در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۹.۴۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۰.۶۵ درصدی در پله ۷۶۴ هزار و ۷۵۳ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۹.۸۳ درصدی در تراز ۲۸ هزار و ۸۲۴ واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲۴.۹۷ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چوبی با افزایش ۹.۰۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت ذغال سنگ با کاهش ۱۶.۲۸ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته کاری قبلی صنعت سایر معادن با افزایش ۳۰.۸۸ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۸۷ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲۲ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۱۹ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۰ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲۰ هزار و ۲۵ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۵ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

در هفته قبلی مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  ۹۵ هزار و ۸۰۶ میلیارد تومان بود.

۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار خارج شد 

به گفته او، در این هفته تنها یک روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و چهار روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که شنبه ۲ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و یکشنبه ۴ هزار و ۱۱ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار ثبت شد و در مجموع ۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

هفته کاری گذشته در مجموع ۷هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۳۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بوده است.

هفته گذشته میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۸ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها در مجموع ۳ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان در این هفته کاری شاهد ورود نقدینگی بودند.

به گفته او، در هفته ای که گذشت شاخص کل بورس شاخص رکورد شکنی در ریزش بود، اُفتی که سبب گمانه زنی های زیاد شد تا این که رئیس سازمان بورس اعلام کرد نمی شود بازار سرمایه را دستوری اداره کرد.

شکل گیری موج فروش در بازار در هفته ای که گذشت!

به گفته دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی، این هفته شاهد شکل گیری موج فروش در بازار  بودیم. از سویی معامله گران کوتاه مدتی به شناسایی سود اقدام کردند. ترس از تکرار ریزش‌های گذشته سهامداران را مردد در سهامداری کرد.

او در ادامه افزود: درحالی که در میانه‌ی هفته بازار متعادل شده بود در آخرین روز کاری مجدد شاهد فشار فروش بودیم. با گذر از این موج ریزشی کوتاه مدت احتمالا شاهد دوره‌ی نوسانی و اصلاح زمانی برای انرژی گیری هستیم.

وفایی بیان کرد: بهترین توصیه در چنین شرایطی پایبندی به استراتژی شخصی در شناسایی سود یا رعایت حد ضرر‌ها است. این شرایط و هیجانات کوتاه مدت به نظر می‌رسد با آمدن گزارشات سالانه و شرایط بنیادی، شاهد تعدیل  p/e بازار  قبل از مجامع سالانه  و جذابیت مجدد سهام و رشد قیمتی باشیم.

گزارش از کیمیا قلی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فرصت سوزی نکنید این بار ملت رو فراری بدید از بورس بیچاره میشید خودتون چون....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چند روز پیش تیر زدید ۸۰ درصد کارشناسان، بازار صعودی رو همچنان پیش بینی میکنن!!! هروقت گفتید صعودی، زمانه فراره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قیمت خودرو را خواهشاً بررسی کنید که در کمتر از یک سال ۴ برابر شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نکته جالب اینجاست که کارشناسان بورس برای اولین بار برای بورس این هفته پیش بینی کرده بودند که 80 درصد مثبت و 20 درصد متعادله و اصلا پیش بینی منفی نداشتند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خدابه دادتان برسداگردست خیانت پشت این کارباشد معلوم نیست این کارشناسهاکجادرس خوانده اندوپشت این نظرها چه کسانی هستند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکل بورس مدیریتی هست الآن تقصیر کسی که سهام خوب با رشد ناچیز خریده چیه چرا باید سهامی با بازدهی سالانه منفی گله ای با سایر سهام هایی که ۴۰۰ درصد رشد کرده صف فروش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بورس ایران واسه همیشه مرده است. جایی که صداقت نباشه نباید سرمایه گذاری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینها چی کار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
این افت های شدید و شیب تند شاخص بازار با نظرات قبلی کارشناسان مثلا بازار سرمایه تطبیق نداره و نشون میده که عملا ما در کشور کارشناس بازار نداریم پس لطفا اظهار نظر نفرمایند اون اندک چیزی رو هم که بلدن به مردم راست نمیگن تا قربانی همیشگی مردم باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام بنده هم کاملاباایشان موافقم اینها یاکارشناس نیستندویاشماازخودتان می نویسیدکه مردم واردبورس شوندوپولهایشان راغارت کنید این چه نظرکارشناسی است!!!هرهفته یک چیزی می نویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
بورس قمار خانه است
در قمار هر دو طرف قمار احتمال باخت رو داره(فروشنده سهام و خریدار سهام) ولی برنده همیشگی، قمارخانه(کارگزاری بورس)است
آخرین اخبار