مدیر جشنواره معماری عمار:

داستان انقلاب در شهر‌ زنده می‌شود

صفار گفت: دوست داریم داستان انقلاب را در شهر زنده کنیم و میدان قیام و ۱۵ خرداد مناطقی است که روایت‌هایش در قالب هنر زنده می‌شود.

نشست خبری نخستین جشنواره معماری عمار،  با حضور عبدالحمید نقره کار رئیس جشنواره، سجاد صفار مدیر جشنواره و سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره، پدر شهید آرمان علی وردی، مادر و پدر شهید مصطفی کریمی و مادر شهید روح الله عجمیان در سالن اجتماعات حسینیه هنر برگزار شد.

در ادامه سجاد صفار مدیر نخستین جشنواره معماری عمار گفت: اولین نگاه جشنواره معماری عمار این است که در فضا و زیست شهری تحولی با انقلاب اسلامی را شاهد باشیم. در اوایل انقلاب اسلامی تلاش‌هایی در این راستا انجام شد که مکفی نبود. در اصل انقلاب باید بیش از این برای زیست شهر‌ها احترام قائل شود. ما تلاش کردیم با استفاده از پژوهش‌هایی که طی ۱۳ سال در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انجام شد، از نتایج آن خروجی بگیریم و در نهایت متوجه شدیم که تحقق این خروجی در ساخت معماری سبب نتایج ماندگارتری خواهد شد.

وی افزود: ما دوست داریم داستان انقلاب را در شهر زنده کنیم و میدان قیام و میدان ۱۵ خرداد از جمله این مناطقی است که تلاش خواهیم کرد تا روایت‌هایش را در قالب هنر زنده کنیم.

مدیر نخستین جشنواره معماری عمار با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا نباید روح انقلابی را در فضایی که خود دارای روح هویت است، زنده نگهداریم، گفت: ما باید جریان اجتماعی چنین وقایع تاریخی را در آن فضای خود زنده نگهداریم به همین جهت در ۲۵ نقطه سراسر کشور قرار است این امر را محقق کنیم که می‌توان به شهر‌هایی همچون مشهد، اردکان، قم، یزد، شیراز، اراک، اهواز، اصفهان، بوشهر، سبزوار، دزفول، شهرضا، تهران و شهر ری اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بخش رقابتی این جشنواره چند جایزه در نظر گرفته ایم که می‌توان به جایزه روح الله به یاد شهید روح الله عجمیان و با نگاه انقلابی، جایزه آرمان به یاد شهید آرمان علی‌وردی با نگاه مفاهیم معماری ایرانی – اسلامی و تمدن نوین ایرانی اسلامی و جایزه مصطفی به یاد شهید مدافع حرم مصطفی کریمی با نگاه جبهه مقاومت اشاره کرد. همچنین شهید کریمی دانشجوی افغانستانی دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود که در رشته معماری تحصیل می‌کرد.

صفار گفت: بین ایستگاه شهدا، انقلاب، آزادی، مکان یابی شده است تا بتوانیم از ایده‌های جشنواره برای معماری آن استفاده کنیم.

وی افزود: علاقمندان برای شرکت در جشنواره معماری عمار از ۱۵ اردیبهشت تا یکم شهریورماه فرصت ثبت نام دارند و پس از اتمام این جشنواره در بازده سه هفته‌ای، آثار داوری و ارزیابی می‌شود و در نهایت پایان شهریور و پس از اتمام ماه محرم و صفر، آئیین افتتاحیه و اختیامیه جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

مدیر نخستین جشنواره معماری عمار گفت: در کنار جشنواره اصلی، در چهار شهر، جشنواره منطقه‌ای را برگزار خواهیم کرد. در تعاملی که با مسئولان و مدیریت شهری داشته ایم این اقبال را از سوی آن‌ها شاهد هستیم که فضا‌هایی که در جشنواره طراحی می‌شود، به اجرا برسد. الگوسازی از این نقاط کوچک آغاز شود. همچنین مکان رویداد‌هایی را ما براساس پژوهش‌ها شناسایی کرده ایم.

صفار گفت: کمپین راه اندازی نشانه گذاری مکان روید‌های انقلاب اسلامی را که به نوعی کمپین مردمی است، راه اندازی کرده ایم تا مردم فضا‌های خاطره انگیز و مؤثر اجتماعی را در حوزه انقلاب اسلامی به ما معرفی کنند تا بتوانیم برای ثبت میراث ملی اقدام کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار