سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بسیاری از مشکلات ما در درون خودمان قابل حل است و به بیرون نیاز نداریم.

رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آیین «سپاس معلم» که در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد با بیان اینکه برای عبور از وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم ناگزیر به اولویت بندی و واقع بینی هستیم، گفت: اگر واقع بین نباشیم، فقط می‌گوییم و عمل نمی‌کنیم. اگر فرایندی در مدتی از زمان در مسیر خودش قرار نگرفته باشد و در اصلاح امور کوتاهی شده باشد، به دو برابر زمان طی شده برای برگشت به نقطه صفر نیاز داریم. 

وی افزود: جامعه ما به طور کلی تعداد زیادی نهاد خدمت رسان دارد، برخی نهاد‌ها آموزش دهنده، برخی برطرف کننده آسیب ها، برخی درمان کننده و برخی نقش پیشگیرانه دارند. در تعدد نهاد‌ها و وظایف گوناگونی که برعهده دارند، مسئله ما این است که برچه امری و چگونه تمرکز کنیم که بهره وری بیشتری داشته باشیم. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هرگاه منزلت و شأن معلمی برصدر نشست، بسیاری از مسائل حل خواهند شد و در غیراین صورت وضع همین است. ما مسائل را می شناسیم و راهکار‌ها را می‌دانیم، ولی گویا منتظریم از بیرون برای ما کاری کنند. درحالی که تحول را باید از درون انجام دهیم. مسلماً اصلاح فرایند‌های درونی و کتب درسی کار سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه نیست. هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم همه چیز به هم می‌پیچد، خب چرا ادارات را کم و ساختار‌ها را اصلاح نمی‌کنیم؟

صحرایی ادامه داد: برای هر موضوعی یک کتاب تولید شده، کتاب‌های بسیار تولید کرده‌ایم و بعد می گوییم چرا معلم نداریم. هرکتاب جدیدی به تربیت ۱۰ هزار معلم جدید نیاز دارد. آیا هنوز مدارس ما باید دالان دانشگاه باشند به جای آنکه دالان بازار کار باشند؟ این همه تنوع مدارس را خودمان ایجاد کرده‌ایم و خودمان هم نقد می‌کنیم. چرا درستش نمی‌کنیم؟ باید به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» پاسخ دهیم. این کار خودمان است. خجالت آور نیست که اول مهر که می‌شود باید همه ما دنبال مدرسه خوب برای فرزندمان بگردیم؟

وی تصریح کرد: معلم باید بر صدر بنشیند، اما آیا ارتقاء شأن معلمی فقط معیشت است؟ بسیاری از مشکلات ما در درون خودمان قابل حل است و به بیرون نیاز نداریم. چرا معلمان باید یک بار در بدو ورود گزینش شوند، در حالی که گزینش مستمر در حیطه صلاحیت حرفه‌ای و دانش روز ضرورت امروز مدرسه است؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش هر وقت آموخت که از همه معلمانش برای تالیف کتب درسی استفاده کند خودش بلند می‌شود و مابقی به دنبالش خواهند آمد. کلید کار دست خودمان است. اگر همکاری بی انگیزه شده، باید پرسید آموزش چه کرده است که او بی انگیزه شده است؟ منزلت معلمان متعلق به خودشان و کار با ارزشی است که می‌کنند و منوط به رتبه بندی و مانند آن نیست. گران بهاترین عنصر جامعه در دستان ماست. 

صحرایی ادامه داد: کجای دنیا با تغییر مدیران، رویکرد‌های اساسی تغییر می‌کنند؟ یک مرتبه می‌گویند همه معلمان، مربیان تربیتی اند و معاونت پرورشی را تعطیل می‌کنند. باید گفتمان‌ها تغییر کنند. باید اولویت بندی کنیم. اولویت اولم، معلمان ابتدایی هستند. سن اثرگذاری، سن تغییر و سن تحول، دوره ابتدایی است. ما در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده ایم. یقین دارم که اگر برنامه ریزی صحیح داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. باید از خودمان شروع کنیم. آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد و نه وزیر محور. محل اجرای تحول، مدرسه و کلاس درس است و نه اتاق وزیر. بازگشت به مدرسه نه تنها کلید حل مشکلات آموزش و پرورش، بلکه کلید حل مشکلات کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاملا درسته به شرط اینکه به مدت سه اجازه ی فعالیت اقتصادی بدین تا خود معلمین ودانش آموزان بهکمک فضاهای آموزشی وتجاری مدارس مشکلات ومعضلات اقتصادی و معیشتی خود ودانش آموزان را کاملا رفع کنند البته اگر باز سهم نخواهند؟!؟!؟؟؟؟؟؟!؟ ووووووو
آخرین اخبار