رئیس جهاد کشاورزی هریس گفت: چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی در روستای عباس آباد هریس برگزار شد.

آقای کلاه دوز گفت:در کارگاه آموزشی و ترویجی اصلاح الگوی کشت ، توجه به محصولات استراتژیک نوین و سازگار با اقلیم منطقه و نیاز غذایی جامعه مورد توجه هست.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری آب با اجرای روش‌های نوین آبیاری به ویژه تاکید بر اجرای آبیاری تیپ در این‌ طرح را دنبال می‌کنیم.

کلاه دوز خاطرنشان کرد: رعایت تناوب زراعی و جایگزینی آیش سبز به جای آیش زرد و ارائه اطلاعات در زمینه اصول کاشت، داشت و برداشت گلرنگ در منطقه مورد تاکید می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی هریس به خصوصیات گلرنگ و مزایای کشت گلرنگ هم اشاره‌ای کرد و گفت:گلرنگ نسبت به سایر دانه‌های روغنی به خشکی مقاوم‌تر است و به راحتی می‌توان آن را به صورت دیم کشت نمود گیاه گلرنگ دمای ۷ درجه زیر صفر و در بعضی ارقام تا ۱۲ درجه زیر صفر را نیز تحمل می‌کنند در مناطق سردسیر استان بهتر است گلرنگ بهاره کشت شود مزارع گلرنگ به دلیل فراوانی گرده و شهد زنبور‌های عسل را به خود جلب می‌کنند گلرنگ نسبت به شوری خاک مقاوم است.

وی ادامه داد:از میان دانه‌های روغنی گلرنگ به دلیل داشتن قابلیت‌هایی نظیر بومی بودن، تحمل به خشکی و کم آبی، درصد اسید لینولئیک بالا و تناوب مناسب با گندم دیم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.