فرماندار سرخس گفت: فعالیتهای دستگاه های اجرایی آستان قدس رضوی و دستگاه قضایی با تشکیل قرارگاه مقابله با ریزگردها در شهرستان مرزی سرخس و با محوریت فرمانداری سازماندهی می شود.

حسن نوری زاده روز سه شنبه گفت: در قالب این قرارگاه علاوه بر اراضی ملی، حفاظت از اراضی وسیع متعلق به آستان قدس رضوی، جلوگیری از تملک غیرقانونی اراضی یاد شده و جلوگیری از تخریب تاغزار‌ها در این عرصه به اداره منابع طبیعی شهرستان واگذار شد.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین همه دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان شامل منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، آستان قدس رضوی، فرمانداری و دادگستری شهرستان امضا شد، مقرر گردید اداره منابع طبیعی ضمن رعایت موضوع مالکیت آستان قدس رضوی بر اراضی موقوفه‌ای، حفاظت از اراضی شهرستان را برعهده بگیرد.

فرماندار سرخس گفت: از طرفی مقرر شد منابع طبیعی کار مطالعاتی برای ارائه راهکار‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای مقابله با ریزگرد‌های سرخس را تدوین و ارائه کند تا پس از آن شرکت نفت هزار میلیارد ریال منابع وعده داده شده برای رفع این چالش را در چند مرحله تخصیص دهد.

نوری زاده افزود: منابع طبیعی ۱۲۵ میلیارد ریال از منابع تخصیص یافته را به تفکیک، ۳۰ میلیارد ریال در بخش مطالعات و بقیه را در حوزه تاغکاری تخصیص داده است.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی نیز کار مقابله با ریزگرد‌ها و کشت سنجد و دیگر گونه‌های مقاوم را در مناطقی مانند صمد آباد و دولت آباد شروع کرده است.

فرماندار سرخس گفت: سازمان محیط زیست نیز قرار است موضوعات بین المللی و تاثیر کانون‌های ریزگرد خارجی را در قالب همایشی وبیناری با طرف ترکمنستانی پیگیری کند همچنین این سازمان و وزارت نفت به صورت مشترک تجهیز و راه اندازی یک دستگاه سنجش ریزگرد در منطقه نوبنیاد را برعهده گرفته اند.

در سفر فروردین ماه پارسال رئیس جمهور به خراسان رضوی، رئیسی به طور اختصاصی به شهرستان مرزی سرخس سفر و بر حل و فصل موضوع ریزگرد‌ها در این منطقه تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.