باران‌چشمه: با استقلال و پرسپولیس مذاکره نکردیم/ در مورد اقدام جمهوری آذربایجان هشدار دادیم، اما توجه نشد

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: چون از وضعیت نامساعد مالی سرخابی‌ها اطلاع داریم با آن‌ها مذاکره نکردیم.

مهرعلی باران چشمه در نشست خبری فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای اظهار داشت: همه مسابقات خود را طبق برنامه برگزار کردیم و سال خوبی برای ما بود. لیگ مستعدین را برای اولین بار برگزار کردیم. قبلا هم گفته بودیم برنامه ما رشد و توسعه این رشته در رده نونهالان و نوجوانان است. یکی از اقدامات اثربخشی هم که انجام دادیم برگزاری ۳۴ دوره آموزشی بود که ۱۲۴۳ مربی و داور و مرشد در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی ادامه داد: الان با کمبود مرشد مواجه هستیم و در برخی از شهرستان‌ها هم حتی یک مربی و داور نداریم. ۷۷ نفر در دوره مربیگری بین المللی که داشتیم شرکت کردند که از چند کشور مثل روسیه هند و افغانستان آمده بودند. در این میان همایش کشتی پهلوانی را در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری داشتیم که رئیس جمهور هم آمد و بازوبند کشتی پهلوانی به فرد جدیدی رسید. باید بتوانیم کشتی پهلوانی را هرچه بیشتر رشد و پروش دهیم.

باران چشمه در مورد ترویج ورزش زورخانه‌ای در مدارس گفت: با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه امضا کردیم تا زنگ مدارس دیگر زنگ زورخانه باشد. سال گذشته هزار مرشد دانش آموز را پرورش دادیم و ۶ استان به عنوان استان برتر انتخاب شدند. 

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای گفت: سال گذشته وضعیت ۲۰ استان را در بخش زورخانه بازدید کردیم که خیلی از آن‌ها فرسوده بودند و نیاز به بازسازی دارند. در کنار این ما در هر استان با ائمه جمعه دیدار می‌کنیم و، چون آن‌ها در مورد ترویج پهلوانی مسؤلیت دارند از آن‌ها کمک خواستیم.

باران چشمه گفت: با وجود بودجه کمی که داریم ۲۰ زورخانه را در سال قبل افتتاح کردیم و چند زورخانه دیگر هم در دستور کارمان است. برای اولین بار دارای آیین‌نامه انضباطی اختصاصی شدیم. چند ماه کار کارشناسی کردیم و از افراد متخصص استفاده کردیم و الان دیگر هر ورزشکاری یا مرشدی دچار تخلف شود طبق آن برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اعزام به مسابقات گفت: سال قبل ۴ تیم را به مسابقات بین‌المللی اعزام کردیم تا این رشته را بیشتر ترویج دهیم. توصیه مقام معظم به وزیر ورزش هم بود تا این رشته را ببشتر ترویج دهیم. متاسفانه طی چند سال گذشته از سوی فدراسیون جهانی مسابقاتی برگزار نشده بود و ما هم در این تورنمنت‌ها شرکت کردیم و خوشبختانه در ایتالیا توانستیم تیم برتر شویم.

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی در مورد اینکه این آیین نامه انضباطی برای ساکت کردن مخالفان طراحی شده است، یا خیر تاکید کرد: در این ۲ سال که آمدیم یک نفر از منتقدین را هم به کمیته انضباطی نکشاندیم. اگر جلسه‌ای هم قبلا برگزار شده برای تخلفات انضباطی بوده است.

وی در مورد بودجه فدراسیون گفت: حقیقتا وزارت ورزش به فدارسیون ما کمک و حمایت کرد، چرا که وزیر و همکاران شان معتقد است این ورزش نیاز به توسعه و توجه دارد.

باران چشمه درباره ثبت ورزش زورخانه‌ای به نام کشور جمهوری آذربایجان گفت: آیین ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در سال ۱۳۸۹ به نام ایران در یونسکو ثبت شده و سند آن در اتاقم است. آذربایجان پیشنهاد داده بود که فرهنگ پهلوانی به نامش ثبت شود. به هر حال همانطور که می‌دانید، آذربایجان چند سال قبل در قلمرو ایران بوده و این‌ها بر همین اساس چند عکس قدیمی را به یونسکو برده‌اند. در یونسکو که وزارت میراث فرهنگی عضو است، مدیرکل مربوطه در جلسه یونسکو شرکت کرده بود. با وجود آنکه تذکر این موضوع را به وزارت میراث فرهنگی داده بودیم، اما یونسکو در نهایت تایید کرد که فرهنگ پهلوانی به نام آذربایجان باشد.

وی ادامه داد: البته اگر الان ایران این عنوان را بخواهد، یونسکو باز هم به نام کشورمان ثبت می‌کند. یونسکو به دنبال نزدیک کردن خرده فرهنگ‌ها به یکدیگر است و نمی‌خواهد یک موضوع به نام یک کشور باشد. باید اشاره کنم که آذربایجان کمتر از ۵۰ نفر در ورزش زورخانه‌ای اعم از ورزشکار و داور دارد، ولی به هر حال این کوتاهی بود که وزارت میراث فرهنگی انجام داد. در ایران ۹۵۰ زورخانه فعال داریم و همه دنیا می‌دانند که این ورزش به نام ایران است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای با اشاره به برنامه‌های فدراسیون برای هفته ترویج فرهنگ پهلوانی گفت: در تهران با حضور وزیر مراسمی را برای تجلیل از افرادی که کار پهلوانی انجام دادند، برگزار خواهیم کرد. در ادامه از زورخانه داران تجلیل می‌کنیم و بعد از آن نیز همایش ورزش زورخانه‌ای را در سراسر کشور داریم. ما برنامه خود را به وزارت ورزش دادیم و دفاع هم کردیم. هدف ما ترویج این رشته در رده نونهالان و نوجوانان است.

وی عنوان کرد: برخی انتقاد می‌کردند که چرا شما فقط به رشته زورخانه‌ای می‌پردازید و کشتی پهلوانی را بها نمی‌دهید که براین اساس هدف ما این است که کشتی پهلوانی هم بیشتر دیده شود.

باران چشمه در مورد اینکه با استقلال و پرسپولیس برای حضور در این رشته مذاکره کردید یا خیر، گفت: با سرخابی‌ها مذاکره نکردیم، چون از وضعیت مالی نامساعد آن‌ها اطلاع داریم و می‌دانیم چه شرایطی دارند. البته با سپاهان و ساکت صحبت کردیم و قرار شد بودجه خوبی هم اختصاص دهند. مس هم قرار است حضور پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار