روزنامه گاردین می‌گوید در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی در ترکیه، به نظر می‌رسد نامزد‌ها در سیاست‌های ضد مهاجرتی از یکدیگر پیشی گرفته‌اند. 

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی پیرامون وضعیت نامناسب و مبهم پناهندگان سوری که اکنون در ترکیه هستند می‌گوید زندگی این افراد در آستانه انتخابات ترکیه و ماندن یا رفتن اردوغان بیش از پیش شکننده شده است.

راکان طالب، یک پناهجوی سوری که سال ۲۰۱۴ به ترکیه پناهنده شد، به گاردین می‌گوید نتایج انتخابات برای او و همه پناهندگان سوری سرنوشت‌ساز خواهد بود. او می‌گوید هنگامی که داعش به سمت دیرالزور در حال پیشروی بود، رویای پزشک شدن را کنار گذاشت، تحصیلات و آینده خود را از دست داد تا به ترکیه بیاید و در امنیت زندگی کند و اکنون می‌شنود که برخی نامزد‌های ریاست جمهوری از اخراج پناهندگان سوری صحبت می‌کنند. 

تخمین زده می‌شود حدود ۴ میلیون سوری در ترکیه زندگی می‌کنند و رابطه آن‌ها با این کشور نسبت به گذشته عمیق‌تر شده است. از سوی دیگر، حدود ۸۰ درصد از ترکیه‌ای‌ها می‌گویند خواهان بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان هستند. به نظر می‌رسد در ترکیه بیگانه هراسی رو به افزایش است و این امر در میان احزاب سیاسی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در حال حاضر، گفته می‌شود در ترکیه رقابت بین نامزد‌ها بر سر این است که ببینند چه کسی می‌تواند قول دهد با شدت بیشتری مهاجرت را سرکوب کند.

گاردین می‌نویسد: «در حالی که که مردم ترکیه روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند، جامعه سوریه بدون توجه به اینکه چه کسی برنده می‌شود، آماده شکست است». 

سرکوب پناهجویان به مثابه ابزاری برای آرام کردن مخالفان 

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ترکیه و رقیب اصلی اردوغان، علیرغم وعده آغاز دوره جدیدی از عدالت و دموکراسی، به طور خاص در مورد تمایل خود برای اخراج پناهجویان سوری صحبت کرده و برنامه‌های خود را در هر تجمعی بیان می‌کند. وی می‌گوید: «ما حداکثر ظرف دو سال همه سوری‌ها را به کشورشان برمی‌گردانیم».

معاون او می‌گوید بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان از موضع نژادپرستانه صورت نمی‌گیرد بلکه قصد ترکیه ایجاد ارتباط «سالم» با سوریه است. 

یک سال قبل از انتخابات، دولت ترکیه روند بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان را تشدید کرد. برخی از پناهنده‌ها می‌گویند مجبور به امضای فرم‌های بازگشت شده‌اند. خالد الحمصی، روزنامه نگاری که در اوایل سال جاری در یک ایست بازرسی در ترکیه دستگیر شد می‌گوید: «انتخابات مطلقاً برای من معنایی ندارد و برای من مهم نیست که چه کسی برنده شود. همه ما می‌دانیم که پناهجویان یک فوتبال سیاسی هستند که دولت فعلی از آن برای آرام کردن مخالفان استفاده می‌کند».

پیش بینی مشارکت ۹ میلیون زلزله زده در انتخابات ترکیه

 زلزله ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ در ۱۱ استان جنوبی ترکیه که منجر به جان باختن بیش از ۵۱ هزار نفر و وارد آمدن بالغ بر ۱۰۴ میلیارد دلار خسارت در این کشور شد، زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۳.۳ میلیون نفر مجبور به تغییر محل سکونت خود شدند.برگزاری انتخابات پس از این حادثه طبیعی در مناطق زلزله زده ترکیه جزو نگرانی‌های دولت و احزاب اپوزیسیون بوده، ولی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که شرایط و بستر لازم برای برگزاری انتخابات در این مناطق فراهم شده است.

شبکه تی. آر. تی خبر ترکیه امروز جمعه به نقل از رئیس شورای عالی انتخابات این کشور گزارش داد که همه زیرساخت‌های فنی، انسانی و امنیتی برای برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی فراهم شده و بازماندگان زلزله که به دلیل این حادثه به شهر‌های دیگر رفته‌اند، در محل اسکان جدید و ثبت شده، رای خواهند داد.

احمد ینر افزود: انتخابات در مناطق اسکان زلزله زدگان در کمپ‌های اسکان چادری و کانکسی که در مناطق زلزله زده دایر شده رای خواهند داد و مدارس تخریب نشده این مناطق نیز به عنوان شعبه اخذ رای تعیین شده است. روند اخذ رای در روز یکشنبه تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت، نتایج اولیه و غیرقطعی انتخابات در همان ساعات پایانی روز انتخابات توسط شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام خواهد شد.

وی انتخابات پیش رو را گامی مهم در تاریخ دموکراسی ترکیه و مشارکت فعال احزاب سیاسی عنوان و پیش بینی کرد که با توجه به فضای شکل گرفته، مشارکت در انتخابات بالا باشد. ینر، گزارش نتایج صندوق‌های رای را سند اساسی انتخابات ترکیه اعلام کرد و گفت: اعضای احزاب سیاسی نیز در کمیته‌های صندوق‌های رای حضور دارند و صورتجلسه‌ها به امضای همه اعضای کمیته صندوق‌ها می‌رسد و به همین علت نگرانی درباره امنیت و سلامت انتخابات بی مورد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسانی مثل افغانی ها و سوری ها که به جای ایستادگی برای خواسته هایشان، فوری فرار می کنند را باید به کشورشان بازگرداند. مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
آینده مردم ایران با این وضعیت تورمی مبهم تره
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
جای اردوغان بودم همشونو میریختم دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا خر و ديده بهش شاخ نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای شما حیوون ها عادیه این رفتار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا خر رو ديده بهش شاخ نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
قیمت خودرو را خواهشاً بررسی کنید که در کمتر از یک سال ۴ برابر شده است. طرح واردات خودرو کارکرده به کجا رسید؟ اینم مثل بقیه فقط اسم بود. خواهشاً در این زمینه از رئیس جمهور و رییس مجلس سوال و بازخواست شود. رئیس جمهور و سران قوا باید پاسخگو مردم باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بنده خدا دیگه خودرو نیست
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۶:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام ،

راه حل آمریکا و غرب برلی بحران سوریه در زمان ظهور داعش
چه بود ؟
جواب : تغییر حکومت در سوریه ،

پس مشکل غرب تمامیت ارضی سوریه است نه پناهندگان ،

اگر شرایط برای پناهندگان سوری بد شد ،
آنها را در مرزهای سوریه اسکان می دهیم ،
بعد ایران ، حشد الشعبی و نیروهای سوری ،
امنیت منطقه را تضمین می کنند .
آخرین اخبار