‌های نظام پولی ما به شمار می‌رود و به جای اینکه تولید رونق گیرد و چرخ‌های آن بچرخد، پول در یک ساختمان محبوس می‌شود و این اقدام مشکلی در کشور را حل نمی‌‏کند. ‏

رئیس جمهور گفت: نظام بانکی باید تلاش کند که بانک‌ها ثروت خود را در مسیر تولید برای کمک به سرمایه گذار بکار گیرند.

وی بیان کرد: نسبت به مجوز‌های کسب و کار در کار‌های خُرد سامانه‌ای ایجاد شد که از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران به طور جد می‌خواهیم برای مجوز‌های کلان ‏در کشور بدون هیچ توقفی مجوز دریافت کنند.

رئیسی تصریح کرد: ما باید علاوه‌بر مسائل کلی و جلسه‌ای، مصداقی جلو برویم؛ اگر مصداقی پیش نرویم مشکل حل نمی‌شود تاکید می‌کنم این موضوع با ‏حساسیت و دلسوزی دنبال شود.

وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند باید مصداقی دنبال شود تا شاهد رفع مشکلات آن‌ها باشیم.

رئیس جمهور گفت: مجوز‌های دولتی باید تسهیل و توجیه منطقی داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: باید تسهیلات لازم در شهرک‌های صنعتی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران به نحوی باشد که مشوق آن‌ها باشد نه مانع آنها، معتقد ‏هستیم گران دادن اراضی به تولید کنندگان و سرمایه گذاران مانع کار آن‌ها می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است و معتقدیم این زنجیره باید تکمیل و تداوم داشته باشد تا ارزش افزوده، ‏تولید و اشتغال بدنبال داشته باشد.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: ارزش افزوده باید در جیب مردم و مجموعه‌های کاری بیاید و از خام فروشی در صنایع پتروشیمی جلوگیری کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: فضای این منطقه برای اقتصاد گردشگری نسبت به سایر نقاط بیشتر است و اشتغال ایجاد می‌کند و در این زمینه باید زیرساخت‌ها مورد ‏توجه قرار گیرد. ‏

وی افزود: توجه به بومی گزینی باید مورد توجه باشد. گاهی نیرو‌های بسیار مستعدی در روستا‌ها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده ‏کرد؛ باید مراکز فنی حرفه‌ای را فعال تا نیرو‌های کارآمد داشته باشیم در کنار آن باید به موضوع بومی گزینی اهمیت داد.

رئیسی تصریح کرد: نسبت به مساله شیلات باید پیگیری شود که چرا وزارت جهاد کشاورزی باعث شده پس از چهار ماه مجوز به برخی افراد داده نشود ‏این مورد باید مصداقی دنبال و رفع شود. ‏

وی اظهارداشت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان مورد توجه قرار گیرد بخش تعاونی است که کارآفرینان و جوانانی که سرمایه ندارند مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور افزود: اعتقاد و باور من این است ثبات در قیمت‌ها می‌تواند به تولید ثبات دهد و تولید را قابل پیش‌بینی کند این نوسان برای تولید کننده و ‏مصرف کننده مضر است.

وی بیان کرد: بدنبال این هستیم در سال جدید که با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده است به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌ها برسیم.

رئیسی افزود: فلسفه وجودی وزار در جلسات شورا‌ها رفع مشکلات است باید رفع مشکلات سرمایه گذاران در دستور کار باشد.

وی اظهارداشت: امکانات، پول، عمر و جوانی برای ما آزمون الهی است باید از ظرفیت خود و افرادیکه می‌توانیم برای انجام ‏امورات کمک کنیم بهره‌مند شویم.
رئیس جمهور گفت: برخی بروکراسی‌های اداری سرمایه‌گذار را خسته می‌کند نباید این روند تداوم داشته باشد. ‏

وی افزود: شهدای ما تاریخ ساز و زمانه ساز شدند برخی با موانع جدی برای انجام امورات مواجه بودند، اما رفتند و موانع را رفع کردند، شما نیز ‏باید برای تداوم مشکلات بزرگ راه را هموار و مشکلات را حل کنید نباید خسته شوید در سال "رشد تولید و مهار تورم" خستگی معنا ‏ندارد.

رئیسی بیان کرد: لازمه پیشرفت انگیزه است، انگیزه حرف اول را می‌زند، انگیزه همراه با توکل بر خدا، اقدام و عمل، کار جمعی، انسجام و پیگیری ‏سازمان‌های اداری است تا شاهد باشیم کار‌های نو و خوبی در این منطقه با دست توانای شما انجام شود.

وی تاکید کرد: منطق ما منطق ما می‌توانیم است که سرلوحه آن دفاع مقدس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
افزایش بی رویه فروشگاههای زنجیره ای در تمام زمینه ها بیشتر از اینکه افزایش تولید باشد افزایش دلال بازی هست ،چون میدونن سودی که توی دلال بازی هست توی تولید نیست ،هر وقت اینو برعکس کردید میتوانید حرف از افزایش تولید بزنید، یک رئیس جمهور به یک مشاوری نیاز دارند که واقعیات جامعه را به ایشان منتقل کنند ،ظاهرا ایشان از هیچ چیز این مملکت خبر ندارند یا نمی خواهند کاری کنند و می ترسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تولید چه ربطی به تورم داره این همه سیب تو کشور تولید میشه چرا قیمتش از پارسال ۳۰ تومن رسیده به ۶۰ تومن آیا اینا تولید نمیشه ؟ بس نباید قیمتش میرفت بالا
Iran (Islamic Republic of)
تنهای عالم
۰۰:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
اقای رئیسی من یتیم هستم و ادم انقلابی ای هستم هر جا میرم میگن کار هست ولی بهت حقوق کم میدیم خدایی این انصاف نیس بریدم از زندگی اصلا نظارتی نیس لطفا پیگیر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تولید وکارآفرینی یعنی غرق ظدن بهترین کاردلالی است خودم می خواستم غیرانتفاعی بزنم اینقدر سنگ گذاشتند که نشد یکی از شروط تأهل است آخه این چه شرطی است که گذاشته اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بانک صادرات پرونده رو تکمیل کردم و الان ۱ماهه ضامن من رفته و کسر از حقوق هم دادم بهشون به همراه سفته برای دریافت وام فرزند اول که ۳۰تومن هست اما هربار میرم و سوال میکنم میگن لیست رد کردیم و معلوم نیست کی وام میدن
بعدشما میگین بانکها همکاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام درخصوص پرداخت یارانه ها هم به خانوار ها ترتیبی اتخاذ که برابر تورم مد نظر قرار گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاش در مورد تورم کمی فکر می کردید.کاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بانک ها ثروت و خلق پول را در پر کردن جیب خود و کارمندانشان بکار می گیرند. و
اونوقت پرسنل ارتش حقوقشان 10 درصد اضافه میشود و درنهایت با حق بیمه و... همان قبلی می ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام و احترام فراوان. لطفا موضوع تبدیل وضعیت نیروهای مهرآفرین که ده ساله عمرشان در آموزش و پرورش خاک شده رو پیگیری نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما اول باند مافیای خودرو که مسبب اصلی تورم و گرانی هست رو برکنار کن بعد قصد تورم زدایی کنید .مافیای خودرو کسی نیست جز خود دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
بانک ها ثروت و خلق پول را در پر کردن جیب خود و کارمندانشان بکار می گیرند. و
اونوقت پرسنل ارتش حقوقشان 10 درصد اضافه میشود و درنهایت با حق بیمه و... استوار می ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
ممنون از شما آقای رئیسی خيلي خوب تورم‌ رو مهار کردین سیب شده‌ کیلویی ۶۰ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان فصل هندوانه و توت و گوجه سبزه نه سیب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
یعنی نمیتونیم سیم بخوریم باید صبر کنیم تا فصلش بشه
منظورش گرونی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
فعلا ک هر روز تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
والا خود دولت شما و مصوباتتون باعث تورم و گرونی مملکته مردم میفهمند
Iran (Islamic Republic of)
عای
۲۲:۳۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرغ شد کیلو صد تومن
واویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
حال خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
اره تولیدگرانی میکنی بااین مملکت داریتون بابانیسان وانت مگه میشه ۵۰۰ میلیون کارخانه چراهیچکی هیچی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی توانا عمل کردید. خدا قوت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
به بانک که مادر فساد هستند ای سلطان دستور . دستور بده
Turkey
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهار تورم با ریشه کن کردن فساد اتفاق میفته
اگر قرار بود با شعار رشد تولید درست بشه، ده ساله که شعار سال تولید و نشده
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۱:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هروقت میگی مهارتورم این چهارستون بدنم میلرزه خخ
چون میدونم هرچی دولت بگه عکسش اتفاق می افته
ودرسته خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
با 23 درصد سود آخه کسب و کار معنی نداره بیشتر به درد دلالی می خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هشتاد میلیون جمعیت با این سرزمین پهناور و سرمایه دار از منابع با این هنه فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
ففففففففففققققققققققطططططططططططط حححححححرررررررفففففف فقط حرف
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۰:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
این یعنی اینکه همه چیزگرون میشه : "
براساس تجربه هرچی دولتهای ایران تابحال گفتن برعکسش درست ازآب دراومده خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۲۰:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
در عرصه جهانی هر روز داریم فقیرتر و فقیرتر می شویم .
وقتی از سال ۸۶ تا الان ارزش پول ملی یک پنجاهم شده یعنی قدرت خرید ایرانی طی ۱۶ سال ۹۸ درصد کم شده ....
حالا هرچی رو تولید و اشتغال و این شاخصها مانور بدی ، حرفی بیش نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خخخ
آخرین اخبار