رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: افزایش تولید سبزی، صیفی و محصولات جالیزی برای تحقق اجرای پروژه‌های برنامه تحولی یزد نوین در زیر بخش گلخانه‌ها تعریف شده و در دست اقدام است.

وکیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: استان یزد با دارا بودن سه هزار و ۷۰۰ واحد گلخانه و دو هزار و ۱۱۶ هکتار سطح زیر کشت مقام چهارم در زمینه سطح گلخانه‌ها و مقام دوم در تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای را در کشور دارد.

او ادامه داد: صنعت گلخانه استان یزد باعث ایجاد اشتغال برای ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر و تولید معادل ۶۲۰ هزار تن محصول در سال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان داشت: با توجه به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و سند انتظار با عنوان افزایش تولید سبزی، صیفی و محصولات جالیزی و برای تحقق اجرای پروژه‌های برنامه تحولی یزد نوین اهداف و طرح‌های متفاوتی در زیر بخش گلخانه‌ها تعریف شده و در دست اقدام است.

وکیلی تصریح کرد: این طرح‌ها شامل اجرای الگوی کشت و انتقال کشت‌های پر آب‌خواه سبزی و صیفی از فضای باز به داخل گلخانه، اصلاح، بازسازی و نوسازی واحد‌های گلخانه‌ای مستهلک و قدیمی، ایجاد تنوع محصولی و تولید محصولات جدید گلخانه‌ای از جمله میوه‌های گرمسیری است.

او گفت: همچنین تلاش برای توسعه تولید علوفه در گلخانه با هدف رفع معضل کمبود علوفه مورد نیاز استان، بهینه‌سازی و بهره‌وری مصرف انرژی در گلخانه‌ها، توسعه گلخانه‌های مدرن، تولید نشای پیوندی برای کاهش مشکلات استان و کشور در زمینه تغییرات اقلیم و کاهش کیفیت آب و خاک از دیگر موارد این طرح است.

وکیلی افزود: از دیگر موارد این طرح می‌توان به تلاش برای زمینه ایجاد زیرساخت‌ها برای تولید بذر هیبرید و رفع نیاز استان در زمینه بذر هیبرید سبزی و صیفی خارجی، توسعه سایبان‌ها به‌عنوان محیط‌های نیمه کنترل شده و برای دستیابی به اهداف جلوگیری از سرمازدگی دیر رس بهاره و زود رس پاییزه، جلوگیری از آفتاب سوختگی و کاهش کیفیت محصول، جلوگیری از خسارت تگرگ و باد‌های تند موسمی و .. اشاره کرد.

 او ادامه داد: با توجه به استهلاک بیش از هزار هکتار از گلخانه‌های استان که قدمتی ۱۵ ساله دارد و تغییرات فراوانی که در صنعت گلخانه‌ای کشور ایجاد شده، به منظور کمک به افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، طرح جایگزینی گلخانه‌های مستهلک و قدیمی استان به منظور اجرای سند تحولی یزد نوین در دست اقدام است.

رییس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: به‌منظور ترویج مصرف بهینه گاز، افزایش نظارت و بهره‌وری انرژی در گلخانه‌های استان، تفاهم‌نامه پنج جانبه‌ای بین سازمان جهادکشاورزی استان یزد، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و مدیریت بحران استانداری یزد به منظور هماهنگی، همکاری و مشارکت برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در گلخانه‌ها با محوریت شرکت گاز و جهادکشاورزی استان یزد در حال انعقاد است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
متاسفانه اشتغالزایی گلخانه‌ها فقط و فقط برای افاغنه (آن هم بدون مجوز) بوده و هيچ کارگر ایرانی بکار گرفته نمی‌شود