۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سه سازه آبی

۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سه سازه آبی خراسان جنوبی نیاز است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سه طرح تغذیه مصنوعی در نواحی مرزی استان شامل بندان نهبندان، آهنگران زیرکوه و گزیک درمیان در دست اجراست که برای تکمیل آن‌ها در مجموع به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

سارانی افزود: طرح تغذیه مصنوعی گزیک شهرستان مرزی درمیان به مساحت ۶۴۸.۷ کیلومتر مربع و ۱.۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اتمام آن نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: سد تغذیه مصنوعی بندان شهرستان مرزی نهبندان نیز ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون برای اجرای این طرح ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ظرفیت آبگیری سد تغذیه مصنوعی بندان را ۱.۷۴ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: هدف از احداث این سد، ذخیره‌سازی سیلاب و روان‌آب و رهاسازی برای دشت‌های پایین دست است.

ذخیره‌سازی روان‌آب و تغذیه سفره‌‎های آب زیرزمینی

سارانی افزود: طرح تغذیه مصنوعی بندان حد فاصل شهر‌های نهبندان و زابل و در فاصله ۷۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و در مجموع طی سال‌های پرباران بین چهار تا پنج میلیون متر مکعب روان‌آب و سیلاب در این سد ذخیره‌سازی خواهد شد.

وی اظهار داشت: طرح تغذیه مصنوعی آهنگران در شهرستان مرزی زیرکوه هم ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این طرح با پنج سازه آبگیری ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ میلون متر مکعب آبگیری در سال را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای اتمام آن به ۲۳ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی با اشاره به اینکه طرح تغذیه مصنوعی یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در جهت افزایش سطح آب‌های زیرزمینی است افزود: تغذیه سفره‌‎های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از آن، کنترل رسوب، گسترش کشاورزی در منطقه و به تبع آن جلوگیری از مهاجرت از جمله اهداف اجرای این طرح‌هاست.

برچسب ها: آب منطقه ای ، سازه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.