مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی مدرسه‌ای به فضا‌های ورزشی مدارس کشور افزوده شده است.

محمد جعفری در سفر به شهرکرد در آیین افتتاحیه دوره‌های آموزشی معلمان و کارشناسان تربیت بدنی با اشاره به آغاز طرح شهید سلیمانی برای توسعه سرانه ورزشی مدارس افزود: فضاهای ورزشی مدرسه‌ای شامل زمین چمن مصنوعی، سالن ورزشی سقف بلند تیپ ۲، زمین ساحلی و سالن ورزشی تیپ پنج یا کلاس درس تربیت بدنی است.

به گفته وی، تا قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی، سرانه ورزشی در اختیار آموزش و پرورش در سطح کشور ۳۴ صدم درصد و شامل پنج هزار و ۱۸۹ فضای روباز و سرپوشیده بود که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و مابقی برون مدرسه بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق که آب و هوای گرم و یا سرد دارند و امکان برگزاری کلاس درس تربیت‌بدنی در حیاط مدرسه وجود ندارد، افزود: با توجه به راهبرد توسعه فضا‌های ورزشی و ماموریتی اسناد بالادستی به حوزه تربیب‌بدنی و سلامت داده، موضوع طراحی، ایجاد و بهینه‌سازی بهسازی، مناسب‌سازی، تبدیل به احسنت فضا‌های ورزشی با رویکرد درون مدرسه‌ای و مشارکت‌پذیری در دست اجراست.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سرانه درصدی فضا‌های ورزشی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: قبل از اجرای طرح، سرانه فضای ورزشی مدارس استان ۴۵صدم مترمربع بود و این استان رتبه هفتم کشور را از نظر سرانه فضای ورزشی داشت، اما این میزان با توجه به شرایط آب و هوای استان جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نبود.

جعفری با اشاره به مشکلات و کاستی‌های فراوان در حوزه تربیت‌بدنی در مدارس به خصوص در مناطق محروم و مدارس کم برخوردار از جمله کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی، کمبود فضا‌های ورزشی استاندارد و کمبود معلم ورزش اظهار داشت: طرح‌های مختلف از جمله طرح شهید سلیمانی یک گام در جهت رفع کمبود سرانه ورزشی استاندارد در مدارس است که با مشارکت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و خیران در دست اجراست.

وی افزود: رفع مشکلات حوزه تربیت‌بدنی در مدارس در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین است که اجرایی شدن این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

جعفری افزود: در حوزه تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی چهار راهبرد مهم با رویکرد محرومیت‌زدایی، مشارکت‌پذیری، کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و تربیت و پرورش پیش بینی شده که توسعه کیفی درس تربیت‌بدنی در مدارس، توسعه فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه در مدارس با مشارکت والدین و اولیا مدرسه، طراحی و ایجاد و استانداردسازی فضا و تجهیزات مورد تاکید است.

وی به اجرای برنامه توانمندسازی و آموزش منابع انسانی در حوزه تربیت‌بدنی به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزازرت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: در گام نخست این طرح این طرح در ۹ استان اجرا شده ا ست.

به گفته وی، در بخش تولید محتوای آموزشی درس تربیت‌بدنی نیز در وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی براساس جدول برنامه‌ریزی و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش محتوای کتاب راهنمای معلم را بر‌ای معلمان درس تربیت‌بدنی تدوین کرده است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون ۳۳ هزار معلم تربیت‌بدنی متخصص در مدارس سراسر کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۶۷۰ معلم تربیت بدنی متخصص در استان چهارمحال و بختیاری هستند.

وی اظهار داشت: براساس آمار هم‌اکنون ۶۵ معلم تربیت بدنی در مدارس استان کمبود داریم.

به گفته وی، فضای ورزشی استاندارد و تجهیزات ورزشی بحث اصلی و دغدغه معلمان تربیت‌بدنی است در حالی که در برنامه درس ملی و قوانین آموزش و پرورش حیاط مدرسه به عنوان کلاس درس تربیت‌بدنی تعریف شده که به دلیل ناایمن بودن حیاط برخی از مدارس، شرایط برای اجرای درس تربیت‌بدنی را ندارد و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به عنوان متولی ایجاد فضای ورزشی استاندارد در مدارس مامور شده است.

وی به نقش معلم تربیت‌بدنی در رفتار، عمل، توانمندی و خلاقیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌ها توانمندسازی معلمان تربیت‌بدنی یک برنامه راهبردی در نظام تعلیم و تربیت و از برنامه‌های اساسی سالجاری این وزارتخانه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.