کارشناس مرکز بهداشت قم گفت: عادت کردن ذائقه به مصرف مواد شیرین که به‌طورمعمول از دوران کودکی شروع می‌شود، عوارض متعددی نظیر اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را به دنبال دارد.

ابوالفضل محمدکریمی  به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت، گفت: با توجه به این‌که یکی از شعار‌های محوری هفته سلامت، سبک زندگی سالم است، تلاش داریم با آگاهی‌رسانی به آحاد جامعه، قشر‌های مختلف را در مسیر تحقق این شعار یاری برسانیم.

کارشناس مرکز بهداشت قم  اضافه کرد: اهمیت نقش تغذیه سالم در حفظ و ارتقای سطح سلامت خانواده و جامعه، پیشگیری از بیماری‌های واگیر (مانند کرونا و آنفلوانزا) و غیرواگیر (مانند اضافه‌وزن و چاقی، قلبی- عروقی، فشارخون بالا، دیابت نوع ۲ و اختلالات چربی خون) و رعایت اصول تغذیه سالم در راستای داشتن سبک زندگی سالم توصیه می‌شود.

محمدکریمی با اشاره به مضرات مصرف موادغذایی حاوی قند و شکر، بیان کرد: قند، یک منبع انرژی برای بدن است، اما به دلیل آن‌که فاقد ریزمغذی‌های حیاتی مورد نیاز نیست، مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است.

کارشناس مرکز بهداشت قم  اضافه کرد: برای پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از ۶ قاشق چای‌خوری باشد؛ این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مانند عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آب‌میوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

به گفته محمدکریمی، مهم‌ترین منابع شکر افزوده شامل نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب‌میوه‌های صنعتی، شیر کاکائو، بستنی، انواع کیک، شیرینی و شکلات‌ها هستند.

کارشناس مرکز بهداشت قم کاهش استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع و ترانس را از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر عنوان و بیان کرد: از منابع عمده اسید‌های چرب اشباع و ترانس می‌توان به غذا‌های آماده (فست فودها)، چربی گوشت قرمز و گوشت مرغ، تنقلاتی مانند چیپس، شکلات، کیک و بیسکویت اشاره کرد.

محمدکریمی افزود: به‌طور کل توصیه می‌شود هر فرد بزرگسال سالم در طول روز حداکثر پنج گرم نمک (معادل یک قاشق مرباخوری) مصرف کند؛ این مقدار شامل تمام نمک موجود در غذا‌ها و تنقلات است.

کارشناس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: پس اگر شخصی در طول روز، موادغذایی حاوی نمک بالا دریافت می‌کند بهتر است که به غذای مصرف خود نمکی اضافه نکند.

او افزود: افرادی که نمی‌توانند میوه و سبزی خام دریافت کنند، بهتر است آن را به‌صورت پخته (بخارپز، آبپز) مصرف نمایند.

کارشناس مرکز بهداشت قم  به شهروندان توصیه کرد: افراد بزرگسال سالم روزانه مجاز به دریافت سه تا پنج واحد سبزی و ۲ تا چهار واحد میوه هستند که می‌تواند تاثیر زیادی بر حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر داشته باشد.

به گفته محمدکریمی، منظور از یک واحد سبزی شامل یک لیوان سبزی‌های خام برگ‌دار (مانند اسفناج و کاهو)، نصف لیوان سبزی خرد شده (مانند لوبیا سبز و هویج خرد شده)، یک عدد گوجه‌فرنگی، هویج، خیار و پیاز است و منظور از یک واحد میوه شامل یک عدد میوه متوسط (سیب، پرتقال و موز)، یک و نیم لیوان (خربزه، هندوانه و یا طالبی)، نصف لیوان از میوه‌های ریز (توت، انگور، انار) و یک‌چهارم میوه خشک است.

کارشناس مرکز بهداشت قم  با تاکید بر مصرف کافی انواع غلات کامل، تصریح کرد: هر فرد بزرگسال می‌تواند به‌طور کل، روزانه ۶ تا ۱۱ واحد از انواع غلات کامل (با سبوس بالا) مانند گندم و جو، جو دوسر، جوپرک، نان و ماکارونی سبوس‌دار و برنج مصرف نماید.

محمدکریمی با بیان این‌که توصیه می‌شود حداقل ۵۰ درصد غلات مصرفی از انواع با سبوس بالا باشد، افزود: مصرف موادغذایی حاوی آرد سفید، نان‌های کم سبوس و ... بهتر است محدود شود؛ هر واحد غلات، شامل ۳۰ گرم نان سبوس‌دار، نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته، سه قاشق غذاخوری جوانه گندم و نصف لیوان غلات پخته (مانند گندم و جو) است.

نهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نام‌گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار