برداشت مکانیزه برنج گیلان امروز در روستای صیقلوندان صومعه‌ سرا آغاز شد.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نخستین برداشت مکانیزه برنج استان در روستای صیقلوندان از توابع بخش تولم شهر صومعه‌ سرا خبر داد.

او با قدردانی از تلاش شالیکاران و همراهی آنان در مدیریت بهینه مصرف آب گفت: با توجه به شرایط سخت ۳ سال گذشته در حوزه تأمین منابع آبی در سال زراعی ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی‌ها، به زراعی، تدوین و پیگیری تقویم زراعی، مدیریت بهینه مصرف آب، مدیریت متوازن کود و مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز شالیکاری بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان پیش‌بینی کرد: امسال با بارش‌های به موقع و مدیریت خوب مزرعه از سوی برنجکاران، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزار‌های این استان برداشت شود.

محمدی به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و افزود: بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ تراکتور، ۹ هزار ماشین نشا و ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمپاین در استان فعال است.

به گفته او، در سال زارعی گذشته نشاء برنج در ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان به روش مکانیزه کشت و ۲۰۱ هزار هکتار به شیوه ماشینی برداشت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: ۲۰۱ هزار هکتار از شالیزار‌های این استان امسال به روش مکانیزه کشت و برداشت مکانیزه برنج نیز در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدفگذاری شده است.

توقیف بیش از  ۲۸ هزار  کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در رشت

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید و رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. شهرستان‌های رشت و صومعه‌ سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

سال گذشته ۵۴ هزار نفر محصولات خود را بیمه کرده بودند، بیمه زراعت برنج تا پایان ماه جاری دارد و کشاورزان برای خرید بیمه‌نامه می‌توانند به شعب بانک کشاورزی، نمایندگی‌های بیمه کشاورزی و مراکز منتخب جهاد کشاورزی در شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.