یک کارشناس حوزه آموزش می‌گوید: آموزش در مدارس کشور به شدت طبقاتی شده و شکاف آموزشی هر سال دارد بیشتر می‌شود.

حدود دو ماه به برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ باقی مانده و قرار است یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در رشته‌های مختلف در آن شرکت کنند. با آن که کنکور دونوبته شده و انتظار می‌رود داوطلبان از این موضوع خوشحال باشند، با این حال تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دولتی که تعداد آن‌ها کم نیست، عطای شرکت در کنکور را به لقای آن بخشیده‌اند و به دلیل سهم ناچیز مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور، از تحصیل در دانشگاه منصرف شده و ترجیح می‌دهند به سمت بازار کار یا تحصیل در رشته‌های فنیِ بیرون از دانشگاه بروند.


بیشتربخوانید


بسیاری از دانش‌آموزان، دلیل خود برای انصراف از تحصیلات دانشگاهی را کمرنگ شدن عدالت آموزشی و پررنگ‌تر شدن اختلاف طبقاتیِ بین دانش‌آموزان کشور ذکر می‌کنند. موضوعی که به گفته آن‌ها و به گفته کارشناسان حوزه آموزش، هر سال وضعیت بدتری پیدا می‌کند. در کنکور سال ۱۴۰۱ از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور، تنها یک نفر از رتبه‌های برتر، از مدرسه دولتی بود و یک نفر هم از مدرسه‌ای نمونه‌دولتی که سطح آموزشی‌اش با مدارس دولتی عادی متفاوت است.

طبق گفته وزیر سابق آموزش و پرورش (یوسف نوری)، ۸۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد. سیدجلال موسوی، مدیر کل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیش از این گفته بود: ۸۱ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور متعلق به دهک ۸ تا ۱۰ هستند. حدود ۱۹ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار هم برای هفت دهک بعدی هستند و جالب اینکه ۴۸ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار - یعنی تقریبا نیمی از آن‌ها - جزو دهک ۱۰ جامعه هستند.

درحال‌حاضر ۲۳ نوع مدرسه در کشور داریم که اغلب آن‌ها پولی هستند و طبقات پایین جامعه نمی‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. از جمله این مدارس می‌توان به مدارس نمونه‌دولتی، غیرانتفاعی، تیزهوشان، مدارس تطبیقی، شاهد، مدارس ورزش، مدارس هیأت امنایی، مدارس ماندگار، مدارس استثنایی، آموزش از راه دور و مدارس شبانه‌روزی اشاره کرد. مدارسی که هر دانش‌آموز می‌توانست به فراخور علاقه و استعداد، یکی از آن‌ها را انتخاب و در آن‌ها تحصیل کند، اما نه تنها خیلی از نوجوانان این فرصت را به دست نمی‌آورند و مجبورند در مدارس دولتی با کمترین امکانات تحصیل کنند، بلکه بعد از اتمام مدرسه نیز با سد و مانع بزرگی به نام کنکور مواجه می‌شوند. سدی که خرید و فروش سوالات، تقلب وسیع در کنکور، کلاس‌های کنکور گران‌قیمت تنها بخشی از بدنه آن است. گفته می‌شود درحال‌حاضر در برخی مدارس شمال شهر تهران برای آمادگی کنکور، بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه از خانواده‌ها دریافت می‌شود و بدتر از آن برخی مدارس، شهریه را به صورت دلاری دریافت می‌کنند!

موضوع اختلاف طبقاتی ایجادشده و رشدیافته در مدارس تا حدی نگران‌کننده شده که چند روز قبل، دانش‌آموزان دهه‌هشتادی در نشستی که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد، دغدغه‌ها و مشکلات خود را خطاب به وی بیان کردند. گلایه‌های دانش‌آموزان در این نشست، این‌ها بود: «برخی معلمان، مهارت لازم برای تدریس در رشته تخصصی خود را ندارند و برخی از آن‌ها تدریس باکیفیت را می‌گذارند برای کلاس‌های خصوصی. وجود انواع مدارس در کشور نشان‌دهنده ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشی است. اختلاف طبقاتی بر کیفیت آموزش مدارس تاثیر زیادی گذاشته است.»

شکاف آموزشی هر سال دارد بیشتر می‌شود/ ۲۳ مدل مدرسه در کشور داریم، اما عدالت آموزشی وجود ندارد
محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش معتقد است: آمار‌هایی که خود دولت و نهاد‌هایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد که آموزش در کشور ما به شدت طبقاتی شده و شکاف آموزشی هر سال دارد بیشتر می‌شود و برخلاف شعار‌هایی که درباره عدالت آموزشی از دولت‌های متفاوت می‌شنویم، در عمل عدالت آموزشی وجود ندارد. نه در مدارس و نه برای ورود به دانشگاه. شما ببینید ما الان ۲۳ مدل مدرسه در کشور داریم، اما نه تنها شکاف طبقاتی کم نشده، بلکه همین موضوع به شکاف طبقاتی بین دانش‌آموزان و بی‌عدالتی آموزشی دامن زده است. الان برخی مدارس برای برگزاری کلاس‌های کنکوری از دانش‌آموزان مبلغی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

نیک‌نژاد می‌گوید: الان بخش‌هایی از جامعه به ویژه خانواده‌هایی که از لحاظ مالی ضعیفند، اما از نظر فرهنگی و اجتماعی قوی‌ترند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرزندان خود را به هر قیمتی وارد دانشگاه کنند. فرهنگیان، گروهی از کارمندان هستند که زمینه‌های فرهنگی بالایی دارند، اما طی چند سال گذشته با فشار‌های اقتصادی زیادی زندگی می‌کنند، اما در عین حال همچنان دغدغه‌های آموزشی و فرهنگی را دارند. این افراد که تعدادشان در جامعه کم نیست، اصرار دارند که آینده فرزندان خود را از نظر آموزشی تامین کنند.

این کارشناس آموزشی می‌گوید: هزینه‌های بالای کلاس‌های کنکور که هر سال هم گران‌تر می‌شود و خودش گسترش‌دهنده فقر آموزشی در کشور است، گسترش یافتن تقلب در کنکور، موضوع خرید و فروش سوالات کنکور و ... در ناامید شدن دانش‌آموزان از تحصیل و آینده تاثیر دارد. عامل دیگر، بی‌تاثیر بودن تحصیل در جامعه کنونی ماست. این مشکل در سطح جهان هم نمود دارد. مثل آن اقتدار آموزشی که ۶۰ سال پیش در دنیا وجود داشت، الان دیگر وجود ندارد. کسی که درس می‌خواند و مدرک می‌گیرد، الزاما آینده‌اش تامین نمی‌شود. مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود بچه‌ها فکر می‌کنند درس خواندن دیگر نمی‌تواند گرهی از مشکلات آن‌ها حل و زندگی آینده آن‌ها را تامین کند. همین موضوع باعث می‌شود خیلی از آن‌ها از خیر شرکت در کنکور بگذرند. در این میان تعدادی از دانش‌آموزان که فقط به دلیل فشار‌های خانواده مجبورند تحصیل کنند، سعی می‌کنند راه‌های کوتاه‌تر را امتحان کنند و مثلا وارد موسسات آموزشیِ ارزان‌تر و کم‌زمان‌تر وارد می‌شوند.

ساختار آموزشی ما هیچ برنامه‌ای برای دانش‌آموزان ندارد
این کارشناس حوزه آموزش معتقد است تعداد دانش‌آموزانی که تمایل به ورود به دانشگاه دارند، در مقایسه با گذشته کاهش پیدا کرده و دلیلش هم البته فقط شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی آموزشی نیست. هرچند این موضوع به تنهایی تاثیر پررنگی دارد. اما نکته مهم این است که آموزشِ مدرسه‌ای در جهان دارد به این سمت می‌رود که شهروندسازی کند و کودک و نوجوان را طوری پرورش می‌دهد که بتواند به شکل فردی، گلیم خود را از آب بیرون بکشد و تا اندازه‌ای شهروند مفیدی برای جامعه شود. متاسفانه مدارس ایران این توانایی و کارکرد را هم از دست داده‌اند و عموما خانواده‌ها به جای مدارس، عهده‌دار پرورش مهارت‌های فردی دانش‌آموزان هستند. خانواده‌هایی هم که آگاهی لازم را برای مهارت‌آموزی ندارند، فرزندان‌شان بدون مهارت بار می‌آیند و وبال گردن خانواده و جامعه می‌شوند و خودشان هم در آینده دچار مشکلات متعدد خواهند شد.

نیک‌نژاد می‌گوید: متاسفانه ساختار آموزشی ما برای دانش‌آموزان هیچ برنامه‌ای ندارد و نظام آموزشی فعلی کشور نمی‌تواند گرهی از زندگی کنونی و آینده دانش‌آموزان باز کند. یک زمانی فرد درس می‌خواند برای این که وارد دانشگاه شود و زندگی آینده خود را شکل دهد. اما زمانی فرد می‌خواهد گره زندگی فردی خود را باز کند و در جایی مثل مدرسه باید این موضوع را یاد گرفته باشد. اما مدرسه و نظام آموزشی در ایران از هر دو جنبه تهی و ناکارآمد است و هر سال هم دارد بدتر می‌شود.

مهاجرت‌ها به سن دانش‌آموزی رسیده است/ دانشجو‌ها الان به صورت دانشکده‌ای مهاجرت می‌کنند
این کارشناس حوزه آموزش ادامه می‌دهد: ما در خصوص موضوع انصراف دانش‌آموزان از تحصیل، آمار کمی نداریم. نوجوان ترجیح می‌دهد به سمت بازار کار برود یا مهاجرت کند، اما مدرسه نرود. سن مهاجرت هم خیلی پایین آمده است. از یک دانشگاه در تهران خبر موثق دارم که دانشجو‌های کارشناسی ارشد، به صورت دانشکده‌ای قصد مهاجرت دارند. یعنی همه با هم! متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مهاجرت به دوره و سن دانش‌آموزی رسیده است.

نیک‌نژاد می‌گوید: البته ما شکاف طبقاتی را موضوع مهاجرت هم داریم؛ بچه‌هایی که والدینش دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، راحت‌تر می‌توانند برای تحصیل و زندگی بهتر راهی کشور‌های دیگر شوند. متاسفانه شکاف‌های طبقاتی در همه امور دارد خود را نشان می‌دهد. جوان نخبه‌ای که از طبقات پایین جامعه است، در جذب شدن به بازار کار هم مشکل دارد. چون افرادی که پول، رانت و امکانات دارند، در تصاحب موقعیت‌های شغلی هم دست‌شان بازتر است و موفق‌ترند. شما می‌بینید دو جوان فارغ‌التحصیل از یک دانشگاه و یک رشته، در یک شرکت و به یک نوع کار مشغول می‌شوند، اما حقوق متفاوت دریافت می‌کنند! چون یکی از آن‌ها از لحاظ طبقاتی موقعیت بهتری دارد.

منبع: همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
علاوه بر سهمیه و سطح مدارس و پول و تقلب و...وحود علاقه هم تاثیر داره
وضعیت آموزشی ما مشکلات زیادی داره،یه سری رشته های دانشگاهی حتی شرایط کار هم براشون نیست
یا فقط روس پول تکیه دارن،ما بچه ها رو فقط به سمت پول سوق میدیم و اصلا توجهی به علاقه و کشش بچه ها نسبت و اون درس و رشته نمی‌کنیم،بودن خیلی از افراد که نتونستن متوجه علاقه و استعداد و توانایی هاشون بشن یا به خاطر ترس از آینده و نبودن پول توی اون رشته یا اینکه فرهنگ سازی نشده بین مردم به اون رشته ها مراجعه نمیکنن
تلاش خیلی توی این زمینه اهمیت داره
اما اینکه تیت ها زمان دار هستن و زمان گمی باید صرف اونها بشه و از طرفی راه حل بعضی از تست ها طولانی هستش و نیازمند تمرین و تکرار زیاد یا استفاده از روش های تستی هستش در حالیکه توی مدارس و امتحانات نهایی باید از روش های کتاب استفاده کرد اینطوری بچه ها دو منبع و روشه میشن و راه و کار براشون سخت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفانه شما به هیچ چیز نظر ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۱:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید به حال آموزش و عدالت آن تاسف خورد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نه اتفاقا مشکل کنکور نیست بالاخره باید یه آزمون ورودی باشه یا نه؟؟؟؟؟ مشکل ما مدیران بی کفایت هست که بعد از چند سال برگزاری کنکور واقعا باد نیستند که کنکور رو چه جوری برگزار کنند که تقلب نشه بلد نیستند مدیریت کنند باد نیستند راه حل بدن،راه حل های جدید هم یادآور ضرب المثل که اومد ابروش رو درست کنه زدش چشمش هم کور کرد. مشکل ما تدریس های ضعیف معلمان هست مشکل ما فاصله ای که بین مدارس عادی و تیزهوشان هست، است. اینهاست مشکل، نه اینکه به تز جدید در مورد نحوه برگزاری کنکور
Germany
ندا
۱۹:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خاهرم 17 سال پیش کنکور داد و سهمیه های جانبازی و نمیدونم شهدا و اینا بود
الانم هس
حتی بیشتر
نمیفهمم
حتی پولدار ها هم وقتی مث چی میخونن یک عالم پول خرج میکنن وقتی این سهمیه ها یاشه حتی حق پولداراش ضایع میشه چ برسه مناطق محروم
پدرش رفته جنگ دمش گرم
خودش چیکار کرده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آرام
۱۹:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
جهادکشاورزی چکارکرده که سهمیه داشته باشه.قبلاباپارتی خیلیارفتن اونجا.قبلاملاک کنکورفقط جبهه وآزاده بود الان سهمیه ها زیادشده.
درضمن بااین مصوبه جدیدمافیاکنکورواردمدرسه میشه وسال بعدکتابای کمک درسی سوالات نهایی باقیمت بالا.خداازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط حرف نزنین عمل کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکل از کنکور هست که با خرید سوالات کنکور توسط پولدار ها وتقلب باز پولدارها واردانشگاه می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
همش تقصیر این سهمیه های ۲۵ درصد است بدون یک قرون سواد با رتبه های نجومی میرن پزشکی آخه این انصاف هست? پدرهاشون شهید و جانباز باشه ولی قرار نباشه از این موقعیت سو استفاده کنند مطمئنم خدا هم راضی نیست حق بقیه را بخورن من که به شخصه از هیچ کدومشون نمی‌گذرم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون که باباش توجهادکشاورزی کارمیکنه میشناسم ضدحتی خداست اونوقت بچه ش بیادسهمیه داشته باشه؟اصلااین خونواده نمیدونن جبهه چیه.قبلاباپارتی باباش رفته داخل جهاد. خودشم که یه متقلب حرفه ایه توکلاسا.قبلاسهمیه فقط جبهه ورزمنده بودااان هزارچیز..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر چی خدا قسمت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من که امسال سال آخرمه ،قبول نشدم باید برم پی در بدری بشخصه پشیمونم عمرمو با درس خوندن هدر دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ناامید نباش دوست من
منم که درس خوندم کاری از پیش نبردم
به درس و جای درس خوندن نیس
فقط امید و فرصت هاتو از دست نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرگ بر زندگی
همیشه زندگی پر غم و غصه ای داشتم بچه بودم هالیم نبود بزرگ شدم فهمیدم چقدر بدبخت بی پولیم افسرده و ناامید شدم الانم واس کنکور... چرا آینده رو به پولدارا میفروشن مام گناه داریم
Iran (Islamic Republic of)
F
۱۰:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
الهی خداهمتون نابودکنه 5ساله پشت کنکورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
راه حل؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بی عدالتی در همجا هست سربازی،کنکور،شغلهای دولتی و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
پول دار بودن جرم نیست. در ضمن تفاوت و تنوع مدارس تا حدودی خوب هم هست. اصلا یه تعداد از دانش آموزان فقط می خوان از توی خیابون جمع بشن. به همین دلیل باید در مدارسی باشن که صدمه به درس بقیه نزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
راه حل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر رتبه اول تا صد رتبه های برتر باشه این ترجمه کلاهبرداری و لو رفتن سؤالات است اما با چه تحلیلی ؟ با این تحلیل که حدود ۵۰۰۰ نفر از داوطلبان علاقه مند هستند رتبه اول بشوند که در وضع خوب ۴۰۰ رتبه اول حتما باید باشد . یک نفر رتبه اول شده .بعدی ۲ ، ۳ ،۴ ،۵ تا صد یعنی این افراد دقیقا سؤالات و نحوه پاسخ آن را خوانده اند . در غفلت نباشید .آمار سازمان سنجش مهمترین مدارک تقلب در این رویداد علمی است .رتبه‌ های ۱۰۱ تا ۲۰۰۰ واقعا معتبر هستند چون طبق قوانین کتاب سازمان تألیف و مثلا مدرسان شریف خوانده اند . رتبه‌ های یک تا صد متقلب هستند .اگر متقلب نبودند چی میشد ؟ کشور بسیار پیشرفته و توسعه یافته بود ‌. وظیفه رسانه ملی کمک به ادامه تحصیل است .
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۱۸:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تکرار مکررات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکل کنکور نیست مشکل دبیر با کیفیت هست .و مدارس غیرانتفاعی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
هردانش آموزی پول هنگفت داشته باشه یا یکی از وابستگان نزدیکش در امتحانات یاحراست اداره آموزش وپرورش باشه قبولیش در رشته پزشکی تضمین هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
پول نداری بچه دار نشو بچه خرج داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدرسه تیز هوشان فقط بچه پولدار ها یا پزشک یا کارمند بانک یا سرمایه دار کنکور هم بهترین رشته ها دانشگاه تهران بعد هم برو که برو اونور اب پول سرمایه کشور هم اب خنکی روش
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۵:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
ا ولا :غمی نیست چون الان الحمد لله همه مسئولان کشور و مدیران کشور جزو پولدارها هستند. پس فرزندانشان به رشته های خوب راه خواهند یافت و به اسلام و مسلمین خدمت خواهند کرد !
دوما :کدام‌مورد و کدام چیز است که در اختیار پولدارها نیست ؟؟!!!
خودروی ایمن و عالی
مسافرت‌های لوکس
بیمارستان‌های مجهز
خانه های عالی
باغ و ویلا
فقط هنگام انتخابات مردم بی بضاعت مهم می‌شوند!!! و خدای ناکرده هنگام‌جنگ
Germany
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک کارشناس حوزه آموزش می‌گوید: آموزش در مدارس کشور به شدت طبقاتی شده و شکاف آموزشی هر سال دارد بیشتر می‌شود.
سال هاي سال است كه جامعه شده يك جامعه طبقاتي, قشر مرفه خوشگذران و برج نشين و قشر فقير محروم و افسرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همون عدالتی که تو قانون اساسی اومده
با این طرح شورای مثلا انقلاب فرهنگی این اختلاف قریب به یقین بیشتر هم خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
قدرت پول دست کم نگیریم .کلاس و کتاب و رفت آمد پول میخواد تا تلاش به ثمر برسه .مهم ترینش تلاش هست ولی خوب باید ابزارش هم باشه تا نتیجه گرفت برای هر درسی یه منبع آموزشی نیازه ،اگه هم دانشجو شدی یه پول تو جیبی بایدباشه که خیالت راحت بتونی دروس پاس کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همینیکه که هست دارندگی و برازندگی و حلال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
در این نظام آموزشی مافیایی که در کشور ما با هر عنوان دولتی ، غیر دولتی ، نمونه دولتی ، غیر اتنتفاعی ، و خیلی اسامی دیگر که در کشور وجود دارد باید دولت به جای اختصاص بودجه به وزیر آموزش و وزارتخانه باید نظام آموزشی در کشور را با تقویت نظام آموزشی با یک عنوان آن هم نظام آموزشی دولتی مثل سابق اما با این طوری که بودجه نظام آموزشی به صورت کوپن در اختیار دانش آموزان قرار گیرد تا والدین بر اساس کیفیت آموزش در آنجا فرزندانشان را ثبت نام و کوپنهای دریافتی را مسئولین مدارس بعد از ثبت نام بودجه برای آن مرکز آموزشی را دریافت کنند در اصل بودجه خود را از کوپنهایی که مردم به آنها اعتماد کرده اند و داده اند دریافت مینمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
شورای عالی انقلاب فرهنگی که با این مصوبه اش واقعا گل کاشت اومد ابروش رو درست کنه زد چشمش رو هم کور کرد واقعا دست مریزاد شورا.
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۴:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان شورای عالی انقلاب فرهنگی با این مصوبه ظالمانه است اومد چکار کرد نمک روی زخم پاشید.، ای فریاد از این همه بی توجهی، ای داد از این همه که می دونند چه بلایی سر ما کنکوری ها رو آوردن ولی سکوت اختیار کردن. آقایان شورا الان با این مصوبه پولدارها رفتن کنار؟؟؟!!! باز اونها هستن که برنده کنکور هستن چرا چون پول برای همه چی دارن برای ترمیم برای معلم خصوصی برای کلاس کنکور و هزار کوفت و زهر مار دیگه، ما چی؟؟؟؟ شورای عالی بیایید وضع مدارس و معلمان رو درست کنید. چرا بخاطر کمبود معلم، معلمی که اصلا رشته اش فیزیک نیست باید فیزیک درس بده. بجای حل مسئله شما اومدید صورت مسئله رو پاک کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدارس دولتی برگه برای حضور غیاب امروز نداشتند در تهران با کاغذ باطله حضور غیاب میشد به عنوان یک معلم میگویم برای فرزندان وطنم متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا همه چی نرم افزاری هس
معلم عزیز
لطفا ب روز باشه
برگه ؟؟ کاغذ لازم داره ک عاقبت از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
من اگه بابام یا خودم پولدار بودیم عمرا سمت کنکور میرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که شما پزشک بشی پا رو پا بندازی و ماهی 30 میلیون به بالا حقوق بگیری و هیچ تاثیری در تولید ملی و افزایش ثروت نداشته باشی همه میخوان پزشک بشن کی از پول مفت بدش میاد دیگه کسی سراغ کارگری نمیره و مجبوری که وهابی ها رو به عنوان کارگر وارد کشور کنی باید نظام پرداخت حقوق در کشور تغییر کنه بهشت دکترها در ایرانه هیچ جای دیگه دنیا اینجور برای خودشون جولون نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
از کی تاحالا پزشک ها پا رو پا انداختن یکی از کتاب های اون ها رو اگر تونستی بخون
تا وقتی کشور پر دلاله وضع همینه
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۱:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
یکی از کتاب‌های پزشکی رو هم نمیتونی پاس کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون پزشکی که سی میلیون میگیره چهل سال سنشه
طرف حداقلش ۱۳ سال درس خونده(هفت سال عمومی دو سال طرح و چهار سال تخصص)
حالا هم داره پاداش تلاششو میگیره
بعد هم همه پزشکا پا رو پا نمی اندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دمت گرم حرف حق تلخه بخصوص برای اونایی که دنبال پول مفت هستن میخوان به دوره اونا که رسید پول مفت جمع نشده باشه طرف دکترای برق شریف داره و یه دکترای صنایع هم از دانشگاه تهران رتبه 2 کنکور ریاضی سال 81بوده مدال المپیاد ریاضی جهانی داره تازه شده دانشیار با ماهی 15 تومن فقط 20سال تو دانشگاه بوده و تلاش کرده اما کسی هم هست که 6 سال درس خونده الان ماهی 50 میلیون حقوق بهش بدن قهر میکنه علم و دانشش هم حفظیه یعنی باد هوا کافیه البته از حق نگذریم رشته هایی هم داریم که طرف با فوق لیسانس مکانیک از بهترین دانشگاه ها داره به عنوان تکنسین ماهی 7 تومن میگیره
Iran (Islamic Republic of)
گلبرگ
۱۳:۱۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
این مصوبه جدید مناطق محروم را له ولگد مال کرد بچه روستایی وشهرهای کوچک که هم باید کار کنند وهم درس بخوانند آیا می توانند 40درصد معدل را کسب کنند محرومیت. نبود دبیر. مدرسه. آزمایشگاه...... فقط بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
دنیا همینه.مثه راز بقاء شده.هرکی پولداره حق زندگی.ازدواج.رتبه برتر کنکور داره فقرا سمت شغل‌های کارگری و خدماتی و نظامی میگیرن پولدارا دنبال شغل‌های مدیریتی.مهندسی.پزشکی و ریاست و سفارت و وزارت میرن
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی مدارس خصوصی به شدت داشت رشد میکرد ، اونم بدون نظارت و اطمینان از صلاحیت کافی معلمان و مسئولان اون مدارس، کاملا مشخص بود که این دست موارد اتفاق خواهد افتاد . فقط یکم تفکر و تعقل لازم بود ! متاسفانه این خصوصی سازی اتفاقات و تبعات منفی دیگه ای هم داشته و خواهد داشت که ظاهرا بعضی مسئولان منافع مالی رو به بسیاری موارد دیگه ترجیح دادن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
کنکوریم سه سال پشت کنکورم خدا جواب شمایی ک ما مردم عادی رو اینطوری بدبخت کردید بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
نگو فقط ژن خوب و هوش سرشار ربطی به کسانی که توی کلاس کنکور نمونه های سئوال که احتمالا شبیه هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همونایی که درد مردم رو احساس نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
به اونا چه که فکر بی عقلی مردم بی پول باشن مگه اونا گفتن بچه دار شن
Finland
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید مدارس مناطق محروم ضریب داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی ابراهیمی نسب
۱۲:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا اومدیم تو همون منطقه که شما میگی محروم باز شخص پولدار داشتیم با تمام امکانات سهمیه اون چطور میشه؟؟
به جای سهمیه دبیر خوب به مناطق محروم بفرسید حقوق خوب هم بدید تا دانش آموزان خوب تربیت کند نمیشود که کسی که کمتر زحمت کشیده با کسی که نداشته و زحمت کشیده رو تفکیک کرد با مناطق محروم همون طورکه در مناطق ثروتمند هم هستند کسایی که نمی تونن هزینه کنن وندارن
به جای چرت و پرت های سهمیه دبیر های درجه یک به مدارس بفرسید حقوق خوب هم بهشون بدید تا با بقیه شهر ها بتونن رقابت کنن سهمیه ای رو هم بندازید دور کسی که هزینه میکنه درس بفهمه اگ سر کلاس نفهمیده کار خوبی میکنه بنظرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سهمیه در هر صورتش غلطه شما خودت پیش فارغ التحصیل بی سواد حالا تو هر رشته ای اگر بی سواد باشه میری ؟کلا باید رانت کنار گذاشته بشه
Iran (Islamic Republic of)
شکاری
۱۹:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین الان هم مناطقی سهمیه دارند که مولتی میلیاردر تر از مناطق شهری هستند و ملاک هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچ مایه داری نمیاد بخاطر کنکور بچه اش رو چهار سال آزگار مثلا تو کهریزک و پاکدشت ثبت نام کنه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۱۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا وقتی فکر میکنیم پول فقط در پزشکی این داستان ادامه دارد

فامیل ما مدیریت بازرگانی خونده بود هیچ جا استخدامش نکردن

الان شده صادرکننده ۱۰۰ برابر پزشک درآمد داره
سازنده بازی های مطرح دنیا همه برنامه نویس کامپیوتر بودن

بیاید علم خودمون به ثروت تبدیل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
اتفاقا پول فقط در پزشکیه.
تمام کسایی که پزشک میشن در آمد بالا دارن
ولی چند نفر صادر کننده میتونن در آمد بالا کسب کنن ؟؟
یه پزشک میانگین ماهیانه بالای ۶۰، ۷۰ میلیون درآمد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمارها نشان می دهد که کسانی که سهمیه ای در کنکور نداشته اند و خرج زیادی در مورد خصوصی‌ها و کلاسهای کنکور انجام داده اند کاملا نا موفق بوده اند. آمارها نشان می دهد کسانی که دارای سهمیه های قانونی در کنکور هستند باگرفتن خصوصی‌ها و کلاسهای کنکور بسیار بسیار در کنکور در رشته های بالا موفق بوده اند و قبولی خیلی زیادی و خوبی داشته اند.
Iran (Islamic Republic of)
نننن
۱۲:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا وقتی که کنکور سهمیه سالاری باشه همینه استعدادها باید نابود شن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمارها و شواهد نشون میده همه چی بکام پولدارهای بی درد بوده و هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
اکثر بخاطر سهمیه نیس
بخاطر پول هس
Iran (Islamic Republic of)
ag
۱۱:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
رتبه های برتر کنکور خودشون پولدار هستن و از قشر پولدار ها و دهک های هشت و نه و ده هستن و اصلاحا جز 3 درصدی ها هستن دیگه چرا در اختیار پولدار ها پول و پولدار ها در اختیار رتبات برتر کنکور هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
یکی نبست به اینها که نگران مهاجرتند بگه آخه کی مهاجرت میکنه طرف پول داشته که رفته حتما آدم مستعدی که نبوده اونایی که موندن را دریابید