سفینه رها شده در سیاره زهره و ارسال پیام‌های عجیب

ماموریت‌های گذشته نشان داده‌است که سطح سیاره زهره آتشفشانی است.

اکنون، به لطف خاطرات ثبت شده از یک فضاپیما که مدت‌ها است متروکه مانده‌ است، دانشمندان به طلای علمی دست یافته‌اند؛ آن‌ها دریچه‌ای در زهره دیده اند که تغییر شکل می‌دهد، منبسط می‌شود و به نظر می‌رسد که سنگ‌های مذاب از آن سرریز شده‌‌اند.

رابرت هریک، دانشمند علوم سیاره‌ای در دانشگاه آلاسکا فیربنکس و یکی از دو نویسنده مشترک مطالعه جدید، گفت: حدس من این است که فوران یک دریاچه گدازه‌ای رخ داده‌است.

هریک و یکی از همکارانش در تصاویر راداری که توسط فضاپیمای ماژلان ناسا در سال ۱۹۹۱ گرفته شده بود، آتشفشان را در کنار آتشفشان عظیم Maat Mons مشاهده کردند.

استفن کین، اخترفیزیکدان سیاره‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، که با این کار درگیر نبود، گفت: این یکی از قانع‌کننده‌ترین شواهدی است که ما دیده‌ایم.

نتایج جامعه علمی را متحیر کرده است. کارشناسان انتظار داشتند که آتشفشان‌های در حال فوران را در زهره بیابند، اما تا زمانی که دو فضاپیما با سیستم‌های راداری پیشرفته و نافذ ابری - VERITAS ناسا و EnVision اروپا - در اوایل دهه ۲۰۳۰ وارد خاک این سیاره شوند.

شواهدی از فعالیت آتشفشانی مداوم در زهره پیامد‌های وجودی دارد. این سیاره از نظر اندازه و ترکیب بسیار شبیه زمین است، اما ذخایر باستانی قابل توجهی از آب آن - احتمالاً به شکل اقیانوس‌ها - مدت‌ها پیش زمانی که سیاره در طی یک فاجعه مرموز سوخته شد، تبخیر شده است. تغییرات اقلیمی ناشی از فوران‌های آخرالزمانی همچنان مظنون اصلی است. با درک آتشفشان امروزی زهره، دانشمندان می‌توانند درباره سرنوشت متفاوت زمین و جهان خواهر آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

پل برن، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می‌گوید: اگر می‌خواهید تنها دنیای دیگری به اندازه زمین را که در هر نقطه از کیهان به آن خواهیم رسید، درک کنید، زهره تنها انتخابی است که دارید.

جو مات زهره مانع از دیده شدن سطح آن از زمین می‌شود. تنها تعداد انگشت شماری از فضاپیماها، یا با فرو رفتن در میان ابر‌ها و زنده ماندن بیش از یک یا دو ساعت در سطح بسیار داغ، یا با چرخش به دور سیاره و نگاه کردن از میان ابر‌ها با فناوری‌هایی مانند رادار، چشم انداز را درک کرده اند.

ناوگانی از فضاپیمای شوروی در دهه ۱۹۸۰ نشان داد که زهره تقریباً به طور کامل از ساختار‌های آتشفشانی پوشیده شده است؛ برخی شبیه به زمین و برخی دیگر کاملاً بیگانه. فضاپیمای ماژلان مجهز به رادار ناسا با امید به ترسیم ویژگی‌های سیاره با جزئیات بی‌سابقه در سال ۱۹۹۰ وارد زمین شد.

با چرخش مکرر به دور سیاره و بررسی چندین بار مکان‌های مشابه، دانشمندان امیدوار بودند که نشانه‌هایی از فعالیت آتشفشانی را پیدا کنند. اما عوارضی داشت. وضوح پایین رادار به این معنی است که هر گونه تغییر فیزیکی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا در تصاویر نشان داده شود و در اوایل ماموریت، مدار ماژلان شروع به خراب شدن کرد و باعث شد فضاپیما در هر سفر متوالی به دور سیاره، کمتر از سطح زمین نقشه برداری کند.

با وجود این چالش ها، ۴۳ درصد از سیاره حداقل دو بار نقشه برداری شد. اما مقایسه چندین تصویر از یک آتشفشان برای جست‌وجوی تغییرات نیز مشکل ساز بود، زیرا زاویه هر شات اغلب بین مدار‌ها متفاوت بود. در دهه‌های پس از این مأموریت، هیچکس نتوانست آتشفشانی متشنج پیدا کند.

دانشمندان شواهد غیرمستقیم زیادی برای آتشفشان فعال در زهره یافته اند، مانند لکه‌های معدنی مشکوک و ویژگی‌های غیرمعمول در ساختار‌های دایره‌ای عظیم به نام تاج که حاکی از ریزش ماگمایی زیرین است.

برچسب ها: سیاره زهره ، آتشفشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط گیردادند به یارانه نقدی مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
بنده خداوند
۲۲:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینجا چه خبره کی به کیه چی به چی
Iran (Islamic Republic of)
داود آقاپور
۲۳:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام باوجودافزایش روزافزون تکنولوژی بشرگنونی به این واقعیت خواهندرسیدبله زمانی این سیاره قابل زیست وسکونت بوده همانندزمین نهایتا جانداران آن زمان ازنسل انسان بسیاربسیارپیشرفته ودارای تکنولوژی بالاکه بادرگیری های فی مابین آن سیاره رابه این روزدرآورده وفراررابرقرارترجیح وآواره قطب های جنوب وشمال گره زمین شده اندهیچ نگران نباشیم یااینکه این فضایی های فراری درحال به چنگ درآوردن گره. زمین هستن وعواملشان که سیاست مداران فعلی میباشندباهدایت آنان دست آخردراینجاه هم درصددبه راه انداختن جنک اتمی وازبین بردن گره زمین هستنددیروزود خواهد داشت ولی قطعا سوخت وسوزندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
نادان سکوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
جالب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خواهشاً در حوزه خودرو خبرنگار اختصاصی داشته باشید تا وضع خودرو را پیگیری کند در کشور چه اتفاقی افتاده است که در کمتر از یک سال قیمت دنا ۲۳۰ تومن رسیده به ۸۰۰ میلیون.
رئیس جمهور و رئیس مجلس باید پاسخگو باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه بنده خدا، کی پیگیری کنه؟
اصلا کی جوابگو هست؟
دلت خوشه بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
چشم حتماً پیگیری می‌کنیم قیمت دنا را دوباره بخاطر تو 230تومان میکنیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
بی ربط گذاشتی مطلب
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۲:۱۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اره خ پاسخگوهستن کلی ادم کشت پاسخگو نبود این که چیزی نیست اونا خودمشکلن
Iran (Islamic Republic of)
عابر
۰۵:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
نگران نباش. تک تک مسئولین پاسخگو هستند. بیخود ک نیست وضع کشور ب اینجا رسیده
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
خودرو میخواهی چکار،الاغ چهار پا خیلی بهتر از این خودرو ها است نه سوخت نه مصرف زیاد فقط علف کاه تموم
آخرین اخبار