مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم بر ضرورت توجه به نگاه پیشگیرانه در زمینهٔ جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز تأکید کرد.

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، احمدرضا شفیعی،مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در تشریح اهم اقدامات اجرایی مدیریت شهری در برخورد با ساخت‌وساز‌های شهری به‌ویژه در زمینهٔ حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری گفت: تخلفات ساختمانی عموماً با نقض قانون و حقوق شهروندی و بر پایه منفعت‌طلبی شخصی همراه است.

او افزود: اقداماتی مانند ساخت‌وساز غیرمجاز در خارج از محدوده شهری یا تملک غیرقانونی اراضی می‌تواند نتایج مخربی را در ابعاد گوناگون شهری، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زیبا و منظر شهری به دنبال داشته باشد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها بر اساس قوانین و مقررات وظیفه‌دارند علاوه بر صدور پروانه ساختمانی، با اجرای طرح‌های پیشگیرانه و نظارتی از هرگونه فعالیت غیرمجاز و ناایمن عمرانی در شهر جلوگیری کنند.

شفیعی افزود: در همین خصوص فاز اول و دوم طرح اجرایی شهرداری قم برای کنترل ساخت‌وساز‌های شهری با استفاده از نیرو‌های ستادی و اجرایی در برخی از مناطق پرآسیب شهری و بر اساس اولویت عملیاتی شد.

او در خصوص اقدامات اجرایی در رفع تخلفات ساختمانی مرتبط با حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری اظهار کرد: در این طرح که با حمایت و همکاری دستگاه‌های محترم قضایی و انتظامی اجرایی شد، علاوه بر شناسایی تخلفات ساختمانی در سطح شهر، نسبت به برخورد قانونی با متخلفین اقدام شد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۷ هزار مترمربع از تصرفات و ساخت‌وساز‌های غیرقانونی بر اساس اجرای احکام قانونی ماده صد، تخریب و آزادسازی شد.

او گفت: در همین خصوص با تعاملات ارزنده قضایی و انتظامی و اقدامات اجرایی و نظارت‌های شبانه‌روزی و برخورد قانونی با فعالیت‌های غیرمجاز در ساخت‌وساز‌های شهری و موضوع زمین‌خواری و تملک‌های غیرقانونی در حاشیه شهری بخصوص در مناطق مذکور به حداقل ممکن رسیده است به‌طوری‌که در مقایسه با دیگر کلان‌شهر‌های کشوری وضعیت و جایگاه بسیار مطلوبی در این مسئله‌داریم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری ضمن تشکر از دستگاه قضایی برای همکاری با شهرداری قم در زمینهٔ برخورد با ساخت‌وساز ناایمن و غیرمجاز اظهار کرد: مشارکت تمام دستگاه‌های همکار ازجمله اداره کل مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست و … می‌تواند اقدامات در این حوزه را بسیار اثربخش‌تر و کم‌هزینه‌تر پیش ببرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار