تحلیل تکنیکال شاخص‌های بورسی؛

شاخص کل به مقاومت ۲.۶ میلیون واحد نزدیک می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل به نزدیکی محدوده مقاومتی ۲.۶ میلیون تا ۲.۷ میلیون واحد رسیده است. با رسیدن به این محدوده احتمال واکنش و اصلاح وجود دارد اما با توجه به فشار خریداران در روند صعودی اخیر، اصلاح مورد نظر نباید خیلی عمیق باشد.

آقای امیرسهیل میرزایی گفت: در تصویر اول روند کلی حرکت شاخص کل بورس از سقف مرداد ۱۳۹۹ را مشاهده می‌کنیم. شاخص کل در یک روند خنثی در نوسان بود و بعد از اینکه از محدوده کف جدا شد حرکت صعودی خود را شروع کرد. در حال حاضر شاخص کل از سقف ۹۹ فاصله گرفته و به نزدیکی محدوده مقاومتی مهم ۲.۶ میلیون تا ۲.۷ میلیون واحد رسیده است. با رسیدن شاخص کل به این محدوده احتمال واکنش و اصلاح وجود دارد.

او گفت: به نظر می‌رسد با توجه به فشار خریداران در روند صعودی اخیر، اصلاح مورد نظر نباید خیلی عمیق باشد. تا زمانی که دو میانگین متحرک استفاده شده در تحلیل (میانگین‌های ۹, ۲۶ روزه) به سمت پایین یکدیگر را قطع نکرده‌اند روند شاخص کل صعودی قوی است و ممکن است که از محدوده مقاومتی مشخص شده هم عبور کند، اما در صورت قطع این دو میانگین به سمت پایین می‌توانیم انتظار حرکت حداقل تا محدوده اول مشخص شده را داشته باشیم. در تصویر پایین محدوده‌های مشخص شده به خوبی نمایش داده شده‌اند.

شاخص کل بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند شاخص کل هم وزن نیز بیان کرد: شاخص کل هم وزن شرایطی مشابه شاخص کل دارد. عموما رفتار این دو شاخص در کلیت مشابه یکدیگر است و فقط در زمان‌هایی که فعالان بازار قصد تحلیل برتری تحرکات قیمتی سهام شرکت‌های کوچک بازار به نسبت شرکت‌های بزرگ را دارند به تحلیل شاخص کل هم وزن روی می‌آورند.

او افزود: شاخص کل هم وزن به نسبت شاخص کل کمی زودتر به محدوده مقاومتی خود رسیده است. با این شرایط اگر فرض کنیم که احتمال اصلاح در محدوده مشخص شده شاخص کل بالا باشد باید منتظر واکنش سهم‌های کوچک بازار و شاخص کل هم وزن به این ناحیه باشیم یعنی تا زمانی که شاخص کل به محدوده مشخص شده برسد، شاخص هم وزن باید در همین محدوده ۸۵۰ هزار واحد نوسان داشته باشد یا حرکت خود به سمت پایین را شروع کند. به نظر می‌رسد که درصورت شروع اصلاح در این شاخص اولین ناحیه واکنش قیمت به آن محدوده ۶۷۰ تا ۷۰۰ هزار واحد خواهد بود که در تصویر زیر با یک مربع مشکی مشخص شده است. مثل چیزی که برای شاخص کل گفته شد، تا زمانی که دو میانگین متحرک مشخص شده در تحلیل، یکدیگر را به سمت پایین قطع نکنند، شرایط صعودی خواهد بود و شاخص کل هم وزن توانایی دیدن سطح مقاومتی قوی یک میلیون تا یک میلیون صد هزار واحد را نیز دارد.

شاخص کل هم وزن
شاخص کل هم وزن

به گفته او، نکته مهم درباره حرکت این دوشاخص وابستگی بازار سهام به اخبار اقتصادی و قیمت دلار است. درصورتی که شوک‌های منفی مثل افزایش قابل توجه نرخ بهره، کاهش قابل توجه قیمت دلار، تغییر در سیاست‌های کلان صنایع بزرگ کشور و… نداشته باشیم (با این فرض که بازار بورس از سایر بازار‌ها به نوعی عقب افتاده است) باید شاهد ادامه روند صعودی باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار