مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کمین است ومردم باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر بهلول تکلوی خواستار تعامل، همکاری بین‌بخشی و هم‌افزایی دستگاه‌های حوزه سلامت و امنیت غذایی در این زمینه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری را سمپاشی دانست و می گوید: با تمهیدات انجام شده سموم مجاز به اندازه کافی تامین شده و دامداران می‌توانند برای تهیه آن به نزدیک‌ترین داروخانه دامپزشکی حتی در دورترین نقاط استان مراجعه و سموم مورد نیاز را به قیمت مصوب تهیه و استفاده کنند.

او با اشاره به اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل مبنی بر ابتلای یک نفر به این بیماری و بستری شدن وی در یکی از بیمارستان‌های استان گفت: ویروس این بیماری در منطقه در حال گردش و مترصد ایجاد بیماری است و بسیار ضرورت دارد توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید:اگر چه سمپاشی با سموم مجاز و مناسب به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری و کاهش جمعیت کنه‌ها مهم است اما موارد دیگری از جمله منع کشتار دام در خارج از فضای کشتارگاه، اجتناب از عادت پرخطر نظیر له کردن کنه‌ها توسط دامداران، شیردوشان و پشم‌چینان و نیز منع کشتار دام بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و محافظت کننده در ایام خاصی مانند عید قربان که پیش رو داریم و هنگام مراجعت حجاج از خانه خدا در پبشگیری از این بیماری بسیار مهم است.

تکلوی با بیان اینکه عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی موجب درگیری فرد بیمار شده و حتی می‌تواند تا مرز مرگ نیز بیمار را همراهی کند ، گفت: دامداران، کارگران دامداری‌ها، چوپانان، دلالان دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه‌ها ( دامپزشکان، سلاخان، قصابان و بازرسان بهداشتی گوشت) ، پشم‌چینان و دست‌اندرکاران پشم و پوست و پرستاران بیمارستان‌ها در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به مردم توصیه کرد از مراکز تحت نظارت بهداشتی و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی خرید کنند.

تکلوی می گوید: گوشت حاصل از کشتارگاه علاوه بر بازرسی بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی باید به مدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن در دمای بین ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری سپس روانه بازار مصرف شود.

او همچنین از مردم خواست از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح غیرمجاز دام به‌ویژه در محورهای مواصلاتی و کنار جاده‌ای خودداری و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی کشتار نکنند چراکه ریسک ابتلا به این بیماری در هنگام ذبح دام بسیار بالا است و ممکن است پس از آلودگی یک نفر سایر افراد در تماس با فرد کشتار کننده آلوده و بیمار شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.