در روز‌های باقی مانده تا آغاز طرح پاداش مدیریت مصرف برق، روشن شدن زود هنگام سیستم‌های سرمایشی به دلیل افزایش دما، در افزایش مصرف برق مشهود بوده است.

در روز‌های اخیر و منتهی به اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق، افزایش زود هنگام دمای هوا و به تبع آن رشد استفاده از سیستم‌های سرمایشی را شاهد هستیم.

بر اساس آمار‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق تا حدود ساعت ۱۳ روز ۲۴ اردیبهشت به رقم ۵۴ هزار و ۶۰ مگاوات رسید که میزان قابل توجهی از رشد مصرف را نشان می‌دهد. برای مقایسه بهتر باید گفت که نیاز مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته ۴۵ هزار و ۸۰۴ مگاوات بود و به عبارتی رشد تقاضای برق ۹ هزار مگاوات بوده است. میزان مصرف برق در بخش صنایع هم ۵ هزار و ۶۳۵ مگاوات به ثبت رسید.

افزایش مصرف برق نسبت به سال گذشته

آخرین اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که مصرف برق در شب ۲۴ اردیبهشت نیز با کمی کاهش به عدد ۵۱ هزار و ۴۰۶ مگاوات رسید. این درحالی است که میزان مصرف در مدت مشابه پارسال ۴۶ هزار و ۶۸۲ مگاوات بود. گزارش‌های پیشین مدیریت شبکه برق نشان می‌دهد میزان تقاضای مصرف برق نسبت به روز مشابه هفته گذشته حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات معادل مصرف ۶ استان کشور افزایش یافته است.  

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: رشد مصرف قابل توجه ۲۰ درصد اوج بار طی روز  را داشتیم که رقم بسیار بزرگی است. رشد مصرف معمولا باید ۴ تا ۵ درصد باشد.

صنعت برق کشور برای ترغیب مشترکان خانگی به صرفه جویی در مصرف برق، طرح پاداشی را اجرا خواهد کرد که مدتی قبل توسط وزیر نیرو رونمایی شد. طرحی که انتظار می‌رود زمینه ساز کاهش ۵ درصدی مصرف برق در بخش خانگی شود.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در توضیحات جدید خود برای طرح پاداش مدیریت مصرف گفت: چند روز دیگر تا ابتدای خرداد ماه و آغاز طرح پاداش مدیریت مصرف باقی مانده و امیدواریم که مشترکان استقبال خوبی از آن داشته باشند. سال گذشته پاداش مدیریت مصرف را داشتیم، اما فقط برای مشترکانی بود که مصرف آن‌ها در زیر الگوی قرار داشت. در مناطق عادی که شهر‌هایی مثل تهران، مشهد و بسیاری از شهر‌های دیگر در کشور را شامل می‌شود، اگر در ماه مصرفی پایین‌تر از ۳۰۰ کیلووات داشتند می‌توانستند در طرح پاداش مدیریت مصرف مشارکت کنند. البته مصرف آن‌ها نیز با مصرف سال ۱۴۰۰ در دوره مشابه نیز مقایسه می‌شد و در نهایت اگر مصرفشان کمتر بود شامل پاداش صرفه جویی می‌شدند.

او ادامه داد: مشترکانی هستند که مصرف آن‌ها بالای الگوی مصرف است و به همین دلیل دامنه پاداش صرفه جویی را گسترده‌تر کردیم و اعلام کردیم چه کسانی که مصرف بالای الگو دارند و چه کسانی که مصرف پایین الگو دارند می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. مبنا هم این است که مصرف آن‌ها با سال گذشته مقایسه می‌شود. سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان پاداش داده می‌شد و امسال تا ۲ هزار تومان افزایش یافته است. هر چقدر مشترک صرفه جویی بیشتری داشته باشد از پاداش بیشتری بهره‌مند خواهد شد.

رجبی مشهدی افزود: در مناطق عادی اگر دور تند کولر به دور کند جابجا شود، تا ۵۰ درصد مصرف کولر کاهش پیدا می‌کند و طبق برآورد ما با همین اقدام تا ۱۵۰ هزار تومان در ماه مشترکان می‌توانند پاداش دریافت کنند. اگر پرمصرف‌ها هم کاهشی در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلووات داشته باشند می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند. اگر کاهش مصرف در مناطق گرمسیری باشد، به عنوان مثال با خاموش کردن کولر گازی تا ۱.۵ میلیون تومان می‌توانند پاداش دریافت کنند.

مشارکت بیشتر مشترکان خانگی در طرح پاداش صرفه جویی

سخنگوی برق در خصوص میزان استقبال از طرح پاداش صرفه جویی می‌گوید: سال گذشته با وجود اینکه طرح پاداش تنها شامل کم مصرف‌ها بود، اما ۴۰ درصد مشترکان شامل طرح شدند و ۸ میلیون مشترک هم مشمول قبض رایگان شدند. امسال با توجه به گسترده شدن طرح، مشترکان بیشتری هم از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است طرح پاداش مدیریت مصرف از هفته آینده و در ابتدای خرداد آغاز خواهد شد و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت و باید دید از با اجرای این طرح شاهد کاهش سرعت رشد مصرف در بخش خانگی خواهیم بود یا خیر؟ این فرصت برای مشترکان مهیاست تا ضمن برخورداری از پاداش، با کاهش مصرف خود، به تامین برق مطمئن و پایدار کمک کنند. استفاده درست از وسایل سرمایشی و تنظیم دما روی عدد ۲۴ درجه، بهترین راهکار در جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف برق است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا این همه گیر دادید به مصارف خانگی چرا از لامپهای که شب و روز در خیابانها به صورت 24 ساعته روشن هستند و در سراسر کشور تو خیابانها مشاهده میشود را خاموش نمی کنید اینها را اگر در مجموع حساب کنید مصارف بالای از آنها در میاید یا تو ادارات و غیره.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
لطفا منابع با ارزش ملی ( اب وبرق وگاز وگازوییل وبنزین و...)را هدر ندهید وسهم هر کس را به خودش بدهید تا اگر خواست مصرف کند یا مقداری از آن را به داخل یا خارج به بالاترین پیشنهاد بفروشد وخرج دیگر امور کند،مصرفمان چند برابر دیگر کشورهاست ودایم پسرفت میکنیم وکلی فقیر داریم.فقر ریشه کن میشود.
Iran (Islamic Republic of)
طرح کم
۱۶:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوست عزیز درد اینجاست که هرکس کمتر مصرف کند بیشتر ضرر میکند این آفت بهینه مصرف کردن است ، جلوی چپاولگران انرژی را بگیرند تا عدالت برقرار گردد چرا یکی با استفاده هز تجهیزات فرسوده برق را هدر میدهد که یک کولر در هزارم آن هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
با مردم رو راست باشین تا نتیجه بگیرین پارسال این طرح رو اجرا کردين و نهایتا 500 تومن پرداخت کردین حالا که بعضی ها کاهش مصرف دادن 2000 تومن پاداش میدید یعنی اونهایی که مراعات نکردن امسال کاهش بیشتری میتونن بدن و پاداش بیشتر بگیرن که بی عدالتی هست
پیشنهاد میکنم مصرف امسال رو هم با 1400 مقایسه کنید تا عادلانه باشد و مردم هم به این طرح بیشتر بپیوندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
نه کولر های آبی با پرت بالا عوض کنید
مناطق جنوبی و شمالی کولرها ی پنجره ای رو تبدیل کنید به اسپلیت، پنجره ها رو دو جداره کنید هزینه کنید 5 سال 100 سال صرفه جویی کنید
آخرین اخبار