رئیس مرکز بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه گفت : هیچ کدام از مراکز عرضه قلیان مجوز مرکز بهداشت ندارند و برخی از اماکن ابتدا تحت عنوان رستوران پروانه برای آن‌ها صادر شده است.

نادری رئیس مرکز بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه گفت : مقابله با فروش و مصرف قلیان چندین جنبه دارد که کمترین بخش اجرایی آن مربوط به حوزه بهداشت و بیشترین موفقیت مقابله با آن مربوط به خارج از حوزه بهداشت است که با همکاری بین‌بخشی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگونه واحد چایخانه برای شروع به کار باید از مرکز بهداشت مجوز داشته باشد، گفت: در تمام پروانه‌ها نوشته‌اند، بدون عرضه قلیان، ولی همه آن‌ها قلیان عرضه می‌کنند. طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی باید از طریق اتحادیه به اماکن عمومی معرفی و برای پلمب اقدام شود، اما هیچ برخوردی با مراکز عرضه قلیان نمی‌شود.

نادری با اشاره به اینکه در قانون جامع مبارزه با دخانیات ذکر شده که استفاده از دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است، گفت: شرط اجرایی شدن این قانون مستلزم کار گروهی با همکاری نیروی انتظامی، دادستانی، اصناف و اماکن است.

وی تاکید کرد: مجوزی جهت دایر کردن «قلیان سرا» وجود ندارد با این حال متاسفانه متقاضیان، با دریافت مجوز سفره‌خانه سنتی، یا رستوران و کافی‌شاپ قلیان نیز عرضه می‌کنند.

نادری گفت: موضوع مهم، آشنا کردن مردم با مضرات مصرف قلیان است. امروز جامعه باور غلطی دارد که مصرف قلیان خطر کمتری نسبت به مصرف سیگار در پی دارد، در حالیکه تنباکو میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ‌ها و میکروب‌های کشنده می‌شود، براین اساس هر پُک قلیان برابر با ۳۰ پُک سیگار است.

وی با اشاره به اینکه با عرضه تنباکو طعم دار معطر، مصرف قلیان به طور چشمگیری در میان جوانان و نوجوانان ‏پسر و دختران رو به افزایش است، گفت: متاسفانه امروزه شاهد مصرف قلیان در گروه‌های زنان و کودکان ۱۳ تا ۱۵ سال و همچنین مصرف خانوادگی و دسته جمعی قلیان هستیم که برای آگاهی مردم از غلط بودن این باور باید اطلاع‌رسانی شود. 

رئیس مرکز بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه با تاکید بر اینکه بیماری‌های تنفسی و ریوی از دل مصرف قلیان بیرون می‌آیند، خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کمین قلیان سرا‌ها است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.