کمک هوش مصنوعی به دانشمندان برای بررسی سیاره سرخ

چت بات ChatGPT می‌تواند به یک درخواست معین، پاسخ‌های متنی مشابه پاسخ‌های انسان‌ بدهد.

امروزه  ChatGPT یکی از محبوب ترین فناوری‌های مبتنی بر  هوش مصنوعی  است که در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. این هوش مصنوعی  می تواند پاسخ سوالات انسان را فورا بدهد.

با کمک این هوش مصنوعی تصور این که یک ربات در حال چرخیدن و تعامل داشتن با سطح مریخ است، کار سختی نیست. گفته شده ChatGPT را می‌توان به مجموعه‌ای از دستگاه‌های علمی متصل کرد.

سرجان اوزجان پژوهشگر هوش مصنوعی گفت: می‌توان از  ChatGPT کمک گرفت  اما ممکن است این مدل زبانی دچار اشتباه شده و اطلاعات نادرست به ما ارائه دهد.

استیو راف، دانشیار پژوهشی گفت: به نظر من بدون حضور انسان نمی‌توان از نمونه‌ها و مشاهدات هوش مصنوعی استفاده کرد.

البته راف معتقد است که هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت می‌تواند در ماموریت‌های مریخ‌نورد، همچون انتخاب اهداف برای مشاهده بدون حضور انسان و همچنین برای مسیریابی استفاده شود.

ناتالی کابرول ، مدیر یک مرکز پژوهشی، گفت: هوش مصنوعی، یک فناوری قوی است و باید از آن برای حمایت کردن از فعالیت‌های انسان استفاده کرد. در واقع این کار را هر روز در یک قالب انجام می‌دهیم و نسخه‌های بهبودیافته ممکن است اوضاع را بهتر کنند. از سوی دیگر، این فناوری‌ها مانند هر فناوری مورد استفاده انسان، شمشیرهای دولبه هستند و گاهی اوقات مردم را به سوی افکار بیهوده سوق می‌دهند. در این جا نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

ویلیامز  دانشیار علوم زمین‌شناسی در دانشگاه فلوریدا گفت: در حال حاضر، استفاده از ChatGPT به من نشان داد که این فناوری در جست‌وجوی اطلاعات و تبدیل کردن آنها به یک متن مشروح مؤثر، عالی است. مطمئناً این هوش مصنوعی می‌تواند در وقت من برای جست‌وجوی دانش اساسی صرفه‌جویی کند.

وی افزود: اگرچه هوش مصنوعی و ChatGPT فناوری‌های قدرتمندی هستند که می‌تواند روند انتقال اطلاعات و اکتشافات جدید را تقویت کنند اما من آن را جایگزین فرآیند انسان‌محور ترکیب اطلاعات جدید و قابل فهم کردن آنها نمی‌بینم. با وجود این، اگر فیلم‌های علمی تخیلی هوش مصنوعی که دیده‌ام، پیش‌بینی‌کننده آینده باشند، ممکن است من اشتباه کنم.

منبع: اسپیس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار