معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: طرح استحکام‌بخشی و احیاء سرای عزیزالله‌اف ارائه و برآوردهای لازم انجام شده است.

احسان زهره‌وندی گفت: البته تا قبل از اینکه پیمانکاران مشخص شوند، ما اقدامات اضطراری را انجام داده و بخش‌هایی که قرار بود سبک‌سازی شود را اصلاح کردیم. همچنین در این زمینه مداخلات غیراصولی صورت گرفته بود که باید آن‌ را حذف می‌کردیم و این اقدام در کنار فعالیت‌های اداری که باید انجام می‌شد، انجام دادیم. طرح استحکام‌بخشی و احیاء سرای عزیزالله‌اف نهایتا تا یک سال آینده به پایان خواهد رسید.

زهره‌وندی در خصوص اعتبار تامین‌شده برای مرمت سرای عزیزالله‌اف خاطرنشان کرد: برای مرمت این بنا حدود پنج میلیارد تومان بودجه مشخص شده است. همچنین تهیه طرح استحکام‌بخشی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده بود.

سرای عزیزالله‌اف تجارت‌خانه‌ای است که در سال ۱۳۰۷ ساخته شد. این بنا دارای معماری ایرانی اسلامی و متعلق به دوران پهلوی است. این اثر در محدوده کوچه عباسقلی‌خان قرار دارد و پر از حجره‌ها و مغازه‌های ریز و درشت است که شاید زیبایی اثر را از چشم دور کند. تا قبل از تعطیلی یکی از مراکز فروش پوشاک در مشهد بود، در سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد و این مساله لزوم بازسازی و مرمت آن را توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه قرار داد و در نهایت بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.