سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ثبت ملی دندان شیری کشف شده کودک نئاندرتال در محوطه باستانی باوه یوان کرمانشاه خبر داد.

داریوش فرمانی سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره برگزاری نشست شورای ثبت ملی آثار کشور، گفت: در این نشست که امروز(۲۵ اردیبهشت) برگزار شد، سه پرونده از استان کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت.

وی ادامه داد: با دفاعی که از این سه پرونده داشتیم، اعضای شورای ثبت ملی آثار کشور با قرار گرفتن آنها در فهرست آثار ملی کشور موافقت کردند. 

سرپرست میراث فرهنگی استان در تشریح جزئیات این پرونده ها هم گفت: یکی از این پرونده ها، مربوط به دندان شیری یک کودک نئاندرتال است که چند سال پیش در محوطه باستانی باوه یوان کشف شد. 

وی افزود: این دندان متعلق به کودک شش ساله نئاندرتال است که حدود ۴۲ تا ۴۵ هزار سال پیش زندگی می‌کرده و اولین دندان شیری کشف شده از یک انسان نئاندرتال در کشور است. 

فرمانی در ادامه از ثبت ملی لوح سنگی مکشوفه از حفاری روستای تاق بستان در سال  ۱۳۷۵ هم خبرداد و گفت: این لوح سنگی، نقش یک سواره نظام را نشان می‌دهد که دو نفر زیر سم اسب او قرار گرفته اند که دشمنان او هستند. 

وی اضافه کرد: با توجه به شباهت این نقش برجسته به نقش برجسته های دوره ساسانی در تاق بستان و استان فارس، به نظر می رسد که این لوح متعلق به دوره ساسانی باشد. 

سرپرست میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: سومین اثر ثبت شده از استان کرمانشاه در نشست امروز(دوشنبه)، ثبت ۱۴۰ سکه دوره سلوکی است که سال ۱۳۷۱ به صورت اتفاقی در تپه باستانی قواخ تپه(قباق تپه) کشف شد. 

ایسنا

برچسب ها: دندان شیری ، آثار ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.