محمود فاطمیعقدا، دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شائبههای وارد شده درباره تعداد پروندههای ارجاعی به کمیسیون ماده ۵ اعلام کرد: مردم حق دارند و مختارند، درخواستهای خود را به کمیسیون ماده ۵ ارسال کنند. تعداد پروندههایی که به این کمیسیون ارجاع داده میشود زیاد است. نکته اصلی اینجاست که چه تعداد پرونده پس از بررسی با آن موافقت شده و تأیید میشود.
وی با بیاساس خواندن ادعای شهرفروشی در پایتخت افزود: این ادعا که شهرداری تهران مشغول شهرفروشی شده، تکذیب میشود. عملکرد شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری در مقایسه با دورههای گذشته در حوزه تراکم فروشی، مطلوب ارزیابی میشود و بابت صدور پروانه از محل کمیسیون ماده ۵، آمار بسیار کمتر از رویههای گذشته بوده و با کاهش چشمگیر مجوزهای کمیسیون بر اساس انتفاع فردی مواجه هستیم.
فاطمیعقدا با اشاره به عملکرد دوره گذشته مدیریت شهری اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲ مورد مجوز «ساختوساز بلندمرتبه» صادر شده بود. این در حالی است که در سال ۱۳۹۱، بیشتر از ۱۰۰ مورد مجوز در این زمینه صادر شده است. در سالهای قبل از آن نیز به همین صورت مجوز صادر میشد.
دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ قبل از دوره مدیریت زاکانی، بالغ بر ۱۶ مورد مجوز از محل این کمیسیون صادر شده بود. کاملاً مشخص است که اگر دادن تراکم به مردم را شهر فروشی بنامیم، در کدام دوره شهر فروشی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه پروندههای کمیسیون ماده ۵ به دو بخش موضوعی و موضعی تقسیم میشوند و برخی صدور پروانههای ساختمانی گرههای بومی را حل میکند، اظهار داشت: رویکرد صدور مجوزهای موضعی، حل معضلات شهری و منطقهای بوده و در دسته پروندههای تأیید شده با موضوع طرح موردی که نفع آن عملاً به یک فرد میرسد، محسوب نمیشود.
فاطمیعقدا در مقایسه عملکرد مدیریت جدید شهری با دورههای قبل عنوان کرد: در دوره جدید به هیچ عنوان رویکرد شهرفروشی و کسب درآمد از این طریق در پیش گرفته نشده است.
دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران با بیان اینکه اگر کسی در جریان ساختوساز تخلف کند، پروندهاش به کمیسیون ماده ۱۰۰ خواهد رفت، گفت: کمیسیون ماده ۵ تخلففروشی نمیکند. ما با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف درخواستها را بررسی میکنیم؛ اگر مشکلی نداشته باشند، وارد مرحله صدور مجوز خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه زمین مسکونی بدون تراکم نیست، بیان کرد: نمیتوان گفت پروندهای که به کمیسیون ماده ۵ وارد میشود، تراکم فروشی است. در این صورت تمام ساختمانهایی که ساخته میشود تراکم فروشی هستند. هر زمینی یک تراکم پایه دارد که با توجه به آن و سایر موارد اعم از موقعیت، کاربری زمین و بررسی سایر شرایط، مجوز متراکمسازی تعلق میگیرد.
فاطمیعقدا با اشاره به برخوردهای غیرمنصفانه با عملکرد کمیسیون ماده ۵ اظهار کرد: پروندههایی که از سوی مناطق به کمیسیون ماده ۵ میآیند طبق چارچوبهای تدوین و ابلاغ شده، بررسی میشوند و در ادامه با مستندات ضمیمه شده در پرونده به دبیرخانه ارسال خواهند شد. هر درخواستی مورد قبول واقع نمیشود. اگر درخواست منطقه با توجه به شرایط و ضوابط منطقی باشد، مورد قبول و وارد مرحله دریافت مجوز خواهد شد.
دبیر کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران در پایان تصریح کرد: رویکرد کمیسیون ماده ۵ رونق ساختوساز در مناطق جنوبی پایتخت است. بیشتر پروندهها در دوره قبلی مدیریت شهری از مناطق شمالی پایتخت خصوصا مناطق ۱، ۳ و ۵ به دست ما میرسید. سعی داریم این روند را به مناطق جنوبی شهر تزریق کنیم. اکنون از مناطقی مانند ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۱۲، ۹ و ۱۰ درخواستهای قابل توجهی برای صدور مجوز داریم.
✓استان دماوند
استان ورامین
استان ری در اطراف پایتخت راهکاری برای نجات پایتخت و افزایش شهرهای معین و پراکنده شدن جمعیت در شهرهای معین در مواقع خطر راهکاری برای کاهش مرگ و میرهای در زمان زلزله و دیگر حوادث خواهد بود
وجود ابر شهری همچون تهران و بر روی گسلهای زلزله و آنهم آپارتمانی خطری است که هر لحظه پایتخت عزیز کشورمان و مردمان ناز و نازنینش را تهدید میکند بهتر است مردم پایتخت در سواحل شمالی خانه و برج داشته باشند و نه در پایتخت
باید مردم سرزمینم عاقل و دانا باشند و با ندانم کاری جان و سرمایه و مال خود را نابود نسازند
شهرهای طولی هم از لحاظ راحتی و هم از لحاظ پدافند غیرعامل و هم از لحاظ پراکندگی و طول شهری خطرات و آلودگیها و بسیاری از عوامل بد شهرها را از بین میبرد