مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به منظور مبارزه کشاورزان با زنگ زرشک، سم رایگان تهیه شده است.

ضیائیان احمدی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه را از شهرستان‌های درگیر با بیماری زنگ زرشک اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی و هزار و ۸۰ هکتار مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) در باغات درگیر این بیماری انجام شده است.

او افزود: مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) شامل هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده، نصب کارت در باغ، خروج شاخ و برگ و میوه آلوده از باغ و در روش مبارزه شیمیایی استفاده از سموم مناسب به محض مشاهده علائم با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه زمان مبارزه با این بیماری بسیار مهم و تأثیرگذار است، بیان کرد: باید مبارزه در دو مرحله انجام شود که بهترین زمان در مرحله سبزشدن برگ زرشک و مرحله دوم در زمان ریزش گل‌ها است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در مبارزه با بیماری زنگ زرشک مشارکت کشاورز در اولویت بوده و در این زمینه سم رایگان برای کشاورزان تهیه شده که باید عملیات سمپاشی را در موعد مقرر انجام دهند.

به گفته او درباره بیماری زنگ زرشک در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به ۳۰ تا ۳۵ درصد باغات خسارت وارد می‌شود و میوه‌ها خشک و کم آب هستند.

ضیائیان احمدی خشکسالی‌های متوالی، رعایت نکردن دوره آبیاری، ضعف درختان ناشی از فقر خاک‌های این باغات از لحاظ مواد غذایی، پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها و نوسانات دمایی شدید را از علل بروز بیماری زنگ جارویی زرشک عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.