در میز اقتصاد امروز با موضوع عملکرد و نحوه کارکرد شورای رقابت با حضور شجاعی سخنگوی شورای رقابت بررسی شد تجدید نظر در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی به چه صورت است؟
شجاعی: صورتهای مالی به سازمان حمایت داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن ماه و تکلیف قیمت گذاری باید روشن شود. شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گیری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود. براین اساس شورای رقابت با تجدید نظر، قیمتهای خودرو سه شنبه اعلام میشود.
کاهش قیمت خودروهای مونتاژی تا ۷۰۰ میلیون تومان درست است؟
شجاعی: مصوبه شورای رقابت برای تمام فروشها از ابتدای امسال لازم الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری را از مشتری اخذ کرده باشند باید آن را برگردانند. بررسیها نشان میدهد که خودرویی نظیر تیگو ۸ در چین ۲۲ هزار دلار قیمت دارد که با احتساب تمام هزینه ها، قیمت آن در ایران به یک میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان میرسد، اما شرکت مونتاژ کننده این خودرو را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میفروخت. خودروهای مونتاژی ما نباید از خودرو وارداتی بیشتر باشد، چنانچه بیشتر باشد منطق مونتاژ صحیح نیست.
مبنای محاسبه ارزتان برای قیمت گذاری چه بوده است؟
شجاعی: این را سازمان حمایت محاسبه میکند، شورای رقابت دستورالعمل را به سازمان حمایت داده است.سازمان حمایت هم تازه این کارها را نمیکند سالهاست کارش این است مبنای محاسبه و همهی محاسبات بر اساس شاخص رقابت پذیری و همه محاسبات را سازمان حمایت انجام میدهد.دوستان تصور میکنند که شورای رقابت قیمت گذار هست و قیمتها را تعیین میکند، نه قیمت گذاری توسط سازمان حمایت انجام میشود شورای رقابت دستورالعمل را مشخص کرده، آنها محاسبه کردند و انجام دادند.
در برخی موارد هم افزایش داشتیم، همه قیمتها هم الان اعلام نشده یعنی هنوز تعدادی از خودروهای مونتاژی ما هنوز باقی ماندند که در این لیست احتمالا برای سه شنبه آماده شوند که اکنون همه شان نهایی نشده است.
اگر قیمتهای اعلام شده رعایت نشود چه می شود؟
شجاعی: ما قیمتها را به سازمان حمایت میدهیم و اگر اجرایی نشود به تعزیرات معرفی و برخورد لازم اتخاذ میشود. یعنی اگر یک خودرویی را ما وارد کنیم با پرداخت عوارض و همه اینها مثلا بشود یک میلیارد تومان اگر این خودرو را بیاوریم مونتاژ کنیم بدهیم دست مردم این بایدرقابت پذیر باشد و بگوییم این باید بشود ۹۰۰ تومان یا ۸۵۰ تومان یا پایینتر، اما اگر میآوریم این جا از خودرویی که مستقیم میتوانیم وارد کنیم بالاتر میشود یک اشکالی در کارمان هست، این اشکال هم فقط به خودروساز بر نمیگردد، به همه جمیع جهات مان، بی ثباتی در نرخ ارز و خیلی چیزهای دیگری که ما الان شاهد آن هستیم، ما هم چند بار در برنامههای دیگر خدمت تان عرض کردم اساسا سه چهار پنج سال پیش خودروهای مونتاژی ما هر کدام شان حتی خودروهای تولیدی مان داشتند قسطی میفروختند، چه اختلالی ما در بازار ایجاد کردیم که به این روز انداختیم صنعت خودرو را، نه تنها نگذاشتیم رشد بکند، کیفیتش بهتر شود مردم را دچار زحمت کردیم بابت کل صنعت خودرو، راه حلش هم این است، ما در شورای رقابت اساس را بر رقابت گذاشتیم.
تجدید نظر در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی به چه صورت است؟
شجاعی: صورتهای مالی به سازمان حمایت داده شده است و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن ماه و تکلیف قیمت گذاری باید روشن میشود قیمت را اعلام کرده ایم.
شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گیری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود. شورای رقابت با تجدید نظر، قیمتهای خودرو سه شنبه اعلام میشود.
کاهش قیمت خودروهای مونتاژی تا ۷۰۰ میلیون تومان درست است؟
شجاعی: مصوبه شورای رقابت برای تمام فروشها از ابتدای امسال لازم الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری را از مشتری اخذ کرده باشند باید آن را برگردانند.
میمانند مردم که از اول در بازی نبودند!!
این امتحان خیلی خوبی برای این همه دستگاه اجرایی و مخصوصا دولت است که ادعای عدالت دارد.
یوخده اش رو برگردونن یعنی تو این کشور امکان هم چین اتفاقاتی هست
چه عرض کنم
اگه نگن از امروز لازم الاجراست مثل از سه شنبه
بقیه رو که گرفتن نوش جونشون
نه مردم به خرید خودرو برای یک سال باعث کاهش قیمت ها خواهد شد به شرطی که تعزیرات و سازمان بازرسیی کارش و نظارتش درست انجام بده