رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۱۷۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان شخم اول زده و آماده سازی شده است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آبی به آماده سازی و شخم اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان، ۱۷۶ هزار هکتار شخم اول زده شده است.

او با بیان اینکه خزانه گیری در ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان انجام شده است، افزود: نشاء برنج نیز در یک هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به کاهش بارش‌ها و آورد آب سد سفیدرود از کشاورزان خواست نهاده‌های مورد نیاز را از مراکز مورد تأیید جهاد کشاورزی تأمین و پس از بیمه شالیزار‌های خود، تقویم زارعی را به درستی رعایت کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزء رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزء رقم‌های پرمحصول در استان گیلان است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

لایروبی ۱۵۰ هکتار از آب بندان‌های گیلان

محمدی همچنین از لایروبی ۱۵۰ هکتار از آب بندان‌های استان گیلان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی متولی مدیریت آب نیست، ولی چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ و آب بندان‌ها را مدیریت کرده و تا به امروز ۱۵۰ هکتار از آب بندان‌های استان را لایروبی و ۷ حلقه چاه آب را احداث کرده است و ۱۳ ایستگاه پمپاژ را نیز در دست احداث دارد.

او بر لزوم استفاده از حداکثر ظرفیت استفاده آب بندان‌ها در راستای مدیریت صحیح آب در سال زراعی جدید تأکید کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان استفاده از دستگاه‌های شخم مکانیزه، استفاده از بذر گواهی شده، لایروبی آب بندان‌ها و آبیاری تناوبی را از جمله راه‌های کاهش مصرف آب زراعی در استان دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.