پس از شهادت آیت الله سلیمانی، شاهد اعلام ارادت‌های بسیار گسترده جامعه بودیم، اما علت العلل این رویکرد عوام و خواص به ایشان از کجا ریشه می‌گیرد

این روز‌ها و پس از شهادت مظلومانه آیت الله شهید حاج شیخ عباسعلی سلیمانی، شاهد بروز رویکرد‌ها و اعلام ارادت‌های بسیار گسترده در سطوح اقشار مختلف جامعه به منش و روش مواجهه ایشان با مسائل مختلف جامعه و نیز دادن نمره عالی به این شخصیت بارز دینی و علمی شده ایم!

قطعا" برای بسیاری از مخاطبان این سؤال مطرح شده است که علت العلل این موج بلند رویکرد عوام و خواص در طیف‌های مختلف جامعه به ایشان از کجا ریشه می‌گیرد؟!

ایشان نه یک حزبی و نه یک جناحی بوده و نه بجز سه امامت جمعه و دو نمایندگی استانی و شهرستانی، مسئولیت بزرگ ملی هم نداشته و اصطلاحا" در بوق تبلیغاتی رسانه ملی قرار نداشته و از طرفی نیز به هنگام شهادت بجز عضویت در مجلس خبرگان رهبری عنوان پرطمطراق دیگری نداشته است!

اما تأثر و عزای عمومی و جمعیت حاضر در مجلس وداع و چهار تشییع با شکوه در شهر‌های بابلسر، قائمشهر، سوادکوه شمالی و نهایتا" در شهر مقدس قم، گویای همبستگی قلبی و عاطفی و اعتقادی آحاد مردم با اندیشه‌ها و مواضع کلی و نیز موافقت با سبک زندگی ایشان بود.

مواضع بشدت واقع گرایانه و منطبق با اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبر با چاشنی حفظ ارادت و تحلیل مستقل، تلفیق داهیانه این روحانی ولایت اندیش و مردم محور بوده که از یک سو ارزش‌ها را حفظ کرده و از اصول، عدول نمی‌کرد و از سویی دیگر هنجار‌های مواجهه اش را به روز کرده و مطابق ذائقه‌های پذیرشی مخاطبان بخصوص جوانان نفوذ کلام خود را حفظ کرده و رابطه فکری و دلی اش را استمرار می‌بخشید!

فلذا می‌توان گفت که بزرگترین ویژگی اخلاقی ایشان، احترام به مخاطب در قالب تحول خواه، نوگرا، متفاوت اندیش و یا منتقد بوده که با تأسی از سیره اخلاقی معصومین، مانع از سرخوردگی محاطبان خاص و لجاجت پیشگی آن‌ها می‌شد و چقدر دل‌هایی که بواسطه همین خلق نکو، به سمت خدا هدایت شدند.

آیت الله شهید سلیمانی به استناد تماس‌های مخاطبان رادیو و تلویزیون، شخصیت و اندیشه‌ای جامع الاطراف داشت و بهیچوجه بسته فکر نمی‌کرد و پردازش رسانه‌ای این شخصیت، هم برای هم کسوتان و هم برای دانشگاهیان و سایر اقشار اهل پژوهش، قابلیت الگو شدن داشته و تبیین وجوه متنوع این بزرگوار در ابعاد مختلف از مخاطبان فرهیخته تائیدیه محکمی گرفته است.

رسانه استانی با بکارگیری کارشناسان حوزه و دانشگاه و نیز مخاطبان عام، گام بلندی را برای تعدیل جریانات اجتماعی و تصحیح مواضع سیاسی چهره‌ها و نیز تحکیم وحدت و همدلی فعالان سیاسی و اجتماعی برداشته و برای پذیرش مواضع همسو با اهداف نظام ولایی و طیف‌های معتقد به ولایت ظرفیت نمایی کرده است.

گرایش رسانه استانی به شخصیت آیت الله شهید سلیمانی، ریشه در جامع نگری رسانه در میدانی کردن سیره‌های اندیشه ورزانه و مردم‌گرایانه داشته که ایه الله شهید بوضوح از این دو مؤلفه برخوردار بوده است.

ولایتمداری، جوانگرایی، مردم دوستی، اندیشه ورزی، واقعیت پذیری، منطق محوری، شکیبایی، ظرفیت افزایی و سایر صفات مؤمنانه و عالمانه نقاط برجسته این شخصیت ارزشمند است که امروز ما را در حسرت حضورش نشانده است.

امید آنکه شاگردان ایشان در حوزه و دانشگاه برای الگوسازی در جامعه امروز و آینده، ابعاد شخصیتی و رفتاری ایشان را با پشتوانه پژوهشی، مکتوب کرده و در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

در پایان جا دارد تا از همکارانم در رسانه استانی که در معرفی این روحانی شهید سنگ تمام گذشته اند، صمیمانه امتنان بعمل آورم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.