حسینی گفت: دولت برخلاف کسانی که استیضاح را مخالف همدلی و همراهی می‌دانند آن را فرصتی برای روشنگری و پاسخ‌گویی به سؤالات نمایندگان ملت می‌داند.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما درباره نقش معاونت پارلمانی در تقویت و تحکیم همدلی و هماهنگی بین دولت و مجلس اظهار کرد: نمایندگان در دوره گذشته با نوعی رخوت، تعلل و کم کاری در مجموعه دولت مواجه بودند، اما امروز با روی کار آمدن دولتی با انگیزه و فعال در مسیر گره‌گشایی از مشکلات کشور با امیدواری بیشتری مطالبات و انتظارات خود را بیان می‌کنند و دولت نیز با تمام توان و در حد امکانات و مقدورات تلاش می‌کند به مطالبات به‌حق آنان پاسخ داده و نیاز مردم بخش‌های مختلف کشور را برآورده سازد.

وی افزود: امروز رابطه نزدیک و توأم با اعتماد متقابل بین دو قوه برقرار شده است و با گفتگو‌هایی که بین نمایندگان با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در قالب دیدار‌های متعدد انجام شده، این اطمینان در آن‌ها شکل گرفته که دولت مصمم است رفع کمبود‌ها و نیاز‌های مردم را پیگیری کند.

معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور بیان کرد: معاونت پارلمانی ضمن تسهیل برقراری ارتباط و تعامل اعضای دولت و نمایندگان و حضور در جلساتی که در طول هفته در مجلس برگزار می‌شود، در ایام تعطیل و روز‌های پنجشنبه و جمعه نیز با هدف تعمیق هرچه‌ بیشتر همدلی و همراهی با تک‌تک نمایندگان، دعوت آن‌ها برای حضور در حوزه‌های انتخابیه را اجابت کرده و از نزدیک مشکلات و کمبود‌های موجود بررسی و به اعضای دولت منتقل و پیگیری می‌شود.

حسینی در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح وزیر صمت و موضوع اختصاص خودرو به نمایندگان اظهار کرد: دولت و شخص رئیس جمهور برخلاف کسانی که استیضاح را مخالف همدلی و همراهی می‌دانند آن را حق نمایندگان و فرصتی برای تبیین و روشنگری و پاسخ‌گویی به سؤالات نمایندگان ملت می‌دانند.

وی ادامه داد: متأسفانه درباره این استیضاح یکی از نمایندگان مدعی شد که رأی نیاوردن استیضاح وزیر صمت دفعه قبل به‌خاطر گرفتن خودرو از سوی نمایندگان بوده که بلافاصله هیأت رئیسه، حراست و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آن را تکذیب کردند و اخیراً هم رئیس مجلس از مجلس خواسته که موضوع را بررسی و به افکارعمومی گزارش دهد.

حسینی تأکید کرد: نباید اینگونه حاشیه‌سازی‌ها مسئولین را از وظایف اصلی خود در خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور باز دارد؛ ضمن اینکه رئیس جمهور همواره بر اجتناب از هرگونه تبعیض و امتیاز ناروا تذکر داده و بر حرکت در مسیر عدالت و شفافیت تأکید دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور در امور مجلس تصریح کرد: موضوع خودرو ارتباطی با دولت، وزارت صمت و مجلس ندارد و صرفاً یک بخش خصوصی در زیرمجموعه خودروسازی ارتباطات خاصی آن‌هم در سال ۱۴۰۰ و دولت قبل برقرار کرده که قطعا پیگیری می‌شود؛ لذا نباید این موضوع خدشه‌ای در اعتماد مردم ایجاد کند.

حسینی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی هم توضیح داد: وزارت فعلی صمت در گذشته شامل ۴ وزارتخانه بود که به تدریج در هم ادغام و در نهایت در سال ۹۰ به یک وزارت یعنی وزارت صمت با مسئولیت گسترده و متنوع تبدیل شد و از همان ابتدا معلوم بود که مشکلاتی در این زمینه وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سال ۹۶ نیز موضوع تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی مطرح بوده است؛ اینکه در کمتر از ۶ سال ۷ وزیر و سرپرست در رأس این وزارتخانه قرار داشتند نشان دهنده آن است که انتظارات فراوانی از این وزارتخانه وجود دارد و نمی‌توان همه مسئولین آن را ناکارآمد و ناتوان دانست.

حسینی تصریح کرد: با توجه به نوسانات قیمت‌ها و نظارت کامل و مؤثر در بازار، ضرورت دارد که وزارتخانه مستقلی در این زمینه وجود داشته و پاسخ‌گو باشد؛ در حالی که در شرایط کنونی بخشی از مسئولیت بر عهده وزارت صمت و بخشی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و مشخص نیست چه‌کسی باید پاسخ‌گو باشد.

معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور بیان کرد: با توجه به نظر دولت قرار است وزارت بازرگانی بدون توسعه تشکیلاتی و بار مالی زائد برای دولت تشکیل شود و از مهمترین مزایای آن از یک‌سو تقویت و توسعه بخش تولید و از سوی دیگر نظارت بهتر و بیشتر در موضوع تنظیم بازار خواهد بود؛ چرا که وزرای صنعت و کشاورزی فرصت بیشتری برای تمرکز بر بخش تولید و رفع موانع آن خواهند داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به گشایش‌هایی هم که در تعاملات منطقه‌ای و جهانی ایجاد شده است می‌توان با تمرکز بیشتری در بازار‌های جهانی حضور داشت.

حسینی بیان کرد: بیش از دو سوم نمایندگان با لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرده‌اند و قرار است امروز این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و به زودی نیز در صحن علنی مطرح شود و امیدواریم نمایندگان با نظر کارشناسی دولت همراهی کنند و با همراهی هم بتوانیم گام‌های مؤثری برای تحقق شعار سال برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار