استحصال ۵۰۰ مترمکعب آب در هکتار از حوضه‌های آبخیز

معاون آبخیزداری کشور گفت: در بارندگی‌های اخیر در هرهکتار از حوضه های آبخیزدار کشور حدود ۵۰۰ مترمکعب آب استحصال شده است.

معاون آبخیزداری، مراتع وامور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست با مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، وسعت حوضه‌های آبخیزداری کشور را حدود ۳۲ میلیون هکتار بیان کرد وگفت: در این زمینه بیش از ۷۰ درصد از خسارت حاصل از سیل جلوگیری شده و در بحث کنترل سیلاب، شدت و سرعت سیلاب و فرسایش خاک زمینه‌های اقتصادی مطلوبی برای بهره برداری حاصل شده است.


حسین وحید افزود: به ازای هر واحد سرمایه گذاری در بخش آبخیزداری در حوضه آبخیز حدود ۴ وهفت دهم برابر م در سایر کارگرد‌ها ازجمله استحصال آب سود دهی ایجاد و از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.


وی میزان فرسایش خاک سالانه را در کشور ۱۵ و ۴ دهم تن برشمرد و گفت: این میزان در استان اصفهان ۱۶ تن و برابر میانگین کشوری است که با مدیریت در حوضه آبخیز در بخش‌های آبخیزداری، مرتع و بیابان می‌توان بخشی گسترده‌ای از خسارت حاصل از فرسایش خاک سالانه را کنترل و جلوگیری کرد.


معاون آبخیزداری، مراتع وامور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت: حدود ۱۸ میلیون هکتار طرح مطالعاتی در حوضه آبخیزداری در کشور در دست اجرا است که برای تحقق آن حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده وتاکنون حدود ۸۰ درصد این اعتبار محقق شده است.


حسین وحید همچنین بااشاره به طرح‌های اجرا شده در زمینه کنترل سیلاب ناشی از بارندگی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: در حوضه آبخیزداری کشور سازه‌هایی ایجاد شده تا سیلاب کنترل و مهار شود که اثرات مفیدی دارد.


وی افزود: علاوه براین در برنامه‌ای جهادی دولت در برنامه هفتم ۵۰ میلیون هکتار و برنامه هشتم ۴۰ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری را در دستور کار قرار داده شده تا شرایط بحران در حوضه آبخیزداری را برطرف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.