سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران امروز در گفت و گویی رسانهای اظهار کرد: ما موفق شدیم کشتی ایران -اراک را که بزرگترین کشتی و با بدنه قوی است را با وجود همین مهندسین قدرتمند بسازیم، مهندسان ما در آلمان آموزش دیدند و بعد از مدتی به میهن بازگشته و شروع به ساخت کشتی کردند، آلمانیها باور نمیکردند که ما بتوانیم کشتی بسازیم، چون هندیها یک دوره آموزش دیدند و موفق به ساخت کشتی در کشور خود نشدند.
وی افزود: ما دو ناوگان مهم در کشور داریم که شرایطی که در سالهای اخیر و تحمیل شرایط سخت توسط استکبار جهانی ایجاد شده کار آنها را سخت کرده است، ما در آینده به ۶۰ فروند کشتی اقیانوس پیما نیازمندیم و نیاز داریم که در این عرصه تلاش بیشتری کنیم.
توان ساخت هر نوع کشتی در ایزوایکو وجود دارد
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی ایزوایکو، با بیان اینکه، توان ساخت هر مدل کشتی در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۶۰ اقیانوسپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور باید ساخته شود.
ضربی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و کشتی سازی ایجاد شده است، مجتمع ایزوایکو در خاورمیانه و به نوعی در دنیا دارای ویژگیهای منحصر به فردی است و مایهی افتخار است که همه امکانات ساخت و تعمیرات مجتمع کشتیسازی ایزوایکو بعد از دفاع مقدس توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.
تعمیرات سکوهای نفتی در ایزوایکو
وی افزود: یکی از افتخارات مجتمع کشتیسازی ایزوایکو، ساخت کشتیهای اقیانوسپیما است که اولینِ آن تحت عنوان " ایران اراک " ساخته شد؛ برای اینکه بتوانیم این کشتی را بسازیم، تعدادی از مهندسان ایرانی چندین ماه در آلمان دوره میبینند، زمانی که میخواستیم بازگردیم آلمانیها اعتقاد داشتند ما توان ساخت کشتی نخواهیم داشت چرا که پیش از ما هندیها نیز در این دورهها شرکت کردهبودند و موفق به ساخت کشتی نشده بودند، اما ما موفق شدیم با اردهی قوی اولین کشتی اقیانوسپیمای ساخت ایران را بسازیم.
مدیرعامل شرکت ایزوایکو ادامه داد: بعد از اینکه موفق شدیم کشتی " ایران اراک " را بسازیم و به بهرهبرداری برسانیم، آلمانیها به ما نامه زدند و اعتراف کردند که کشتیای که ما ساختهایم بهتر از کشتیهای ساخت آلمان است البته نه بدین معنا که تکنولوژی ساخت ما از آلمان بالاتر است، اما به هر صورت ما توانستهبودیم آموزشهایی که دیده بودیم را به درستی پیاده کنیم.
هیچ کشتی در دنیا نیست که نتوانیم در داخل کشور بسازیم
وی تاکید کرد: امروز هیچ کشتیای در دنیا نیست که نتوانیم آن را در کشور بسازیم چنانچه ما یک کشتی ۲۱ هزار تنی را ساختیم که در حال حاضر در محور ونزوئلا و ژاپن در حال فعالیت است و با وجود سختگیرانه بودن استانداردهای بندری ژاپن اجازهی پهلوگیری و تردد دارد.
گلایه از بی توجهی به صندوق حمایت از صنایع دریایی
نایب رئیس هیأت مدیره مجتمع کشتیسازی ایزوایکو، تصریحکرد: سال ۸۱ با تقدیم لایحهی دولت به مجلس، قانون حمایت از صنایع دریایی به تصویب رسید، ذیل این قانون قرار بود که یک صندوق حمایت از صنایع دریایی تشکیل شود، اما متأسفانه این صندوق به درستی تشکیل نشد هر چند که وامهای کوچکی داده شد، اما اهداف از تشکیل آن محقق نشد.
وی بیانکرد: این قانون ۲۰ ساله بود و ۲ سال پیش مدت آن به اتمام رسید بر همین مبنا در حال حاضر در هیات دولت در حال بررسی و بروزرسانی است تا دوباره به جریان بیفتد.
ضربی در پایان خاطرنشانکرد: امروز ایزوایکو مشتریهای بزرگی در ایران دارد و هم کشتیهای داخلی و هم کشتیهای خارجی خود را برای تعمیرات به ایزوایکو میرسانند؛ ضمن اینکه به دلیل تحریمهای چندین و چند ساله متوسط سن کشتیهای ایرانی به ۱۸ سال رسیده است در حالی که متوسط سن کشتیها در دنیا ۹ سال است و بر همین اساس در چند سال آینده باید حدود ۶۰ فروند اقیانوسپیما بسازیم.
منبع: فارس