سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل محمدی در ۲۲۰ هکتار از گلستان‌های این استان آغاز شده است.

علی دیانتی سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۹ هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۲۰۰ هکتار آن، بارور و مابقی به صورت نهال است، گفت: امسال میزان برداشت این محصول در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، افزود: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی برای تهیه مربا و مارمالاد است.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار لیتر گلاب در استان استحصال می‌شود، اضافه کرد: میزان تولید گل‌تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۷۵۰ تن است.

دیانتی با بیان اینکه گل محمدی فرآورده‌های بسیاری دارد، گفت: ۸۰ درصد گل‌های‌تر برای عرق گیری، و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک با اهادف صادراتی استفاده می‌شود.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۳.۶۰۰ کیلو گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان بیشتر گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی گفت: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق گیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.