معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: نرخ باروری در این استان نزدیک به یک و بسیار کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه میزان باروری در اصفهان کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است گفت: اگر نرخ باروری کمتر از جایگزینی جمعیت باشد، هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی و پیری می‌رود و با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد.


علی پارسا افزود: طبق آخرین آمار موجود، نرخ باروری در استان اصفهان بسیار پایین‌تر از نرخ جایگزینی جمعیت و حدود یک است درحالیکه بر اساس استاندارد‌ها و برای اینکه جمعیت جوانی داشته باشیم باید این نرخ بیش از ۲ باشد.


او با اشاره به اینکه میانگین نرخ رشد جمعیت در استان نیز حدود نیم درصد است، خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها مانند اردستان، بویین میاندشت و خوانسار دارای نرخ رشد جمعیت منفی و در گلپایگان، صفر است.


پارسا بالاترین نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان را مربوط به شهرستان فریدونشهر با ۰.۶۵ درصد دانست و گفت: این آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ است و هنوز آمار جدیدی از ثبت احوال مربوط به سال ۱۴۰۱ دریافت نکرده ایم.


معاون فنی مرکز بهداشت استان افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در نظام بهداشت و درمان اصفهان در سال گذشته میزان موالید (تولد) در این استان حدود سه هزار نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.


پارسا با اشاره به هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت امسال، گفت: شعار این هفته سهم من از جوانی ایران انتخاب شده است و تلاش می‌شود تا با اطلاع رسانی و فرهنگسازی، همه مردم به نقش خود در حفظ جوانی جمعیت کشور واقف شوند.


نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد. سطح جایگزینی به حداقل میزان نرخ باروری گفته می‌شود که یک جمعیت بتواند به لحاظ تعداد، نسل خود را باز تولید کند.


روز ملی جمعیت مصادف با سی ام اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ است.


استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.

منبع : ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.