شورا‌های شهر و روستا، جایی برای آزمون و خطا نیست

انتخاب شهردار و دهیار حیاتی‌ترین مصوبه شورا‌های اسلامی شهر و روستا است و در این مسیر آزمون و خطا‌ها در شورا‌ها آسیب فروانی می‌زند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در همایش هفته نکوداشت شورا‌های اسلامی شهر‌های استان اصفهان با اشاره به اهمیت نقش شورا‌ها در جامعه گفت: نقش شورا‌ها در مردم‌سالاری دینی فراوان است، زیرا مردم خودشان نخبگان را انتخاب می‌کنند و این بحث دارای اهمیت فراوانی است.


مهدی جمالی‌نژاد افزود: به‌کارگیری توانایی و قدرت مردم در تصمیم‌ها، بازآفرینی نحوه اداره شهرها، گذر از دولت محوری، تمرکززدایی و چابک‌سازی از جمله دستاورد‌های شورا‌های اسلامی به حساب می‌آید.


او گفت: پاسخگویی، شفافیت، قانون‌مداری، اثربخشی و کارایی، مسؤولیت‌پذیری و تعامل با شهروندان، جامعه‌نگری و محله‌محوری نیز از مواردی است که اعضای شورا‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند.
جمالی نژاد افزود: شورا‌ها می‌توانند امنیت ملی کشور را تأمین کنند، زیرا اگر در شهر‌ها و روستا‌ها شورا‌هایی دلسوز و دلسوخته و عاشق را انتخاب کنیم، این افراد در حوزه‌های خود می‌توانند مردم را خوش‌بین و محلات و مردم را به‌هم نزدیک کنند و در نتیجه این همدلی‌ها است که حس تعلق در شهر‌ها و روستا‌ها افزایش و در نهایت امنیت اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.


او با اشاره به لزوم استفاده از توانمندی و ظرفیت‌های مناطق مختلف گفت: کشورمان رنگین‌کمانی از اقدام و ادیان و دارای ظرفیت‌های متنوع است که هنر شورا‌ها این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنند.


جمالی‌نژاد با بیان اینکه انتخاب شهردار و دهیار حیاتی‌ترین مصوبه شورای اسلامی شهر و روستا است، افزود: آزمون و خطا‌ها در شورا‌ها آسیب فروانی خواهد زد و در این راستا شاهدیم در برخی شهر‌ها در یک دوره چندین شهردار عوض می‌کنند و در مقابل در برخی شهر‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴ یا ۵ شهردار تغییر کرده‌اند.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: در شورای اسلامی شهر و روستا، اصل سلسله مراتبی عمل کردن را داریم، اما در کشور شاهد این موضوع نیستیم و شورا‌های فرودست و فرادست ارتباط ارگانیکی باهم ندارند و به همین دلیل شاهد وحدت رویه و مشت محکم در شورا‌ها نیستیم.


او با یادآوری اینکه باید اطلس نیازسنجی برای مردم و نیاز‌های آن‌ها ایجاد کنیم تا به مرر شاهد تحقق آن‌ها باشیم، افزود: جدیداً سامانه‌ای جدید ایجاد شده تا مدیران شهر و روستا، ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌شان را به اشتراک بگذارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.